OT Virus och allergi
Kan man utveckla allergi efter att man haft virus?
Dottern visar lustiga symtom just nu och igår var vi med henne hos doktorn efter att ögonen blivit alldeles röda och kliat igår. När det blir så blir hon även mycket snörvlig och har obehag i halsen. (hon har klagat på det nu i 1½ vecka - till och från) Min första tanke var förkylning osv, men det har kommit och gått hela tiden och ingen feber alls.
Igår kväll åkte vi som sagt in med henne och varken halsprov eller blodprov visade ngt. Hon kunde dock haft något virus som inte vill ge med sig riktigt sa de. Kunde också vara allergi, så hon fick Tavegyl och ögondroppar.
Imorse vaknade hon och blev HELT hysterisk. Hon var sur, tvär och blev galen så fort man bara nämnde näsdroppar. (hon skrek så högt att det skar i öronen) Ringde VC och de trodde att hon snedtänt på Tavegylen (första gången hon fick det igårkväll)
Hon har aldrig tidigare visat såna här symtom på allergi, men nu funderar jag på om virus kan utlösa någon form av allergi? Kanske långsökt?
Väldigt flummigt inlägg, men kanske någon har någon tanke.
VC tyckte också att jag skulle köpa näsdroppar med kortison, för det får man ge när de fyllt sex år (hon är nyss fyllda sex år). Är det verkligen bra? Kanske nödvändigt en tid nu?
Många tankar nu.
Det är klart att virus kan utlösa allergi. Det är väl inte viruset isig somär utlösande utan att kroppens immunförsvar är nere och då har kroppen svårare att försvara sig mot annat också.
Det är ju inte ovanligt att när man är stressad, trött eller sjuk att allergier och eksem blossar värre än vanligt.
Har hon ätit antibiotika?
Precis som #1 skriver är det. Det var likadant för min Vincent. Han hhar aldrig varit allergisk innan, fick en dunderförkylning och var hemma från dagis. Sista dagen innan han började dagis igen tyckte jag att det skulle hända något (eftersom han var pigg och nääästan redo för dagis) så vi åkte till 4H i Lund. Vi matade får, getter, kaniner, etc etc. Precis innan vi skulle åka hem fick han rida och då började han klia sig i ögonen och vips så såg ögonen ut som 2 golfbollar som vad på väg att ploppa ut. Ilfart till vdc där han fick betapred och clarityn och ögondroppar. Svullnaden lade sig och vi åkte hem. Livostine hette ögondropparna. Vi körde livostine ett par dagar, men jag tyckte inte det hjälpte så jag slutade. Begärde allergitest och fick en massa positiva svar; häst, timotej, björk, mögel, mjölkprotein, påbörjade allergi mot hund, kanin bla, bla, bla. Vdc rekommenderade clarityn varje dag för kli och svullnad i ögonen så det fick han. I denna veva började jag ge honom D-vitamin, omega-3, probiotika för att "boosta" immunförsvaret. Efter 2 veckor slutade vi med claritynen för kli och svullnad var borta. Han har inga bekymmer längre (mer än eksem, men de är nog inte relaterade till allergin eftersom han har haft det i hela sitt liv). Så visst kan virus trigga alllergi! Förhoppningsvis så växer det ifrån det igen.
Lycka till!
Äntligen kommer här ett svar från mig. Tack för era svar!
piri-piri
Nej, hon har inte fått antibiotika.
sepersl
Uscha ja, det var det du berättade. Skönt att han blev bättre igen! Ingen dålig harrang det där.
Nu har Thea fått Tavegyl (vilket hon tydligen tålde ändå, vägrade ta Claritynen) och ögondroppar i fyra-fem dagar. Jag vet inte vad jag ska tro. På skolan märker de inget säger de, men här hemma märker jag av det. Kanske inte så att det rinner/kliar lika mycket, men hon är så där glansig i ögonen och snörvlig/täppt. Igår satt hon vid köksbordet och jag vid datorn (12 steg) och jag hörde tydligt hur hon andades. (trots att datorn låter en hel del)
Jag vet varken ut eller in. Vårdcentralen verkade inte höja så mycket på ögonbrynen utan verkade mest tycka att jourläkarcentralen överreagerade.
Hon skulle helt inte gå till skolan med ont i halsen (nu med tanke på influensan) men man testar heller inte för allergier så snabbt sa hon. Nu tror jag INTE att det är något annat än allergi…så ja. Hon klagar heller inte på ont i halsen sen hon fick Tavegylen.
Jag försöker tänka igenom vad som varit annorlunda den senaste tiden. Hon var hemma 4 veckor från dagis/skola. Under den tiden åt hon inget som helst margarin eller annat omea6-rikt. Bara smör och andra bra fetter.
Jag började ge henne D-droppar de dagar vi inte vistades tillräckligt i solen eller om det inte var sol (vilket var ganska ofta ganska ofta) 
OCH jag började ge henne Eye Q omega-3 tuggkapslar. Ungefär vid den vevan började hon snörvla igen. Men jag trodde att det var förkylning (vilket det kanske var från början)
Sen började skolan igen med mycket kolhydratrik mat och margariner. *mummel*
Vi ska på VC igen för jag känner i maggropen att något inte stämmer (medan maken inte alls tycker det är så farligt). Nu ligger hon och sover då hon klagade på huvudvärk när jag hämtade henne på skolan. De säger att allt varit bra i skolan, full fart och hon hade minsann ätit två rejäla portioner. Thea sa att hon berättat för en av lärarna att hon hade huvudvärk, men han sa inget till mig när jag pratade med honom. Kan vara så att hon håller ihop där, men brakar när jag kommer.
Nu sitter jag i kö hos sjukvårdsupplysningen.