Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9636 ggr
kolis
5

Jordnötssmör utan socker

Jag har letat och letat, men hitatr inget! Var hittar man jordnötssmör utan socker?

Zepp
0

Kung Markattas Ekologiska är helt utan socker.. men jordnötter har ändå ungfär 20% kolhydrater i sig så använd med måtta!

Jag gillar Kung Markattas jättemycke brukar ha jordnötsås till kycklingen.. men nästa gång så är alltid burken slut.. för jag kan inte sluta att provsmaka hela tiden! Skäms

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Jag föredrar Ökologisk (danskt märke), finns på Coop.  Lösare konsistens än Kung Markatta, och godare. (tycker jag)

Zepp
0

Det blir ju inte bättre med skåpsätandet om det är ändå godare! Förvånad

Medlem
0

Jag har tyvärr inte hittat osötat jordnötssmör i utlandet och undrar om man kan göra eget med jordnötter?

mikaelj
1

Ja, mal ner dem i en mixer.  Salta om du vill.

Riktigt jordnötssmör består av enbart jordnötter.

Medlem
0

Tror du det blir jordnötssmör om jag bara mixar jordnötter? Det kanske behövs en annan appart för den här saken.

mikaelj
0

Cut me some slack.

Tror du jag ljuger? :)

kolis
0

Men dåså. då mixar jag mitt eget…. Tack! :)

Medlem
0

hehe, nä men jag tror verkligen att det behövs t.e.x en mortel för att kunna mala jordnötterna till en smet. De kanske blir mjöl om man mixar de med en vanlig mixer.

kolis
0

Jaja, jag ska prova iaf.

Zepp
0

Jordnötter e fulla med jordnötsolja!

"Jordnötsolja framställs ur jordnötter. Den används bland annat i mat och i hygienprodukter."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%B6tsolja

aussiemia
0

Det blir jättebra att göra det utan mortel. Eftersom jordnötterna i sig är feta så behövs inte något tillsatt fett heller. Mixa i mixern och tillsätt bara salt om du köper osaltatade, annars behövs det absolut inte. Jag förvarar i kylskåpet i burk med lock.Glad

aswedishsmorgasbord.com

Medlem
0

Danke! Imorrn ska jag testa att göra eget jordnötsmör. Jag tycker det är jätte gott att göra jordnötssås till kyckling.

Mermaid73
0

Första gången i mitt liv jag blir sugen på jordnötsås! Ska helt klart planera för en "kina måltid"

Ska man använda naturella eller rostade? Det är ju lite olika smak på dom före och efter rostning, rostade slipper man salta dom dessutom :-)

JAUS
0

Jag gör nog hellre macadamiasmör, lägre kolhydrathalt.

texarcana
0

Märket Monalisa har jag hittat på Coop - i tre varianter: krämigt, grovt och krämigt utan socker. Näringsvärdet står dumt nog inte angivet på burken, men innehållet (i den sockerfria) är: jordnötter, salt och (inte så värst bra) palmolja.

Så egentligen är väl Kung Markatta bästa valet - där är de enda ingredienserna ekologiskt odlade jordnötter och havssalt.

JAUS
0

Palmolja är ju utmärkt näringsmässigt, men inte ur miljösynpunkt.

redina
0

När jag gör jordnötssås kör jag dem i mixern, det blir mer åt pulverhållet i mixern än smör, men eftersom jag ska ha dem i sås, så är det ingen nackdel tycker jag. Däremot om jag använder handmixerna, där man kommer åt bättre, så blir det smör om man kör länge, men i stationär mixer, så stannar det efter ett tag. Men till sås tycker jag det blir jättebra att bara mixa de jordnötter man behöver för tillfället. Då slipper man det problemet en del har med att det finns en öppnad jordnötssmör burk som man inte kan låta bli.

Diran
0

Bra tips med Ökologisk, har köpt Kung Markattas men den är så äcklig så använder ENBART till matlagning

texarcana
0

Aha, det var så det låg till. Mindes bara att det var dåligt i någon mening.

cathrine70
0

Jag  hittade en utan socker , glömde namnet  på den…. Den hade 12 kolh. på 350g burk. då kan man lägga på smörgåsen 1 msk. eller? lchf bröd altså…

ikna
0

#14 Jag rostar alltid mina jordnötter innan jag kör dem i matberedaren, jag tycker inte alls att det är gott med naturella!

Mermaid73
0

Klart det borde vara smartare att rosta dom själv, så långt hade jag inte ens tänkt. Naturella smakar mer som färska gröna ärtor tycker jag än just "jordnötter" som man är van vid.

Sheena
0

Wohoo, nu har jag gjort jordnötssmör för första gången!! Jätte gott var det ju, men är det rätt att det nästan känns lite "mjöligt" i munnen även om det är så mjukt att det faktiskt rinner? Har endast ätit jordnöttssmör ett fåtal gånger när jag var liten så jag minns inte hur det skall vara. Körde bara saltade vanliga jordnötter i mixern.

Och #18, det ser ut som att det stananr efter en stund, men fortsätter man låta mixern gå så ramlar det torra ner efter en stund och mixas det med. :)

Och sen en fråga till.. Hur gör man jordnötssås nu då? Så att den blir typ sån man får på kina-krogarna.. Antar att det inte blir samma sak att bara hälla i jordnöttsmör i gräddsåsen som man gör med alla andra smaker.. :)

Santhe
0

Jag är också nyfiken på hur man gör jordnötssås? Kan man göra likadant med cashewnötter?

Zepp
0

Sheena
0

#26 Tackar!! Nu behöver man inte fundera mer på vad det blir till middag imorrn.. Tungan ute

redina
0
Santhe
0

Tackar! Nu ligger det/ni i mina favoriter. Det blir kyckling och jordnötssås imorgon.

Puhlo
0

Bara ett tips: Man kan göra smör av alla sorters nötter, cashew, mandel, makademia (som JAUS), jordnötter, hasselnötter osv. :)

Godast smak och hållbarhet har jag tyckt att jag får av lätt rostade nötter. Dvs in i ugnen, 200grader, på papprad plåt. skaka en eller två gånger. Ta ut dem när de ser gyllene ut.