D-vitamin
Sen flera månader tillbaka tar jag Holistics D-vitamin varje dag. Hur länge till tycker ni att man ska ta dem? Eller är inte solen tillräckligt stark för att ha ett uppehåll under ljusa halvåret?? Jag är en riktig solälskare, lapar i mig den så mycket jag kan. Men i år ska vi inte till Medelhavet (nån längre period i alla fall) som vi brukar.
Det är svårt att få tillräckligt mkt sol här i norden. Det är bara några få timmar under dagen när det är sommar som solen står tillräckligt högt för tillförsel av D-vitamin.
Jag har för mig att Doc. säger att alla månader med r är det lämpligt att ta d-vitamin. Januari, februari mm. men inte maj, juni,juli

#2 En hyfsad tumregel, tror jag….även om den troligen behöver tummas på då det är ogynnsamt väder, eller då man inte hinner lapa sol mitt på dagen.
Det verkar som om mängden UVB-strålning minskar med kvadraten av vinkelminskningen (solens)….vilket betyder att man behöver sola ganska mycket längre när solen står lågt som den gör nu.
När solen står i zenit så ger den ca 400mw UVB/m2….mitt på dagen under midsommar i Swe så ger den bara ca 130mw, och denna tid på året maximalt hälften av det.
Jag håller på och forskar lite på D just nu inför en artikel….men vissa uppgifter är väldigt svåra att hitta.
Pasi, intressant att du forskar på D-vitamin. Det blir kul att se vad du kommer fram till.
Har hunnit samla på mig en hel del material om detta då jag tror brist ligger bakom många mer eller mindre allvarliga sjukdomar, inte minst så här långt från ekvatorn. Hade en brevväxling med Dr Cannell på www.vitamindcouncil.org angående en anhörig med cancer, som menar att optimal nivå för friska ligger klart över 50 ng/ml och har man cancer bör man öka detta till 90 ng/ml (rekommenderade nivåer har ökat senaste året). Snittnivån i Sverige så här på vårkanten gissar jag är klart under 25. Själv tar jag 4000 IE per dag. Behöver man av allvarliga skäl öka nivån snabbare rekommenderas 10000 IE. Det kan vara bra att ta ett D3-test, dvs 25(OH)D, för att vara på säkra sidan. Nyligen lanserades ett "home test" jag har för mig man skickar till USA. Kan också vara bra att veta att risken att förgiftas av D-vitamin, vilket många läkare felaktigt/okunnigt varnar för, är obefintlig om man inte tar mer än 30000 IE per dag.
Har också läst att 2000 av kroppens 30000 gener påverkas om man har tillräcklig nivå, många med på/av, och hälften av dem har med immunförsvaret att göra och hälften med bl a cancerbekämpning (Karl E Arfors nämnde detta).
Jag tror man med tillräckliga nivåer i stort sett kan eliminera influensa och förkylningar. Forskning visar att med 50 ng/ml kan man minska risken för olika cancrar med mer än 50%. Även autoimmuna sjukdomar som diabetes typ 1, MS mm påverkas.
Som sagt, intressant - och viktigt - område! Ser fram mot vad du kommer fram till!

Löneslavar måste väl ta D-vitamin hela året undantaget semestern? Jag har iallafall inte möjlighet att lapa någon sol mitt på dagen i veckorna. Det vill till att det är soligt under helgen, och varmt, så man kan ha shorts/ärmlöst. Jag tänker fortsätta ta min d-vitamin (4000ie) i maj.
D-vitaminet sägs återbilda emaljen på tänderna, enligt Stephans blogg (whole health source).
Jag har inte varit förkyld sedan jag började ta dubbel dos i december.
Pasi, har du en länk till UVB-energin du nämnde ovan vore jag tacksam. Har själv letat men inte funnit.
#2 augusti har inte heller r i sig….
(mitt D-vitamin tog slut för ett tag sen men det har inte blitt av att köpa nytt… satsar väl på septembeR)
#2 Augusti har inget r heller så det går också bra.
edit pennylane hann sekunden före.
Man behöver knappast sola varje dag då D-vitamin är fettlösligt och lagras i fettet till de molniga dagarna.
haha JAUS , nästan ett dygn efter att cegs skrev det där , och så svarar vi samma minut, med nästan samma formulering!

Vilket märke på D-vitamin rekommenderar ni? Jag är ute efter allt som kan hjälpa mig att bli av med mina ständiga infektioner. Det är förkylning med halsont, feber, bihålor, öronvärk… Det går knappt en vecka innan det är dags igen.
Holistics

Tack Pennylane1!
Jag använder bättre hälsas D-vitamin billigare än holistics.

