Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 2285 ggr
Mermaid73
0

Mermaids "magkänsla"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har Ulcurös Proctit sedan flera år tillbaka med många olika mediciner för att hålla inflammationerna och blödningarna borta så lång tid mellan varven som möjligt. För ett par år sedan blev jag tom inlagd för tarmvila vilket är bland det värsta jag varit med om eftersom matvätskan sved som eld i ådrorna. Det vill jag aldrig vara med om igen! Dessutom blev jag livrädd för att behöva stomioperera mig om det fortsätter såhär i framtiden.

Jag har gått på cortisonmediciner som ni säkert vet här inne, lever rövare med humör, ämnesomsättning så man antingen äter för att man är deprimerad eller för att hungern är helt okontrollerbar.

Efter att med GI mått bra och gått ner 16 under ett halvår gick jag upp allt igen + några till unde rmin medicinperiod vilket naturligt led till Depression och ännu mer svullande i socker och just kakor som är min stora svaghet. Åt minst ett kakpaket om dagen!

Som alla andra här inne har jag sprungit på toa i tid och otid, gärna en eller två gånger efter frukost, efter kafferast och andra måltider och allt har varit som lera och bara runnit ur. Toapapper är både dyrt och otympligt att släpa hem vill jag påstå. Man blir expert på toaletter i sin omgivning för att det kan innebära stor förnedring om man inte har möjlighet att gå när man behöver. Kollektiv traffik kan vara en plåga.

Jag började äta LCHF för två veckor sen efter att ha läst om det i Amelia. Var allvarligt talat väldigt rädd för att börja äta allt det fettet eftersom jag tidigare behövt kuta på toa med kramper och svettningar som följd av en smaskig middag.

Sesamfrön som är med i vissa recept här skrattade jag bara åt och har inte haft en tanke på att lägga in i kosten men efter bara dom här två veckorna är jag nere till 1 toabesök om dagen eller ens varje dag och som jag läst hos andra så är jag "inte ens" uppsvullen!

Vilken otroligt känsla det är, både frihet och att slippa obehaget. Jag tycker faktiskt att kosten är enkel och jag kommer på nya rätter och lösningar hela tiden så jag känner mig inte bunden till att laga min egen mat stup i ett även om det är det bästa alternativet för att slippa socker och tillsatser.

Ska faktiskt kolla upp hur man gör beasås eftersom det inte är något jag aldrig tidigare testat. Funderar på att smyga in lite linfrön i kosten med så jag kanske blir lite mer regelbunden, det känns bara lite mer normalt att gå varje dag men så länge jag inte känner mig svullen och uppbackad så borde det ju inte vara något problem. Tar tillskott av c-vitamin och omega-3 dagligen för att vara lite extra säker. Känner mig hoppfull och glad. :-)

mazen
0

Testa gurkmeja och ingefära för det verkar vara ett undermedel mot mycket. En tesked av varje per dl vatten, låt koka upp, ta av och låt svalna, en matsked före måltid

Mermaid73
0

Idag startade jag med att trappa ner min medicin för tarmen, ska se lite från vecka till vecka om jag kan trappa ur mer. Vore väldigt skönt att slippa ta alla dom stora pillren dagligen men viktigast är att hålla borta blödningarna.

Kom på att jag kanske kan äta lök och starkare kryddor utan kramperna. Kanske tom dricka alkohol utan att spy efter ett par timmar eller få magkramper men det vågar jag inte testa på några månader än.

Älskar att jag inte längre är lika hungrig som jag var första veckorna.

MimLan
0

Jag tycker inte att du skall smyga in linfrön i kosten, speciellt inte när det inte behövs. Låt din mage och dina tarmar få sköta sig själva i lgn och ro när de för en gångs skull har fått en chans att fungera utan att motarbetas.

Så länge du har avföring som kommer av sig själv, även om det inte är varje dag, så är all som det skall.

Men grattis iaf!

[iovis]
0

Grattis! Vad skönt för dig, menar det verkligen. Min historia påminner om din så jag kan nog säga att jag vet precis hur du haft det men känner också igen den sköna känslan av slippa springa på toa hela tiden. (och då menar jag hela tiden) Ett fortsatt lycka till!

LatMask
0

Ännu en glädjerapport! Jag blir helt matt…

MimLan har gett goda råd här, som jag bara kan hålla med om. Ta det väldigt lugnt med att prova nya saker just nu, och tänk på att om du i rena glädjen provar flera nya grejer samtidigt - så vet du efteråt inte vilken av dem som får dej att må dåligt.

Mermaid73
0

Jag ska verkligen ta till vara på dom råden från MimLan och LatMask. Man vill ju så mycket när man väl mår bättre att det lätt kan bli fel så jag ska nog köra såhär ett tag till o vänta med att trappa ner medicinerna för jag vet sedan tidigare att det tar mycket längre för tarmar att läka än symptomen att ge vika. Tack

Jag har bara hållt på lite mer än två veckor så mycket kan hända än i inledningsstadiet som jag ser mig vara i nu. Man får väl räkna med att starten tar någon eller ett ett par månader eller hur?

Mermaid73
0

Beslut. Sluta med mjölk eller grädde i kaffet. Har inte räknat på det men är säker på att det blir för mycket kalorier på alla koppar jag dricker på en dag. Kan kaffe påverka vikten med föresten?

Med tanke på att jag slipper släpa hem alla liter vätska från affären så blir matkassen lättare, jag inte lika less på att handla och jag kommer troligen dessutom dra ner på kaffet då jag inte kommer tycka det är lika gott längre. Kanske det kan få bli grädde i kaffet på kafé för att bli lite nöjdare om jag nu måste befinna mig på en sådan plats där jag blir nervös bara jag tänker tanken på allt gott.

Magen sköter sig tydligen själv nu. Någon tömning om dagen eller varannan har det blivit och inte lika hårt. Fick migrän onsdags kväll så då fick jag verkligen gå på toa, det händer alltid men sen lugnade det ner sig i alla fall.

"Provvägde" mig idag och blev skitsur över att inte se någon minskning så nu måste grädden bort så jag får se om det är den som ställer till det för mig. Har dragit ner frukosten till 1 ägg och lite bacon o det står jag mig på ett tag fast föresten då har jag ju druckit kaffe med grädde oxå…huum får se om ägg o bacon portionen kommer öka igen utan grädden, ska bli intressant.

Intressant att se hur magen reagerar på svart kaffe med, tidigare har jag fått gå på toa efter varje kopp praktiskt taget men inte nu på LCHF, har inte märkt någon reaktion alls av kaffe, kändes skönt.

Efter mitt beslut så insåg jag att jag inte behöver åka o handla idag, skönt ska bara ta o värma min kycklingfilé nu med sås till. Mums