Svininfluensan och LCHF
Har ni sett dagens expressenlöpsedel.
Där påstås, med jättebokstäver, Annika Dahlqvist ha sagt att , "min diet skyddar mot svininfluensan".
Risken är väl att uttalanden i den här stilen ger motståndarsidan just den amunition den behöver i sin strävan att misskreditera LCHF-dieten.
Från LCHF-håll brukar man ju kräva att det så kallade etablisemanget skall kunna bevisa sina ståndpunkter med vetenskapliga bevis.
Men om Annika Dahlqvist har uttalat sig enligt ovan så har det väl knappast någon vetenskaplig grund.
Snarare är det väl så att en del LCHF-ätare har tycks sig få färre och lindrigare förkylningar sedan de började med dieten men det är väl knappast något som vetenskapen kommer att beakta. (anekdotiskt som det brukar kallas).
När någon, speciellt läkare, kommer med uttalanden av den här naturen gäller det nog att ha torrt på fötterna för att komma helskinnad ur det.
Konstigt egentligen att annika vågar sig på det igen med tanke på tidigare händelser.
En löpsedel är ett ganska säkert sätt att tvivla på att uttalandet är sant. Löpsedlar _är_ vinklade. Oavsett vilket ämne det handlar om.
Hmm… löpsedlar ÄR vinklade ja, så jag tror (och hoppas!) att Annika inte har sagt det som står. Även om hon kan ha anledning att tro att LCHF minskar risken att bli riktigt sjuk är det ett våghalsigt uttalande…. OM hon nu har sagt så!

Jag har för mig att jag läste någonstans i Aftonbladet efter intervjuer med 3 personer bla Annika att hon sa något i stil med att hon litade på att den kost hon äter skulle skydda henne från att bli sjuk. Men jag hittar inte artikeln.
Annika kommenterar Aftonbladets löpsedel på sin blogg idag:
"Jag blev intervjuad av Aftonbladet igår när jag satt på bussen till Karlstad. Vi är naturligtvis inte garanterade mot vare sig svininfluensa eller andra infektioner. Det jag menar är att vi lchf-are har den gemensamma erfarenheten att vi blir avsevärt mindre sjuka i infektionssjukdomar sedan vi övergick till lchf."
Så det är med andra ord vinklat för att ge en slående löpsedel!

Ja, det var faktiskt lite obehagligt att läsa artikeln i tidningen. När det står att hon säger så tvärsäkert att Vi får inga infektioner, och att mammografi o cellprovsbesök är onödiga för oss. Så tvärsäker kanske ingen är..Men som sagt, man får väl tro att det är vinklat.
Behöver "vi" ingen mammografi eller gynekologisk cellprovtagning heller??? 
Om det verkligen ordagrant står på det viset (och det inte överensstämmer med hennes uppfattning) så får både "vi" och alla andra verkligen hoppas på en kraftfull och tydlig dementi från vederbörandes sida..

Jag vill minnas att Annika sade det hon sade med tillägget att "det är vad jag personligen tycker". Ungefär så. (Minns inget om mammografi utan bara detta om svininfluensan.)
"Every point of view is a view from a point."
Har nu läst artikeln i fråga från start till mål i pappersversionen av AB och hela artikeln är rena katastrofen rent formuleringsmässigt. Även om man (säkert med fog) tar med i beaktandet att reportern/redaktionen har spetsat hennes uttalanden, så lämnar de ändå mycket i övrigt att önska. Hon förlöjligar dessutom förekomsten av mammografi och gynekologisk cellprovsscreening för kvinnor på ett sätt som är helt hårresande.. och som knappast kan annat än slå tillbaka på ett eller flera sätt.
Jag sitter och funderar på varför det blir så här, gång på gång… pratar hon bara på utan närmare eftertanke, eller hur kan detta komma sig!? 
Hon är ju inte heller direkt medieovan numera. Kan det vara ivern att synas i pressen som är så stor att hon medvetet använder sensationsskapande formuleringar bara av den orsaken? Ja, jag vet då personligen inte heller vilket av de två alternativen som jag i förlängningen anser vara bättre eller sämre 

Jag vart också helt chockerad när jag läste artikeln. Tänkte att den måste vara grymt spetsad men att både få med svininfluensan, cancer, mammografi mm - det blev lite för mkt.
Jag tycker att vi som äter o "lever" LCHF alltid möts av viss skepsism och sådana här artiklar gör inte saken bättre. Frågan är om inte alla som andas LCHF och dessutom syns i media måste bli försiktigare. Annars tenderar vi att ses som en konstig "matsekt".
Iofs så kan det inte vara lätt att - massmedia vill nog gärna förvränga det som sägs men kanske just därför så får man vara försiktig. Jag vill absolut inte döma. Jag är glad för det arbete som Annika har gjort för oss alla
Känns mest som om media vill vinkla lösryckta funderingar från Annikas blogg och presentera dem som tvärsäkra påståenden. Men följer man hennes blogg, vet man ju att hon snarare anser att LCHF ger oss ett bra immunförsvar i största allmähet som hjälper oss att fixa såväl svininfluensa som andra sjukdomar.
Hon har dock aldrig hävdat att vi anser oss bli odödliga, vilket tidningarna tycks tro.
(Fast själv tycker jag det är lite läskigt att Spanska sjukan verkade slå hårdast mot dem med bäst immunförsvar!)

Äh, hon får väl göra som hon vill och tycka som hon vill. Var och en bestämmer ju själv vilka kontroller de vill gå på. Det skulle aldrig falla mig in att missa cellprovet oavsett om jag äter LCHF eller ej. Har en barndomskompis som är döende i livmoderhalscancer nu, det känns inte som att man vill chansa angående sånt. Men som sagt var, om Annika vill det så är det upp till henne, men ingen annan behöver göra som hon, LCHFare eller inte LCHFare.