Solskydd utomlands?
Den 9 sept åker vi till Rhodos. Det skall verkligen bli skönt, men NU behöver jag lite hjälp ang solskydd. Vi har hela sommaren solat oss ca 1-1,5 tim/dag mellan 12-14. Vi har byggt upp solbrännan lite i tagen och solar ännu om det är fint väder (och det har vi här på Gotland)
Är det någon, som kan ge oss lite tips inför får resa. Vi var på Rhodos förra året också, men då smorde vi ju in oss med alla möjliga solskyddsfaktorer. Vi har ju möjlighet att ligga både i solen och skuggan. Jag äter ganska strikt LCHF, medans maken slarvar lite.
Tacksam för tips. /Ninni
Macadamiaolja har solskyddsfakto 4.
Va? "Får man" inte använda vanlig solkräm om man äter lchf??
Eller missuppfattar jag frågan helt?
#2 ja det gör du nog
Frågan är väl inriktad på skillnaderna mellan medelhavssolen och den skandinaviska solen. Om man behöver tänka på något extra
#0 eftersom ni nu har en bra grund i huden så räcker det nog med den faktorn ni har nu. Ta det bara varligt mitt på dagen från den allra värsta solen så går det säkert bra. Är ni sådana som bränner er lätt så får ni alltid vara vaksamma. Gardera med tex aloe vera som after sun så blir huden snabbt återställd
Ha en trevlig resa
#3 Ahh.. hihi.. sorry, va nog lite för tidigt på morgonen för att förstå nånting alls.. 
TS.. Trevlig resa!!

Men någonstans här har jag läst, att många solcremer är värre än själva solen. Det var så jag menade. Jag väntar och ser om fler har kommentarer till detta.
Hittar jag Macadamiaolja på Hälsokosten?
Jeans har solskyddsfaktor 200…
. Kläder är nog den bästa solsyddsfaktorn! Men jag tål ju ingen sol alls och bränner mig även med solskyddsfaktor 15-30 på en vanlig svensk badstrand..,
Det är ju en begränsad period som du och din familj utstätter er för så stark sol så lite solskyddskräm kan väl inte skada under en så pass kort tid. Hellre det än att bränna sönder sig!
Jag hade jojobaolja med lite rosmarin-antioxidant och betakaroten i somras, på kreta. Spf 4 och funkar väl ungefär som macadamia, fast man luktar mindre nöt :) och jojoban härsknar inte lika lätt. Sen kompletterade jag på utsatta känsliga ställen med Dr Haushkas solcreme, spf 15-20 har jag för mig. Jag använder helst inte kemiska solskydd.
Jag har börjat välja bort mer och mer av hud"vårds"produkter, tror att dom som säger att man skall inte smörja huden med sådant som inte går att äta stämmer, kemikalierna absorberas ju in i kroppen. Läste att man börjar forska om Nanopartiklar som finns i tex solskyddscremer om de kan kopplas ihop med Alzheimer. Men detta är min personliga åsikt, behöver inte vara ngn LCHF kopplat vana.
Naturligtvis är det viktigt att inte bränna sig i solen, men också att inte vara för rädd, D vitamin behövs ju. Hoppas att Ni får en fin semester!
Jag hade inte smörjt mig i ert fall, ni har ju en superfin grund
, jag hade däremot dragit mig in i skuggan under parasoll under de värsta timmarna, det lilla som blir bort och fram vattnet blir ju ingen bränna på. Sedan hade jag ökat på timmarna efter några dagar. Solen tar i skuggan också så 
Aldrig i livet jag hade smörjt mig med kemisk smörja ens för en enda liten vecka. Huden är ju vårt största organ och är som en svamp!
Jag smörjer mig med olivolja på kvällen efter solande. Olivolja hittas billigt på Rhodos. 
och tanka D vitamin för sjutton inte smörja sig mot dessa goa strålar!!
#9 och 10 jo förvisso men hud reagerar så olika och jag skulle aldrig klara av att vara utan på de delar av kroppen som normalt får minst sol under året. Och vi har ju inte bild på hur grundbrännan ser ut

Tack, nu har jag lite mer insikt och kommer att känna mej för. Min grundbränna är inte mörkbrun precis, men solbränd, jag bränner mej sällan, så jag skall nog klara det. Naturligtvis kryper jag i skuggan och ligger där och njuter. Jag har inte bränt mej tidigare år heller, men då har jag använt kemikalier och det tänkte jag slippa i år. Skall ta det försiktigt de första dagarna. Skönt skall det bli, har jobbat hela sommaren.
Jag är rödlätt, och blir i regel aldrig brun. Smörjer mig med 50+. Under semestern på Mallorca nu i juli struntade jag i att smörja mig de tre sista dagarna. Jag var utomhus hela dagarna, och låg flera timmar på en luftmadrass i poolen. Utan att bränna mig!
Efter några dagar hemma var det dags att ta itu med ogräset i rabatterna. Efter 45 minuter i solen hade jag bränt baksidan av benen!
Jag tror att mycket hänger på hur tunnt/tjockt ozonlagret är.
det har du alldeles rätt i bittek
Macadamiaolja går att köpa på ICA. Den innehåller även den sällsynta omega-7 som motverkar hudens åldrande.
JAUS, vet du hur och varför en del vegetabiliska oljor funkar som solskydd? Jag har försökt hitta svar på det utan resultat. Märker bara att det funkar :).