Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6764 ggr
ulrika_m
0

Mascarponemousse med bär

Blev inspirerad av Sommargodis-receptet och måste dela med mig av ett annat smaskigt recept - Mascarponemousse.

Måtten är lite på en höft, men ungefär så här: För en portion vispar man ca 1 dl vispgrädde tillsammans med 1-2 msk mascarponeost och ca 1 tsk sötningsmedel. När det har fått en krämig konsistens (men inte för hårt vispat) blandar man ner några hallon eller blåbär, rör gärna lite slarvigt så att det blir vackert randigt. Häll upp i ett vackert glas och garnera med ytterligare några bär. Det är bara att dubblera receptet för fler portioner.

Perfekt att bjuda på när man har icke LC-gäster, de tror inte sina ögon (eller smaklökar kanske). Att något så gott - och fett - kan vara "nyttigt"! Skrattande

catlin
0

Gud så gott det låter! Helt i min smak…

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

ulrika_m
0

Mmm, inte dumt alls. Dock avstannade viktnedgången i våras under en period när det blev sån här mousse mer eller mindre varje dag, så nu får den bli ett lördagsnöje enbart.

Oh, ja visst ja, jag glömde ju att vid festligare tillfällen så river jag lite mörk choklad på toppen också!

catlin
0

Ännu bättre! Nä, jag fattar ju att man inte kan äta sånt här jämt. Men det är bra med tips som man kan bjuda på när gästerna sitter i bersån, inte minst nåt som ser fint ut.

Mervi
0

Vad festligt, tack för receptet.Glad

copia
0

Mums, låter fantastiskt!!!

Kan jag låna receptet till min klubb på Tasteline??

ulrika_m
0

copia: Jamen självklart! Kul! Hur hittar man den klubben?

copia
0

Tack för det!!

Jo,Tasteline .se, där har du kanske varit tidigare?

En sida men MASSOR av bra tips, och även där kan man ha en "klubb" om det man finner intressant, en liten språklåda ,helt enkelt.  Bara en lång tråd, lite tips , lite tjöt..

Så , på tasteline, där kan man söka på klubbar o min heter fett in-fett ut.

kika gärna in

Venus
0

Tasteline.com är adressen.

Välkommen till Venus viktklubb och Fett in - fett ut.

Hälsningar Venus

Venus
0

Nu har jag frågat svärsonen om det han bjöd på i våras;

Mascarpone med hackade soltorkade tomater och hackade svarta oliver omlindad med gravad lax i små bitar lagom att stoppa i munnen.

Så himla gott!!!

Mervi
0

#9 Venus: Den där sista vill jag gärna ha bland recepten Mat - recept att laga hemma så man hittar den. Annars försvinner den här bland alla skriverier och man hittar inte det när man behöver det.

Låter jättegott.Glad

Venus
0

Ok, jag lär mig massor om denna sajt. Skriver in i recept-delen. Tack för tipset Mervi.

catlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag puffar gärna för den här desserten, som jag inte ätit sen 2006 men som blev vår midsommarefterrätt idag. Väldigt smaskigt! :-)

Glad

gyllenetider
0

#12 Gud vad snyggt!!!

[Pennylane1]
0

haha!! usrsäkta, jättesnyggt och mumsigt ser det ut men vid första (väldigt flyktiga!) anblicken trodde jag att det var min dalmatiner!

Receptet ska jag definitivt testa med min hemkörda mascarpone!!

Marylojs
0

Bokmärkt!

gyllenetider
0

#14 Hemkörda Mascarpone?? Förvånad Please share Skrattande

[Pennylane1]
0

hm… jag har gjort det i en tråd ska se om jag hittar…

[Pennylane1]
0

tråden heter mascarpone- min nya vän och ligger under efterrätter tror jag det var…

det blev en massa tjafs där om att det inte var mascarpone utan ricotta men det kvittar, den är precis som mascarpone och itne alls som ricotta

Hetta upp 5 dl  grädde till 80 grader. Rör ner en matsked citronsaft eller nåt annat syrligt (vinäger ättika vinsyra eller dylikt) Rör om ett tag. Låt stå, gärna över en natt. Häll sedan grädden i en handuksklädd sil med en skål inunder, täck och ställ i kylen. Efter några timmar har lite vassla runnit ut och mascarponen är klar.

