Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 949 ggr
pkwe
0

monsanto angår oss

Jag har just sett dokumentären "Världen enligt Monsanto" (1 tim 45 min) och ytterligare en dokumentär "Patent for a pig: The Big business of Monsanto" (45 min).

Dom går att se på följande länkar:

http://wideeyecinema.com/?p=105

http://wideeyecinema.com/?p=110

I den om grisarna pratar de även om situationen i Norden mot slutet av dokumentären. Om jag förstått saken rätt så finns det ingen lag på märkning av kött där djuren fått genmanipulerat foder. Snälla ta en titt på dessa dokumentärer.

Jag vet att man diskuterat grisarnas ve och väl i Danmark på den här sidan (och det är visserligen ett annat ämne) men de verkar vara de enda som genom lagstadgar håller sig stågna gentemot genmanipuleringens gissel.

Jennix
0

Bra tips!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

pkwe
0

Man undrar ju om det går att se på förpackningen vilka djur som fått manipulerat foder. Om det är lag på att märka dessa varor. Så jag mejlade Genetiknämnden och fick svar ifrån Staffan Eklöf:

"Det som består av eller innehåller GMO ska märkas med GMO, eller
motsvarande, som t.ex. "innehåller genetiskt modifierad majs". Dessutom
ska livsmedel och foder som har framställts från GMO också GMO-märkas,
t.ex olja, mjöl, kakor och majsgluten.
Däremot behöver inte sådant som har framställts med hjälp av GMO
märkas, t.ex. kött och mjölk från djur som har ätit GM foder."

Det låter ju riktigt illa det där med köttet. Jag återkommer och rapporterar när jag har fått svar på följande frågor:

"Vad står det då på förpackningen? Bara GMO eller finns det en logotyp man kan titta efter?

Vet du varför man valt att inte märka köttet? Om jag har förstått saken rätt så har man hittat förändringar hos djur som ätit gen-manipulerat foder.
Ett av problemen som uppstått är att de kan bli ofruktbara. Man kan ju fundera på vad det i sin tur betyder for oss när vi föder oss på deras kött.

Vad klassificeras som "framställts med hjälp av GMO"
Hur är det med de djur som får hormonbehandlingar för att tex växa snabbare. Står det på kött förpackningen?
Eller att en ko behandlats för att öka mjölk produktionen. Står det på mjölken? De brukar ju få infektioner i spenarna av all mjölk."

elisabeth83
0

köp kravmärkta produkter, de får inte innehålla GMO ingredienser och djuren får inte äta GMO foder.