Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1047 ggr
Diran
0

Det fick inte hända

Jag har i 2 år haft probme med min mage, har haft en inflammation vid munöppningen och har hög syra bildning. När syran når munöppningen i magen så får jag kramper, har 2 gånger vart så illa att jag vart tvungen att åka till sjukhuset.
Jag var tvungen att äta typ bröd/yoghurt väldigt ofta för att hindra att syran når upp till inflammationen.
Men så började jag med LCHF och problemen bara försvann! på 2 veckor. Sedan dett har jag inte haft en enda kramp.

Men i februari fick jag återfall och lämnade LCHF helt. Dock hade jag inga problem alls med magproblemen trots kolhydraterna.
Nu är jag tillbaka igen sedan lite över en månad och i morse vaknade jag av en magkramp. Jag fick lite halv panik och min hjärna säger "Ät bröd, drick mjölk" för det är vad som lindrar krampen. Men jag han ju inte äta bröd. Så jag drack 2 klunkar mjölk, åt en halv babybel ost och svalde ned en liten bit kokosfett.
Nu är det lugnt men jag blir rädd, jag trodde att jag hade blivit av med problemet. Och så får jag det medans jag följer LCHF.

Saken är att jag varit ganska liberal med maten sen jag började igen. Jag gör avsteg ibland. Jag har mina 2 kompisar från London här och i onsdags åt jag pizza och igår åt jag en skiva fruit loaf och åt potatissallad till grillmaten.
Men så lite ska verkligen inte trigga en magkramp.
Jag förstår inte detta alls och känner mig hemskt ledsen och lite rädd för att jag har fått tillbaka mina magproblem.

Ville mest skriva av mig men vill gärna ha era tankar.

raphanus
0

Vi är förstås olika, men jag själv skulle aldrig komma på tanken att äta potatissallad, pizza eller fruit loaf, för jag vet efter mina avsteg att jag skulle må skitdåligt av det. Sist jag åt en pizza fick jag eksem efter bara en kvart! De tog flera månader att få bort, så det var en dålig investering att äta den pizzan.

Jag kan mycket väl förstå om "så lite" triggar en matkramp.

missaz
0

Är man sjuk är inte dina avsteg små. Inte annars heller skulle jag vilja säga… de avstegen med pizza, potatissallad och fruit loaf på bara 2 dagar skulle jag kalla ett ganska grovt avsteg. När du har de problem du har med magen är jag inte förvånad över att du fick kramp av detta.

Jag har själv mina sjukdomar och klarar efter snart 1,5 år på LCHF av rätt stora avsteg utan större problem; men drabbas jag av smärta och sjuk mage efter en helg av "fusk" vet jag ju vad det beror på. Som sjuk kan man aldrig känna sig helt "safe" med dessa kolhydrater, ÄVEN om man klarat dem en period!

Margareta
0

Jag har ungefär samma problem som du med magmunnen och säger som raphanus att väldigt lite avsteg kan få igång  halsbrännan och sömnlösa  nätter är det inte värt.

Enda sättat att veta är att testa mer än en gång. Till slut bestämmer man sig för vilka nivåer man vill ligga på för att må bra helt enkelt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Diran
0

#3 Jo, jag förstår vad du säger, jag kan bara inte sluta undra varför jag fick problem efter ganska små avsteg om man jämför med när jag fick återfall sist.

Förra gången jag följde LCHF var jag mer strikt dessutom.. Usch. Gillar alls inte detta.

raphanus
0

#4 - Att äta LCHF och att äta "återfallsmat" innebär två väldigt olika upplevelser för kroppen. Varje gång man frångår LCHF, som är väldigt tryggt och snällt för kroppen, tänker kroppen "jaha, hon menade inte allvar med att vara snäll - hon vill jävlas med mig på riktigt!". Om man pendlar för ofta eller för kraftigt mellan LCHF och "återfallsmat", säger kroppen ifrån på skarpen till slut. Ett återfall kan kännas värre andra gången än första, oavsett hur strikt LCHF du äter. Din kropp är inte dum; den kan säga ifrån, och om den gör det, ska du lyssna på den.