Fuglesang äter fiberfritt!
Nasa skickar idag upp Fuglesang på nytt rymdäventyr. I finsk morgon-TV redogjorde reportern för astronauternas kost och hade skaffat fram olika autentiska originalförpackningar av NASAs rymdkost. Han redogjorde för innehållet och förvånade sig över att fettprocenten var så hög och att kostfibrer helt saknades!
Så där ser ni! Vi är på rätt väg och NASA också.
Det borde grunda för den högteknologiska astronautdieten snart! Det går nog att sälja in den vinkeln till rätt många.

Klart det ska vara fiberfritt och fett på rymdpromenaderna!
Energin måste ju räcka för mer än ett par timmar och mackor finns nog inte medstoppat i rymddräkten
Och hur illa skulle det inte kunna bli om han var tvungen att släppa av en rejäl fiber-brakare i rymddräkten mitt under rymdpromenaden
Jag har även hört att de inte vill ha smulor från bröd kretsande runt i tyngdlöshet. Fuglesang lär ha med sig en pepparkaka som han lovat äta som en enda tugga.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det lär ju vara lite omständligt att göra bimmelibim och bummelibum i rymden, så det är väl bra om de gör de så sällan som möjligt. Som LCHF-are gör man ju i alla fall inte bummelibum så ofta.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Numer pensionär i Nynäshamn
Hihi jag ser framför mig Fuglesang mula in en pepparkaka i munnen…bara han inte får ont i magen

Hörde en gång om forskningen runt rymdmåltiderna.
Det de ville uppnå med kosten var minskat skitande eftersom det är den stora flaskhalsen (både att skita ofta och att skita mycket). De upptäckte då att en standardmåltid med mycket fiber etc gav mycket skit…där 60 % utgjordes av bakterier.
Antar att det är förklaringen till att de äter mycket fett och lite fibrer….kroppen tar upp det mesta och den normalt sprudlande bakterieodlingen läggs i träda.

Ingen gravitation kan heller hjälpa tarmarna åt rätt håll…

Men visst är det också fråga om att man inte kan skicka upp obegränsade mängder av vilken slags onödig barlast somhelst. Alltså skickar man bara med astronauterna den föda som är optimal i vikt/nytta hänseende…