Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2051 ggr
nobban7
0

Vad tycker ni om detta?

Vi kommer att genomföra en studiecirkel om lchf under hösten och jag skulle gärna vilja höra vad ni har för åsikter om denna snabbintroduktion:

Att äta enligt LCHF (lite kolhydrater, mycket fett)

Principen är att man äter lika mycket kött/fisk som tidigare och byter ut potatis/pasta/ris mot fett. Eftersom smör ger ca 6 gånger så mycket energi som ris och 9 gånger så mycket som potatis behöver man inte äta väldiga mängder fett för att klara behovet. Men man får om man vill – det fett man äter lagras inte i kroppen, det som inte används som bränsle kommer ut den naturliga vägen.

En stor del LCHF:are försöker att undvika tillsatser i maten och väljer gärna ekologiska produkter. Kött från gräsbetesdjur har en bättre fettbalans än från kreatur uppfödda på spannmål.

Man undviker lätt/light-produkter då dessa har ett högre innehåll av kolhydrater än de fullfeta samtidigt som de har ett lägre energiinnehåll.

Hälsovinster

Det finns många uppgifter om olika hälsovinster. Det här är en del av dem: Många typ 2 diabetiker har kunnat minska eller till och med sluta med medicineringen. Blodtrycket sjunker i allmänhet. Problem med uppblåst, gasig mage försvinner eller minskar. Viktminskning. Lugnare humör. Minskad led- och muskelvärk.

Övergångsbesvär

När kroppen ska gå över från kolhydrater till fett som huvudsaklig energikälla kommer den möjligen att reagera med något slags abstinensbesvär. Dessa är övergående men det kan ändå vara bra att känna till att det kan bli besvärligt i början. Trötthet, muskelsvaghet, problem med magen och hjärtklappning hör till de vanligare besvären.

Måltiderna

Ät när du är hungrig, sluta när du är ohungrig. När och hur man äter är mycket individuellt. Vissa äter tre mål om dagen plus mellanmål, andra äter bara en gång om dagen. Är man hungrig mitt i natten så äter man mitt i natten. Man får lyssna på sin egen kropp och anpassa sig till den.

Maten

Smör, ägg, kött och fisk. Helfeta mejeriprodukter. Lite ovanjordsgrönsaker. Bär, nötter och choklad med hög kakaohalt till fest.

vinteralvan
0

Bra sammanfattning. Glad

Tilda-T
0

saknar kyckling men den kanske du räknar in i kött.

Tack för senast förresten det var trevligt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

nobban7
0

Tackar!

Petade in fågel också.
Tack själv, klart jag tyckte det var trevligt Skrattande
Och till nästa gång vet vi ju att det funkar alldeles utmärkt trots ev regn.

Anne-
0

Bra skrivet! Kanske du kan påpeka att övergångsbevären brukar försvinna inom någon vecka eller två. Så man inte tror att man mår dåligt länge.

nobban7
0

#4 Tack. Jo, det kan vara idé.

Upptäckte att jag inte sagt ett ord om bröd. Måste väl kanske klämma in det också.