Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3775 ggr
Thea
0

Väljer att komma tillbaka...nästan ;-) *LÅNGT*

Efter att ha klappat ihop totalt över allt vad mat heter har jag fått lite inspiration igen att försöka mig på en sundare livsstil. Jag vet inte om några minns här, men jag började med LCHF i aug -08 och var lyrisk!!! Efter 3 månader började jag gå upp i vikt och minskade inte alls mina portioner, snarare ökade dom. HUR mycket jag än åt var jag hungrig OCH gick upp i vikt! Efter 5 månader började jag få ont i lederna. Det kom smygande sakta med säkert. Det började i handlederna och armbågarna. När det gått ytterligare någon månad utan att det börjat bli bättre OCH i kombination med att jag blev urdeppig över maten gav jag helt enkelt upp LCHF och letade mig mot GI. Jag ventilerade en hel del om det här på forumet för att sedan försvinna helt härifrån.

Jag var totalt överlycklig över att få äta "normalt" igen. I början gick det strålande och vikten såg ut att ta sig ner till normalvärde igen….och sen sket det sig kapitalt! Vi gick helt tillbaka till gamla synder igen och viktnedgången jag anade i början stannade av helt för att sedan vända upp IGEN! Rynkar på näsan 

Värken i lederna gav inte med sig utan snarare eskalerade och spred sig till alla leder! I slutet av juni gav jag upp och gick till läkare. Då hade jag så ont vissa kvällar att jag inte kunde stå! Jag var totalt livrädd för att det skulle vara fibromyalgi eller att jag skulle vara inbildningssjuk. Precis passerat 30 år och inte kunna fungera normalt pga ont i kroppen? Jag måste vara galen! Det var den föreställningen jag hade när jag travade till min husläkare. Denne tog mig på stort allvar och tog div prover. Resultatet blev GIKT!!!! Jag vet att vi har det i släkten, men inte f*n trodde jag att JAG skulle drabbas! Så nu går jag på livslång medicinering och visst, jag är aningens bättre, men inte mycket inte.

Efter en semester med hänsynslöst frossande i kolhydrater i de flesta former börjar jag känna att nu är det nog! Jag måste göra något för vikten kryyyper sakta med säkert uppåt igen.
I samband med att kollegorna samlades efter semestern fick jag veta att en tjej som kom tillbaka från sin mammaledighet har börjat köra en "light-LCHF" variant, dvs hon utesluter de flesta kolhydratkällorna och byter ut alla fettprodukter till naturliga. Hon har gått ner 7 kg sen maj och fortsätter neråt. Detta gav mig inspiration till att försöka köra igen, samt att sambon (!) tycker att han också vill börja för att han ska må bättre igen.

Så jag kastar mig huvudstupa in i "tänket" igen, men jag kommer INTE att vara så strikt som förra gången. Jag vill inte hamna i mitt fängelse jag satte upp för mig förra gången. Jag kommer fortfarande att äta lite kolhydrater, men väldigt begränsat.
I och med att jag har gikt måste jag tänkte på vad jag äter och om jag ska följa de riktlinjer som finns ska jag;

* Undvika kött i alla dess former

* Absolut INTE äta inälvsmat, bönor och öl.

* Vara försiktig med grädde, smör, ost och ägg

Jag får mer än gärna äta grönsaker i alla dess former, spannmål och frukt…

För att jag kanske ska lyckas lite bättre denna gång kommer jag att ta en måltid i taget. Jag kan inte ens ta en dag i taget, det känns för stort! Vi får se hru det går, men jag är peppad att ta tag i det hela nu. Det som känns så grymt orättvist är att sambon INTE fått tillbaka sina kilon han tappade under får LCHF-period, trots att han frossat mer än mig i kolhydrater…..

Nu kör vi!!!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tilda-T
0

Hej igen Thea hoppas det går bättre för dig den här gången!

Det jag slås av i din uppräkning är att det blir inte så mycket lchfmat kvar när man tar helt bort kött av alla slag och inälvsmat och minska rejält på grädde, smör,ost och ägg.

Det blir fisk,kyckling kvar och hur ska du få i dig fettet? Men det kanske är så att du tål alla dessa sorter om du bara låter bli kolhydraterna, du måste nog prova dig fram för att själv se vad som gäller, lycka till!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tisdag
0

Lycka till! Glad

Thea
0

Tilda-T: Hej! Jag hoppas också att det kommer att gå bättre och att jag kan hålla en nivå som både kroppen och knoppen accepterar.

Du har helt rätt! Det blir inte mycket mat kvar om ajg ska äta enligt direktiven. Flört Kyckling "kan jag inte äta" för det är kött, men fisk går bra. Så om jag ska följa direktiven kommer jag att lida av grav proteinbrist efter ett tag, för jag lär döledsna på enbart fisk som proteinkälla. Flört 

Jag kommer att äta både kött, smör, grädde, ost och ägg för jag måste ju få mig någonting. Däremot har ajg märkt att kidneybönor ska jag hålla mig långt borta ifrån för då får jag ONT dagen efter! Rynkar på näsan Jag håller på och provar mig fram!

