Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 8046 ggr
eva-
39

beläggning på strykjärn

Går det att få bort den svarta beläggningen som blivit på strykjärnet? Det är ngt "tefal-strykjärn" alltså typ non-stick, så jag kan ju inte gå loss med svinto.

Eller måste jag köpa nytt strykjärn?

sarag
1

Har för mig det finns en slags "pasta" som man smetar på när det är varmt och "stryker" sen bort det på en tygbit eller pappaer.

Fråga i tygaffär!

Sara

[Pennylane1]
0

har för mig att jag köpt något stift på en störra matvaruaffär, typ COOP som är till för det. Men det var länge sen.

Luccy
0

Har du super 10 o mirakeltrasa så har jag rengjort många strykjärn med det. Jag vet att man inte ska blanda dom produkterna egentligen. Men vid katastrof så provade jag allt.

nyborjare08
0

Min mamma brukar använda en stearinljusstump insvept i lite tyg eller papper. Sätt på strykjärnet så att det blir varmt, gnussa med stearin-tygbiten på det svarta tills det går bort. Stryk på lite hushållspapper efteråt så att fettet från det smälta stearinet försvinner.

eva-
0

#4 tack för tipset! det var just ett sånt här "hemma-tips" jag hoppades på så jag slipper ut o leta ngt dyrt rengöringsmedel:)

ska hem o testa stearinmetoden!

eva-
1

ojdå, stearinmetoden funkade inte alls. stearinet droppade o rann o kladdade ner, men beläggningen satt kvar.

det blir nog till att kasta o köpa nytt.. slit o släng;)

[Pennylane1]
0

glömde du pappret eller tyget, eller satte på för varmt kanske? Stiftet är nog ungefär det samma, man får inte ha för varmt för då smälter det helt och rinner.

eva-
0

jag använde tygbit, hade på lägsta värmen.