Kokosyoughurt
Igår skulle jag äta lite turkisk youghurt till frukost. Den jag köper är alltid så tjock (Lindahls) så jag brukar spä ut den med grädde och otroligt nog hade jag slut på all grädde. Man tager vad man haver tänkte jag och hälde i en burk cocosmjölk och det blev supergott. Iofs gillar jag kokos men smaken blev mycket rundare och mindre sur. Testa om ni inte har kokosfobi. (Jag mixade en burk youghurt med en konserverad burk kokosmjölk.)
:)
Om nå'n från LCHF-forum tänkte sno min text så säg vart den kom ifrån och vem som skrev den. Tack.
Jo, jag har också provat eftersom jag älskar både kokosmjölk och kokosgrädde, jag tog dock i kokosgrädde och det var som sagt jättegott.

Är kokosgrädde samma sak som den fetaste varianten av kokosmjölk som man köper i affärerna? Det finns ju en ligthversion också, är det kokosmjölk?
Det verkar jättegott. Måste prova.
Jag brukar äta turkisk youghurt med kokos och lite kakao. Gott det med.
Det låter spännande, skall pröva
Kokosgrädde finns att köpa i små rektangulära paket, den är mycket tjockare än mjölken. Jag köper den på både Maxi och Willys. Den är bra för det är inte så mycket vätska om man bara vill ha mycket smak.
Jag har hört att kokosmjölk egentligen är utspädd kokosgrädde. Vet inte om det stämmer men då är det bättre att köpa grädden och avgöra själv om man vill ha den utspädd eller inte.
Om man öppnar en kokosnöt (brukar göra det på vintrarna och använda som fågelmatare) så är vätskan ganska blaskig. Känns nästan som om kokosmjölk man köper i burk är simmigare än den i kokosnöten.
Har inte sett kokosgrädde men ska hålla utkik :)

Vätskan i kokosnöten är kokosvatten.
alltså… kokosmjölk eller kokosgrädde - samma sak fast mer eller mindre vatten. bara o läsa på förpackningen.
jag köper alltid den med minst vatten. lightmjölken är ju världens bluff, du betalar mer för mindre kokos! vill jag ha en tunnare kokosmjölk kan jag bara öppna kranen därhemma helt gratis;)
Nu håller jag inte riktigt med. Vätskan i kokosnöten är kokosvatten kanske men det är inte samma som vatten. Det är som att säga att mjölk är utspädd grädde. Kokosvattnet (om det nu heter så) innehåller förmodligen en heller del annat än rent vatten. För den delen kan man ju köpa kokosgrädden…
#6 Jag tror inte att vätskan som finns i en kokosnöt och kokosmjölk är samma sak, tror det är själva nötköttet som är mixat med det.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#9 Kokosvatten kan man mig veterligen inte köpa i Sverige (finns bla. i västindien). Kokosmjölk är kokosköttet som är pressat.
Hittade en förklaring på nätet…
Kokosvatten är en sötaktig klar vätska som är en utmärkt törstsläckare. Den finns i omogna kokosnötter av en viss storlek, och sådana torde endast i undantagsfall importeras till Sverige.
Kokosmjölk Det vita innehållet (kopran) i nöten rivs till ungefär det vi köper som "kokosflingor" i affären.
Den rivna kopran blötläggs därefter i lämplig mängd vatten - här har vattenmängden betydelse för om slutprodukten blir kokosmjölk eller kokosgrädde - alltså vilken fetthalt och smakstyrka slutprodukten kommer att hålla.
Vi behöver nu en liten flätad väska av naturmateriel.
Den blötlagda kokosmassan läggs i den lilla väskan och väskan vrids så att vätska "mjölkas ut" i ett annat kärl.
Den urvridna kokosmassan kastas till hönorna, varefter ny massa läggs i för vridning - och så håller man på tills den rivna kokosen (kokosmassan) är slut.
Tycker man att den kokosmjölk man vridit fram eller mjölkat ur är för tjock så spädes den lämpligen med det vatten som kokosen varit blötlagd i.
Nu har vi producerat riktig kokosmjölk - dvs samma eller en mycket likartad produkt som den som säljs som konserv i Sverige.

#12 Höna i kokossås… Det kanske skulle vara något, speciellt när dom redan är marinerade i kokosen. 
Färdigmarinerad kyckling :) Låter mums…
jag gillar också yoghurt blandat med kokosmjölk/grädde.