Jag skrev i den tråden att jag hällde i mer och mer syra för det skar sig inte och fick tipset att det måste vara opastöriserad. Jag har märkt att det inte spelar någon roll att det inte skär sig. Det tjocknar fint ändå. Det blir bara några droppar vätska i skålen under,  tror det mesta sugs in i duken.

umbra55
0

#18 Påminner om när jag var på Afternoon tea i London och fick "clothed creame"

Det tog ett tag innan jag begrep att det var avrunnen grädde- inte hårdvispad grädde. Jag tror inte den var syrad och värmd, men det vet jag inte. Sanslöst gott var det ialla fall..och tjockt!

Till scones och hallonsylt var det.. gudomligt!

[Pennylane1]
0

clotted cream tror jag det stavas… ja det är sååå mumsigt!

fenixthebasketcase
0

Jag har aldrig någonsin ätit mascarpone. Verkar dock himlans gott! Kanske värt att trycka i sig några laktasin och smaka en dag. :)

[Pennylane1]
0

oooh  don't blame me!! Flört

Icegirl
0

Testade igår då min halvLCHF-ätande pappa hade köpt jordgubbar. Vispade ihop marscarpone och grädde - skivade bara 3-4 jordgubbar till mig och rörde ihop utan sötningsmedel. Himmelskt gott. Maken tog en sked av grädd-blandningen och tyckte också att den var perfekt.

fenixthebasketcase
0

Det låter verkligen jättemumsigt! *vill ha*

vitsippan
0

Hur mycket mascarpone blandar ni i grädden ungefär?

gyllenetider
0

#18 Tack så hemskt mkt! Ska prova nån dag faktiskt!! Jag har blitt rent förälskad i Mascarpone. Inte nog med att det låter gott när man säger det - det ÄR faktiskt gott oxå med lite vaniljpulver i hihi!

Solpuss
0

Här är min Mascarpone-tråd med fler tips:

Mascarpone - min nya vän

*solpuss*

fenixthebasketcase
0

Förresten, HUR smakar mascarpone egentligen? :)

frukaos
0

Clotted cream recept:

Wikipedia

"Clotted cream is a thick yellow cream made by heating unpasteurized cow's milk and then leaving it in shallow pans for several hours. During this time, the cream content rises to the surface and forms 'clots'.

When clotted cream is not commercially available, a reasonable copy may be made by combining two parts whole milk with one part whipping (heavy) cream, heating at the very lowest possible heat for a couple of hours until a skin forms, leaving it undisturbed overnight, and then harvesting the skin and its underclots. The remaining milk may be consumed or used in any number of recipes."

Marylojs
0

Gjorde mousse idag på ca 3 dl grädde, en burk mascarpone, nästan en kapsyl sötningsmedel. Hade i blåbär och toppade med skivade jordgubbar. SMASK, tyckte alla som bjöds.

[Pennylane1]
0

åt min sista slatt med hemkörd mascarpone på ungefär det sättet, fast jordgubbar och hallon.

Vad har du för sötningsmedlel som doseras med kapsyl?

[Pennylane1]
0

egentligen låter tillverkningssättet av clotted cream rätt precis som när vi gör filbunke? Ska se om jag hittar nåt recept på neeeetet…

njaaa inte helt lika men u vad gott!!

frukaos
0

Kollade lite med mamma om Clotted cream och hon kände inte igen det som nå't hon gjort men nämnde vitost och kalvdans. Två äldre ostliknande recept som hon brukar göra till jul. Vitost är en ganska smaklös ost med tätört. Kalvdans görs i vattenbad och ugn på råmjölk.

catlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blev det mousse med vinbär…

gyllenetider
0

#31 Kan det vara flytande Suketter hon har menat?

umbra55
0

Jag fick en dessert med marscarponecreme (m utblandat med grädde), smaksatt med rejält med citron och lite vanilj (inte vaniljsocker!)

Över hade kocken strösslat rostade hackade nötter av olika slag och sen toppat med färska hallon och dammat över lite riven mörk choklad!

Det var så gott så tårna krullade sig!!

Mervi
0

Hej umbra. kul att se dig.

Låter som väldigt gott. Måste nog ta och bokmärka denna tråd för kommande behov.

gyllenetider
0

#36 Hehe bara tårna? Hela jag hade krullat mig Tungan ute

DesK
0

Tackar för denna utmärkta receptidé Glad

Jag blandade i lite solmogna hallon och vinbär och hela familjen älskade detta  Tungan ute

/Désirée

MissMullig
0

Jag blandar någon msk keso naturell,någon msk macapone och någon msk grädde lite ekologiskt vaniljpulver serverar med hallon,jordgubbar ibland medriven 80% cholkad eller hackade nötter. Jätte gott Brukar ta med detta då det är tårt kalas