Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14571 ggr
roggan
0

Bakpulver

I en del recept på lchf-bröd eller andra lchf-bakverk så ingår bakpulver. Om jag kollar näringsinnehållet för bakpulver så innehåller det rätt mkt kolhydrater (per 100g) - 37.5g, varav sockerarter: 0g

Tar vi upp dessa kolhydrater dvs bör vi vara försiktiga med användandet av bakpulver och kanske använda bikarbonat istället (som inte innehåller kolhydrader)? Eller är mängden försumbar?

Intressant o få höra ngr åsikter om detta Glad

mikaelj
0

… hur många hekto bakpulver brukar du vanligvis äta?

roggan
0

Jag kunde väl ge mig den på att jag skulle få ett sånt svar. Jag tar tacksamt emot ett svar på frågan jag ställde.

Vem vet hur mkt jag bakar om dagarna o stoppar i mig Glad

roggan
0

Jag kunde väl ge mig den på att jag skulle få ett sånt svar. Jag tar tacksamt emot ett svar på frågan jag ställde.

Vem vet hur mkt jag bakar om dagarna o stoppar i mig Glad

[Pennylane1]
1

det är ca 1 gram på en tesked har jag för mig att jag räknat ut, du får väl ta hänsyn till det om du är strikt.

[Pennylane1]
0

har också för mig att det var majsstärkelse förutom bikarbonat i och det är ju förstås den som står för kolisarna… bikarbonat kan ju vara ett bättre alternativ om man är väldigt strikt och/eller äter mycket bakåulver…

starhawk
0

#2-3: Svaret är mycket relevant eftersom det beror på hur mycket av det du äter, inte  den enskilda procentsatsen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

Sen har jag för mig att man måste ta i något syrligt om man bakar med bikarbonat.

mikaelj
0

#2-3

Som #6 sade. Dosrelaterat. Jag äter sylt med 45g kolhydrater.

roggan
0

#6 - jag förstår att innehållsmängden är viktig men ingen äter ju ett hekto bakpulver. Jag tänkte mig mängden 1-2 tsk, vilket är en normalinnehåll i ett bakverk.

Pennylane - tack för tipset ang. bikarbonat och syrligt, det måste jag kolla vidare på. Jag hade ingen aning att bakpulver blandas med majsstärkelse. Jag ser att det står rismjöl på innehållsförteckingen och det var där jag började spekulera om kolhydrater

[Columba]
0

Mitt bakpulver har 30% potatismjöl.

Ofta har man ju 2 tsk bakpulver till ett litet bak. Det blir 2-4 g totalt. Det blir ca 1,5 kolhydrater max. Låter försumbart. Hoppas jag räknade rätt.

roggan
1

ibland läser jag här på forumet att kroppen inte tar upp vissa kolhydrater som t ex sockeralkoholer. Först tänkte jag att så kanske var fallet med bakpulver. Men här verkar det vara så att kolhydraterna i bakpulver snarare kommer från potatismjöl/rismjöl eller andra medel som bikarbonaten har blandats ut med.

Jag tycker också att mängden kolisar låter som att det är försumbart

Tack för svaren

[Pennylane1]
0

# 10jag vägde en tesked innan jag skrev, på min iofs kanske inte jättejätteexakta våg och det vägde 4 gram.

Och mitt bakpulver har majsstärkelse

[Columba]
0

På min våg vägde den 2 g. Så små vikter kanske inte är så exakta på en vanlig hushållsvåg.

[Pennylane1]
0

jag har en nilsjohan våg med "skjutmått" och ett "vattenpass" , det är till för små vikter iofs. Upp till en och en halv dl är skålen har jag för mig.

iike
0

Jag skulle strunta att läsa näringsinnehållet, det är ju så lite man behöver av dettaSkäms