Fakir och ost
"Kör"fakir. Visst måste det gå bra med ost som innehåller 0 kh. Undrar också om någon vet om det finns en leverpastej som är "tillåten". Har ej hittat någon under 7 g kh/100g.
Lever innehåller kolhydater så det finns nog ingen pastej utan.
Svårt att veta hur det fungerar. När jag fakirar så får jag lägga av med allt utom kaffe, som är lite fusk då det innehåller liten skvätt kh. (Klarar mig inte utan kaffe). Dricker dock aldrig kaffe utan en bit kokosfett.
Mejeriprodukter, förutom smör funkar inte alls för mig. När jag lade av med min kära Grevé, så började det hända saker på vågen. Men Grevé innehåller ca 1,5g kh/100g.
Vilken ost innehåller 0 kh?
Kanske något för mig, som gillar ost.

Ost är stelnad mjölkprotein.. i stort sett.. detta protein höjer insulinet mer än vad som krävs för proteinet.. därför är inte ost i större mängder lämpligt på Fakir!
Kolhydratmängd i all ära men orsaken till det låga kolhydratinaget är att man vill hålla ner insulinet och höja glukagonet!
Såå.. fakir är bara kött o fett!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ost är en av dom saker som kan hindra viktnedgång för vissa, därför ingår det inte i Fakir.
Det hindrar ju inte att du kan prova Fakir + ost ändå.
Det kallas bara inte Fakir då… men har du problem med ost så tror jag det kanske är bäst att låta bli all sorts ost.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jarlsberg 27%fett, 27% prot och 0% kh. Köpte en fetost idag med mindre än 0,5 g kh per 100.
Jag får dra ner på osten om jag vill gå ner.
Jag trodde fakir innebar att strypa kh% så långt möjligt och då borde en 0%ig ost passera, men då förstår jag att det har med mjölkproteinet och dess förmåga att höja insulinnivåerna att göra. Tack

#7 Allt protein höjer både insulin och glukagon. Ju snabbare ett protein tas upp i tarmen desto mer höjs även insulinet….ett "långsamt" protein innebär alltså lägre insulin men längre höjning medans ett snabbt innebär det motsatta.
Mjölkproteinet är ett medelsnabbt protein och höjer inte insulinet mer än annat vanligt protein (kan ses i tabell för insulinindex)….t ex från kyckling eller biff.
Sedan påstår många att de inte går ner i vikt då de äter ost, om detta beror på att man "tror" att osten stoppar, eller om den verkligen har en "verklig" viktnedgångsstoppande effekt på vissa, vet inte jag.
Sååå vill du äta ost så tycker jag du skall göra det. Går du inte ner i vikt då så är det bara att testa att ta bort osten.
Tack för den förklaringen. Undrade i början av tråden om leverpastej. Kollade kh-innehåll. Svinlever ligger på ca 2% och kycklinglever på 0,7. Får väl göra sin egen pastej då.

#9 Problemet är egentligen inte de få kolhydraterna som finns i levern (särskilt kycklinglever) utan snarare tillsatserna.
Köpeleverpastej innehåller ofta utfyllnad som ger mycket kolhydrater medans hemmagjord ofta är gjord på grädde och lök för att förbättra och mildra smaken. Men jag tycker allt att det borde gå att få till en duglig utan grädde.