Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 15583 ggr
igorflickan
17

Bregott Bra eller dåligt?

Är det ok att äta bregott eller tillhör det också "skräp" Margarinerna?

Vill ge mina barn och min make något nyttigt på mackorna… om de nu måste ha dem vill jag ha ett bra allernativ till pestmagarin (läs lätt margarin)

thereseah
1

Överallt som jag har läst så har Bregott varit okej i alla fall.

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

Cindy
1

Helt klart bättre än margarin, men rent smör är bättre (fast jobbigt att bre om det är kallt såklart). Själv har jag både smör o bregott i kylen.

Vänliga hälsningar
Cindy

igorflickan
2

Ok tack…. jo jag har ju smår men det är ju svårt att bre speciellt för barn som har sönder sina mackor då Tungan ute

JAUS
1

Smör kan förvaras utmärkt i rumstemperatur utan problem. Köp en fin smörask av keramik med lock att ha på bordet.

Cajsavarg
2

Japp, det hade min farmor alltid, stående i skafferiet. Superlätt att bre då. (Fast när jag var barn fick jag min smörgås överströdd med strösocker också!! Snacka om att skapa ett beroende)

//Fat makes Me fit//

Cowboy
1

Bregott är väl alldeles utmärkt. Svenskt smör finns inte heller i bordsask.

boiblg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flytta smöret till en Bregott ask och låt det stå framme..

Håller sej lämge i rums temp eller sval lågpris på Lidl ca 40 kg

Wtn3
2

Utmärkt finns det en del som menar att bregott inte är, pga rapsoljan, men personligen äter jag bregott med glädje.

Zepp
0

Bregott är helt okej.. fast smör är bäst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
1

Man kan även ha smör i en ostkupa.

babo
1

smör kan man ha framme - men även ägg… behöver inte ta plats i kylskåp…

JAUS
1

Ja, ägg hör inte hemma i kylskåp.

Jennix
0

Bregott är mycket bättre än margarin, helt OK enligt lågkolhydratkost.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Lakritzz]
0

Är det sånt här smör(http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/17409.jpg) som man kan ha i rumstemperatur? =)

JAUS
0

Ja.

Zepp
0

Den här är bra oxå!

http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=547

Rätt praktisk!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

rottizz
1

fattar inget som vanligt, är bregott inte smör? Och vad är margarin då? Är det typ milda som man steker i eller? Är det säkert för det har jag naturligtvis använt! Vad är det som är dåligt med margarin? Blir så trött när jag inte har koll på nåttGråter

jontiz
0

Bregott är för mack ätare Cool

Jennix
1

#17 Bregott är smör och rapsolja, Margarin är…äckligt. Nej, jag kan inte innnehållsförteckningen utantill men den består av dåliga fetter. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mazen
0

Såg någon i Godmorgon Sverige för ett antal år sedan och enligt honom hörde magarin hemma i en fettspruta till att smörja maskiner.Doktor Dahlkvist brukar ju säga gul skokräm, det är definitivt inte för invärtes bruk och förmodligen lika farligt utvärtes.Här ser du vad man anväder

Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:

Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Lut
Blekmedel
Nickelkatalysator (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering
Föroreningar som får förekomma i margariner:
Bensin (hexan)
Nickelrester (vid härdning)
Metanol (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering
Kemikalier från båttankar

Läs hela artikeln

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

LatMask
0

Det finns grader i helvetet…

Smör är BÄST. Det är vi alla överens om här på Kif, tror jag. "Ren naturprodukt"!

Bregott är smör till 70 % och resten, 30 % är rapsolja, för att det hela ska bli bredbart direkt ur kylskåpet. Jag använder själv Bregott för att bre på ostskivor och att steka i. 

Milda, Lätta m fl är margariner, konstgjort fanstyg som inte bör ätas av någon.

Becel är om möjligt värre…

STOR varning för Arlas SMÖR- och rapsolja, innehåller  8 % smörolja - som jag inte riktigt vet vad det är - och  70 % rapsolja.  Det är rackarns för mycket rapsolja! Jag har tagit på mig att gnälla om den här totalt vilseledande produkten - följ mitt råd, det här ska man hålla sig borta ifrån!

jontiz
1

smör är smör allt annat är något annatCool

mazen
0

Lägger in den här länken eftersom den är på tråden

Becel

JAUS
0

#21 Smörolja är det samma som ghee, dvs koncentrerat smör (endast fettet). Tyvärr innehåller "Smör- och rapsolja" endast 8% smörolja och en massa skräp (tillsatser). Jag tycker faktist att namnet är direkt missvisande, ordet smör borde inte få ingå i det namnet överhuvudtaget då bregott som innehåller betydligt mer smör inte får kallas smör heller.