Ok, ska kolla upp det också, tack JAUS!
Oj, vad många som skrivit i tråden! Tack för ert engagemang, jag fortsätter med mina piller tror jag. Har inte heller varit sjuk en enda dag sen jag började med dem och mitt immunförsvar var lika med cero efter en låång tids allvarlig sjukdom!

iovis, det låter intressant att du har hållit dig frisk, jag bara måste prova! Har haft infektioner i åratal, är såååå trött på det.
Då det verkar finnas intresse för information om D-vitamin och hälsa, lägger jag upp lite intressanta länkar för de som vill lära sig mer.
1. 1-timmas föreläsning med Dr Raymond Vieth . Mycket klart och pedagogiskt med bilder. Och klar och enkel engelska.
2. En bild säger mer än 1000 ord… Denna bild borde säga tillräckligt för att bli nyfiken. Skulle man hitta ett piller, vaccin eller ändring av livsstil etc som minskar cancerrisken med 25% skulle det tas upp med stora feta rubriker. Ökar man D-vitaminnivån till drygt 50 ng/ml minskar man enligt denna chart risken för cancer med 75%! Vilket kan åstadkommas för 1-2 kr/dag.
3. En bra sammanställning av läget från 2008.
4. Ur Läkartidningen:
Dags att ompröva synen på vitamin D?
D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott
D-vitaminbrist ökar kardiovaskulär risk
Tack Pasi för länken!
Tror ni att denna lampa duger till för att kroppen ska bilda D-vitamin under vintern?
#4. mycket intressant. Ps letar efter en källa till det du skrev:
Kan också vara bra att veta att risken att förgiftas av D-vitamin, vilket många läkare felaktigt/okunnigt varnar för, är obefintlig om man inte tar mer än 30000 IE per dag.
Har du en källa så vore jag tacksam om du kunde skicka den. Intressant ämne.

#22 Här kan du läsa lite om forskningen om övre toleransnivå - Critique of the Considerations for Establishing the Tolerable Upper Intake Level for Vitamin D: Critical Need for Revision Upwards
#23 Tack för linken.
D-pearls brukar jag köpa. Billigare än holostic, men samma dos (tror jag)
Någon som har erfaranhet av denna sida??: http://www.topformula.se/
De har billiga hälsokostpreparat…..
D-pearls har endast 20µg D-vitamin medan holistics har 50µg, så holistics är billigare.
Jag är också löjligt ljusberoende, till och med så illa att jag inte kan ha solglasögon på mig för då tror min kropp att det är kväll! 
Körde med Holistics D-vitamin i hög dos under förra vintern och tycker verkligen att det hjälpte, ska köpa på mig ett lager inför höst och vinter nu bara jag får pengar!
Solglasögon är ett mycket viktigt skydd för ögonen, för de som inte gillar dem är en huvudbonad är ett alternativ.

Vitamin D3 från Bättre Hälsa köper jag, billigare än Hollistics.
#29 citerar du mig? 

Haha, ser man på, inte exakt citat kanske, men väldigt snarlikt =)

Med tanke på höstens/vinterns förestående influensa så har vi vuxna härhemma börjat knapra D-vitamin (fast att det bara är augusti
). Hittills dagliga 2000 IE, vill gärna dubbla men tabletterna är ju inte gratis…nå, vi får se hur vi gör med dosen framöver.
Nu undrar jag:
1) Hur ska man resonera angående D-vitamin till en femårig dotter? Hon får en multivitamintablett för barn dagligen. Men mängden D-vitamin däri är inte större än 400 IE (samma som den väl klena rekommenderade dagsdosen på vuxenförpackningen) Men vad säger ni här på forumet om att öka hennes dosering till kanske 2000 IE (så som beskrivits vara helt riskfritt och troligen klart nyttigt för oss vuxna)? Spontant känns det verkligen inte som att en rejäl dos D-vitamin (som man ju kan få via solsken) skulle vara skadligt för barn, samtidigt som det är hur bra som helst för vuxna.
Nåväl, hursomhelst vill man ju veta mer innan en eventuell vitaminstrategi för tösen utformas.
Vad tror ni?
Jag har precis börjat ta D-vitamin. Min make, som är läkare, fick tipset av en kollega till honom vilken jobbar med fibropatienter. (Jag har också fibro.)
Jag tar D-droppar från Apoteket (det som förut hette AD-droppar). 20 droppar (1 krm) ber ca 2600 IE. En flaska kostar 46 kr och tar man 20 droppar/dag räcker den i 25 dagar. (Om någon vill jämföra priset med hälsokostens varianter.)

#32 Lämplig dosering ligger på 50-100IE / kg kroppsvikt oavsett ålder.
#33 Många som har fibro är egentligen feldiagnostiserade och lider egentligen av D-vitaminbrist enligt en av de tunga inom D-vitaminforskningen (minns ej vem det var som skrev om detta).
Jag köper D-vit från Holland för ca 400:- 100kapslar á 50000IE vilket motsvarar under en tiondel av det priset som apoteket tar.
Finns även risk att apotekets AD består av D2 och inte D3 som vi människor behöver. Vad står det på flaskan?

Tack, Pasi!
Pasi,
Vad blev frakten för dessa och hur mycket tar du?

#36 De kostade 409:- inkl frakt då jag beställde….men priset beror på hur valutakurserna står.
Jag försöker ta mellan 50 och 100IE/kg (1 kapsel/vecka)….men har tagit betydligt mindre sedan maj pga min soloptimism (men mycket sol blev det inte).
Tack för de Pasi, jag har lagt in en beställning nu.