Återfall och återstart ...
Började förra året med goda intentioner .. gick bra till julen … sen sket det sig rejält .. hela våren har jag och magen mått rent ut sagt SKIT (flåt!) pga att jag ätit fel, fel och åter fel …!!
Förra veckan började jag om i samband med att jobbet startade efter semestern, mycket lättare att ha disciplin då. Nu hoppas jag åter på en fungerande mage och att jag kanske kan gå ner de massa kilon jag dragit på mig under våren …
Nu hoppas jag det går bättre!
Boot and restart!!

Härligt o höra att du är på banan igen, nyttigt o höra att det inte lönar sig att fubba.
Lycka till!!!!
Jag lider med er som har ett sådant kolhydratbegär att ni klarar av att äta fel och må totalskit bara för att tillfredställa begäret.. själv har jag ingen som helst speciell relation till socker vilket jag är väldigt tacksam för. Det verkar vara värre för kvinnor.. (vilket kan ha logiska förklaringar då kvinnor behöver mer kroppsfett än män)

Jag håller med. Så fort vardagsrutinen kommer tillbaka så faller även dieten (och träningen) på plats. Mycket lättare att planera och hålla sig till schemat.
Lycka till 
Tack för er respons! :D
#2. Ja det är helt sant, jag är kolhydratknarkare!!! Ändå har jag lyckats dra ner på allt socker efter att ha varit sockerråtta i hela mitt liv och äter helt annorlunda än för några år sen. Däremot får jag kolhydratnoja i samband med ägglossning och mens (typiskt kvinnligt!!) så jag har försökt rensa skåp och kyl/frys från BRÖD framförallt!! Semestern tillbringades hos vänner ohc det var svårt att anpassa ätandet då vi hela tiden blev bjudna på mat och värdarna tog det nästan som kritik när jag ratade viss mat trots förklaringen "kolhydratintolerant" …. Nästa gång gör jag inte samma misstag utan förklarar i förväg att jag är allergisk mot kolhydrater och äter medhavd mat.
Det har gått förvånansvärt bra hittills, lite återfall ibland på kvällarna men ingenting i jämförelse med tidigare. Måttning på måndagar framöver (startade i måndags) så snart får jag säkert resultat även där. Har orkat komma igång med cyklande och promenerande, nåt jag INTE orkat i sommar då jag mått så dåligt …. Det här får bli min hårda näsbränna och jag försöker varje dag minnas hur dåligt jag mått i sommar och hur ONT i magen jag haft! :D

Jag hajar inte riktigt det där med julen. Den klassiska julmaten är ju fet, fet, fet. Man behöver ju inte lägga dit en massa kolhydratrika saker. Så klart att vörtbrödet om man doppar gör sitt, och mer kolhydratrikt än pepparkakor får man leta efter, och detsamma gäller väl risgrynsgröten.
Men det ska väl inte vara särskilt svårt att avvara pepparkakor, lussekatter och risgrynsgröt. Det finns ju massor av julmat som är LCHF. Om man vill ha godis så är ischoklad gjord på 80% chokladkaka blandad med kokosfett hälften av varje också LCHF, så det kan man äta i stort sett hur mycket som helst. Och har man struntat i risgrynsgröten tror jag att man lugnt kan ta ett dopp i grytan utan att det skulle leda till problem.
Men det gäller ju att inte ta hem alla de där sakerna som innehåller massor med kolhydrater. Jag har inga som helst problem med att käka julbord LCHF, det är bara att hugga för sig de fetaste bitarna och avstå från det som innehåller kolhydrater.
#5. Helt rätt! Borde inte vara svårt nä .. men det var min första jul med LCHF och att försöka ha karaktär att stå emot massa saker var inte min grej … och det fick jag ju lida för oxå! Julen som kommer blir definitivt inte min fälla, börjar planera den redan nu för att även ha rätter som jag kan äta. Sillar i all ära men de som äts i min familj innehåller en hel del socker, traditioner bjuder på "sötost" som är späckad med både socker och sirap, Janssons innehåller ju potatis, gröten vågar jag inte äta ändå men just pepparkakor, lussekatter, Jansson och sillar är ju det som varit svårt att låta bli att äta! Nu försöker jag hitta alternativen … ischokladen har jag tidigare aldrig ätit och skinkan avskyr jag tyvärr …
När vi firar jul så är vi runt 20-25 pers och det är tyvärr inte bara jag som handlar maten då vi är många som delar på den … men i år kommer jag definitivt anpassa den för MIG och min familj iaf! :D
#6 Du kan ju föreslå knytkalas så du kan ta med dig det du och din familj gillar mest inkl efterrätt om det är sånt ni vill ha.