H. Thea

dufva
0

Välkommen tillbaka Thea!

Men. spannmål tror jag är det värsta du kan äta om du ska göra nåt åt värkande leder..

andrea365
0

Lycka till!

Men det jag slås av är ju att om du äter frukt och spannmål så kommer du inte bli av med ditt sug och då faller du kanske tillbaka igen…vill inte påpeka nåt som du kanske redan vet…men ja ja…om jag äter en frukt så vet jag att nästa dag kan jag bli sugen på chips och glass…likaså om jag äter sushi, jag unnar mig dock sushi ibland men då får jag verkligen hålla emot sen….

subcalva
0

Jag bidrar med ett par länkar om gikt

Second Opinions

Whole health Source

spoketlaban
0

Lycka till!

missaz
0

Hej Thea! Jag kommer mycket väl ihåg dig, välkommen tillbaka! Skrattande Hoppas att du får bukt med din värk; jag vet hur det är att vara så ung och drabbas av smärtdiagnos. Inte kul!

Om det kan hjälpa dig med motivation kan jag berätta att även jag kommit in i ett jobbigt skov trots LCHF (började med kosten april -08), men jag är övertygad om att det vore sju resor värre på "normalkost".

Har man en kronisk sjukdom så har man. Kosten kan hjälpa; vissa kanske blir i princip besvärsfria resten av livet, men för oss som INTE blir det tror jag ändå att denna kost håller oss så bra som vi KAN vara.

Pepp på dig, jag tror du har gjort rätt val att börja om med LCHF!

Thea
0

dufva: Tack tack!
Nja, gikt är att kroppen saknar eller har sämre förmåga att ta hand om urinsyra i blodet. Urinsyran faller då ut som nålformade kristaller i lederna och dessa kristaller bidrar till ledinflamationer när de retar ledytorna. Urinsyra bildas när kroppen bryter ner DNA och RNA i maten. Därför ska man undvika mat som har höga halter DNA och RNA som kött (ffa inälvsmat), bönor/baljväxter samt jästbaserade produkter som öl/öljäst. Spannmål har en rätt låg halt av DNA/RNA och är därför ok om man enbart ser det ur den synvinkeln. Sen kan spannmålet ha andra negativa effekter…

H. Thea

Thea
0

andreas365: Ett problem med suget är inte anledningen till att jag sökt mig tillbaka. Jag är "avgiftad" från sockerberoendet och har idag kontroll över mitt sockerberoende. Jag har inte upplevt ett större ökat sug efter socker/sockerbaserad "mat" trots att jag ätit rätt kolhydratrik kost i ett halvår nu. Jag kan bli sugen på godis, men jag vet att jag inte kommer att tycka att det är gott när jag väl sitter där med påsen i knäet. *seger* Därför passerar jag allt som oftast godishyllan utan att få med mig något hem. Flört 

Jag äter frukt utan större dåligt samvete. Det är mer vatten än socker! Flört Äpplen kan jag inte äta då det är för sött! En klyfta och sen är jag nöjd. Oftast blir det en halva blodgrape om jag är fruktsugen. Det är precis lagom sött!

Men vi är alla olika!

H. Thea

Thea
0

subcalva: Tack för länkarna! Jag ska läsa igenom de när jag får lite mer tid. Glad

H. Thea

Thea
0

missaz: Hej! Glad Jag hoppas också att jag får bukt med det, men det kan nog ta tid. Nu har jag knaprat tabletter i ca 50 dagar och först NU börjar jag acceptera att jag har en kronisk diagnos. De första två veckorna var det total förnekelse! Jag åt precis vad jag ville och sket fullständigt i om jag hade ont eller itne, vilket ledde till ökat intag av receptfria värktabletter…. Tyst Nu börjar jag inse att ska jag klara av att leva med detta måste jag lära mig vad jag kan äta och inte!

Tråkigt att höra att du fått ett skov nu. Jag hoppas att du blir bättre snart!

H. Thea

Ewerhof
0

#9 Som jag har förstått det så hjälper basiska livsmedel till att hjälpa kroppen att rensa ur urinsyran. eller?

Jag har själv problem nu med värkande leder, men har ingen diagnos på gikt eller annan sjukdom. Har inte kollat upp det ifs men vet med mig att jag är en dålig grönsaksätare. Förr hade jag, som så många andra, extra ont i lederna efter sommarens syrabildande grillmat; kött och potatis/ris. Gurka ska visst vara rätt så basisk liksom alla grönsaker och frukter.

Dock är jag halvt om halvt LCHFare nu då jag börjar få kläm på kött och fett ätandet, ska nog lägga till mer grönt så kanske värken ger med sig.

Jag tror också på att ceralierna är värre än köttet för kroppen. Det känns ju så logiskt och rätt att äta LCHF men det tar tydligen sin tid att hitta sin egen balans på vilka livsmedelskombinationer som passar ens egen kropp. Så jag läser här på forumet och provar mig fram.

Tack, thea, för den här tråden den hjälper mig lite till på vägen. :-)