Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8247 ggr
AbbyJamsen
0

Sten Stures Skaldemans diet?

Jag försöker gå ner i vikt med "bara" 10 kilos övervikt. Jag åt LCHF ett tag men gick inte ner i vikt, jag kände hela tiden på mig att det hade att göra med alla mjölk-produkter jag åt, så jag slutade äta enligt diet överhuvudtaget ett tag men har nu börjat äta LCHF igen.. Jag läste dock här på sajten att en del hade svårt att gå ner i vikt pga av alla mjölk-produkter och dom blev då hänvisade att följa Sten Sture Skaldemans kostråd. Så jag undrar vad som är skillnaden mellan "vanlig" LCHF och SSS diet?

Och om man inte kan äta mjölk/mejeri-produkter, hur ska man då få i sig mycket fett? Ska man hälla olivolja över allt, blir ju lite tråkigt?

Margareta
0

Sten Sture har lite olika varianter och han rekommenderar bland annat att man skippar mjökprodukter om det går trögt.

Minimera kolhydraterna är steg ett och minska på mjökprodukterna steg två. Sista steget är det han kallar "fakir" och det är i princip "kött och fett". Det står mycket om fakir här på forumet.

Lycka till

Numer pensionär i Nynäshamn

mazen
0

Kolla punkt 15 i Vanliga frågor&Svar i spalten till vänster

Roarkish
0

Atkins rekommenderade att inga mjolkprodukter intages forutom fet gradde, dar man ska rakna kolhydraterna som vanligt (3g/100g for 40%).

Jag tycker man ska avsta mjolk. Vill man ha ett substitut sa blanda gradde med vatten. Mindre kolhydrater och smakar fylligare. Aggmjolk ar populart ocksa.

Fett kan fas genom smor, aggulor, majonnas, kokosfett (100%!) bearnaisesas, fet ost etc. En av mina favoriter ar att gora kryddsmor (persilja, vitlok, olika peppar, gorgonzola for att namna nagra) som kan anvandas till kott, gronsaker mm.

Inkanyezi
0

"Bara 10 kg övervikt" hade jag också, och jag gick ner så mycket under en period av drygt sju månader genom att inte äta fullt lika mycket som jag brukade. Det var innan jag började med LCHF av ett helt annat skäl, hälsan.

Du skriver att du provade LCHF "ett tag", och att du sedan gav upp det, och att du har börjat igen. Om du föreställer dig att det ska handla om ett kilo i veckan eller så, så kommer du att bli besviken, i synnerhet om det handlar om en övervikt på 10 kg. Om man är rejält smällfet kan man faktiskt gå ner mer än ett kilo i veckan, men om man är nära normalviktig ska man inte förvänta sig den takten. Det tog ett bra tag för mig att lägga på mig tio kilo för mycket, kanske något tiotal år. Det är ganska kvickt att minska det på mindre än ett år.

Försök ta in att LCHF inte är en "diet" i meningen en bantningsmetod. Det är en livsstil, där man undviker att äta kolhydrater, eftersom de i längden skadar hälsan. Om du med LCHF äter mer än vad du gör av med kommer överskottet att skitas ut, men du kommer kanske inte att gå ner i vikt om din kropp inte behöver ta av fettreserverna. Därför kan det funka om du vill gå ner i vikt att minska energiintaget lite grann, så att reserverna börjar användas. Men det bör inte handla om någon drastisk minskning, eftersom kroppen inte gärna gör sig av med reserver vid svält.

Släng bort vågen eller placera den där den är svår att komma åt, och glöm bort den åtminstone ett halvår. Använd gärna ett måttband för att se om magen minskar i omfång, men gör det inte varje dag. Det händer inte fort. Det tar någon månad innan du kommer att märka någonting, och det kan ta ett år eller mer att gå ner tio kilo.

Voltaire
0

Jag började äta LCHF 2005, och då frossade jag i feta mjölprodukter. Gick inte upp i vikt, men gick inte heller ner. Nu flera år senare förstår jag att jag har svår candida, och tyvärr blev ju inte det bättre av att äta mjölkprodukter. Äter ekologisk kokosolja istället. Prova candidatestet, alltså spotta i ett glas vatten på morgonen, det blir ett trådigt moln som faller ner i glaset om du har candida. Bra tråd om candida ka du läsa här

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=eb93ea81-21e4-44a9-8b6e-eb5bfef5bfe0

Begreppet basallergi som Ursula Jonsson beskriver är också en ledtråd till varför du inte ska äta mjölkprotein.

Jag har under sommaren provat att äta endast protein från vildfångad fisk och vilt kött, eftersom jag tror att våra kära husdjur inte får nån bra mat dom heller. Och vi får i oss gluten och antibiotika och annat skräp genom att äta kyckling, gris, och även lamm får ju vete i sitt foder. Jag tycker faktiskt att jag mår bättre.

Så vad ska man äta? Det vimlar inte av vilt i Icas butiker. Och magert är köttet tyvärr. Vet nån något om vad våra djur äter? Och om det finns alternativ? Ekologiskt djurfoder innehåller ju vete. Jag har fått så många förbättringar i min hälsa genom att sluta med gluten och mjölkprotein, så frågan är om det är kolhydraterna  eller just gluten, mjölkprotein, och kemiska tillsatser som är roten till våra sjukdomar? (när man väl blivit av med sin svåra sockerintolerans)

Jennix
0

Det finns många olika varianter av lågkolhydratkost och man får testa vad som funkar bäst för en själv.

Det är långt ifrån alla som kan äta liberalt med mjölkprodukter, FinnCrisp eller mörk choklad.

Själv rekommenderar jag Atkins Induktionsfas att börja med, för då tar man bort en hel del som kan hindra viktnedgång.

Sen kan man testa att lägga till mer mjölkprodukter och se hur det funkar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!