Utsökt helgkrubb
Inget sensationellt påhitt, inget innovativt kulinariskt hopkok - men väl en kombination jag råkade svänga samman och som både jag och frun uppskattade mycket!
Igår kväll stektes ryggbiff, rätt hög värme och cirka tre minuter/sida. Resultat: rött i mitten och ljuvligt mört! Till detta hade vi béarnaisesås och därutöver en överraskande god tillbehörskombo bestående av stekta sockerärtor och stekt lök (vanlig gul).
Bryn på sockerärtorna så att de får stekyta, men inte blir brända. Jag brukar köra högsta värme några minuter, sen sänka rätt ordentligt och låta ärtorna ligga och "götta till sig" en stund. Snåla inte med smöret, kokosfettet eller vad ni nu använder. Löken skivas så tunt som möjligt och läggs bredvid i samma panna när man sänkt värmen; lök vinner inte på att hårdstekas utan bör ligga ett tag på låg- till medelvärme och liksom sockerärtorna götta till sig… Lök, ärter och sås kan stå länge utan att ta skada om man bara använder låg värme, så mitt tips är att rigga allt detta innan man steker köttet. För köttet blir bara skräp om det får kallna alternativt ligga för länge i pannan. Detta är ingen nyhet, men jag vill ändå påminna alla er som inte har värsta rutinen i köket.
Kombinationen mör och inte genomstekt ryggbiff, béarnaisesås, stekt gul lök och sockerärtor samt ett gott rött vin till…ja, det blev sanslöst gott! Enkelt att tillaga och perfekt som helgmat! Rekommenderas!!!
PS: alla känner inte till detta, så jag vill understryka att kött som ska stekas blir som bäst om det är rumstempererat när man lägger det i stekpannan. Stek alltså inte direkt från kylen, utan låt ligga framme åtminstone någon timme dessförinnan.

Låter mycket gott! Viktigt att låta köttet ligga och vila några minuter efter stekning eller grillning så blir det ännu mörare.