Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 13484 ggr
elisabeth83
19

Tillaga lammstek?

Köpte billiga fryst lammstek idag och undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska krydda och tillaga den.

isalu507
0

gnid in den med smör, salta sen försiktigt, på med massa färsk rosmarin och vitlök! Ett bra tips är att sticka små snitt i svålen och sedan i dessa hål stoppa ner skivor av färsk vitlök. När det kommer till lamm kan du aldrig misslyckas med rosmarin och vitlök!

Sen tillagar du den på låg värme tills den är ungefär 70 grader igenom, då är den härligt rosa i mitten, jag brukar köra på ca 100 grader, fast det tar ju tid då. De flesta recept brukar väl säga 175-180 grader, men jag tycker det går för fort då. Det kan ju bero på hur lång tid du har på dig, om du ändå är hemma så låt det ta några timmar och det blir fantastiskt gott!

Halvdansken
0

Håller med #1 till 100%! Lamm blir mycket godare om man tillagar på låg temperatur.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

niloss
0

vitlöksspåcka den o gnid den med mynta,peppar o vitlök, helstek i ugnen….mmmmm goooottttt

Agyr07
0

åhhh! nu blev jag sugen på lamm. Jag brukar bara salta och peppra

[iovis]
0

Tungan ute

elisabeth83
0

#1 låter som ett bra recept

hur serverar man det hela sen? jag e jätteny med kött och har bara ätit lamm i indisk mat

elisabeth83
0

Hur vet jag när den är färdig? Har köpt en sånn där termometer man kan sticka in i köttet, ska jag använda den?

isalu507
0

Stektermometer är jättebra, det använder jag med!

Hm. Jag brukar bara skiva köttet och äta som det är, kanske med lite smör till. Tycker det står så bra för sig själv om det är rätt tillagat att inga tillbehör behövs direkt. Fast sen kanske jag är lite speciell som tycker att en tallrik med kött är en fullvärdig måltid Skrattande

Nån som har bättre idéer på vad man kan äta till lamm? Kokt blomkål kanske?

[ngupa]
0

Finns det någon idé om hur lång tid det kan ca ta om man tilllagar i 100garder?

vinteralvan
0

Gräddsås och brysselkål tycker jag är gott till.Skrattande

elisabeth83
0

Gräddsås låter bra. Ska ge mej på detta imorgon. Ska låta steken tina under natten. Ska man tina i kylskåp?

kaisakavat
0

Man kan också tillaga i gryta på spisen. Bryn runtom i stekpanna. Gnid in kryddorna..salt, peppar, vitlök och rosmarin är ett fint tips..

Ner i gryta i lagom storlek.. stick i termometer, häll på vätska (jag brukar slänga på några dl vattten, klyftad lök, mer kryddor, krossad tomat ibland.. lite vad man vill.. Blir god sky/salsa att äta till.. Mycket smör förstås!!

Vänd steken i grytan några gånger. Ös sky-salsa-krydd-slafset över då och då..

För en enkilos stek tar det åtminstone 1,5 timme, men använd termometern, det brukar bli bästa resultatet.

Puhlo
0

#11: Ja, tina den i kylskåp. Det tar ungefär över natten, skulle jag tro.  Stektermometer är dessutom en genialisk uppfinning och ett utmärkt köp!

Eftersom jag har ADHD, och är jävligt disträ pga detta, så har jag skaffat mig en termometer med LARM! :) Den piper när maten är klar. Bara stoppa in termometern i köttet, sätta igång den, och sen göra nåt annat. :)

Skär den i tunna skivor, så mkt du ska servera, så kan du låta resten vila, och äta den som pumor när den har kallnat. :) (Pålägg Utan MAcka) :)

elisabeth83
0

Massa frågor men det är bara för jag aldrig gjort det och vill att det ska bli bra!

Hur länge kan man ha den färdiga steken i kylen? Eller ska man frysa?

Kan man skära sönder steken före eller efter man tillagat den om man tex vill göra en indisk lammgryta?

#12 Har precis köpt en sån där järngryta som borde passa perfekt. Hur mycket vätska totalt ska man ha i? Ska det bara vara lite i botten eller täcka hela steken? Vilken värme på spisen 1-6? Är det färdigt när det når 70 grader i mitten?

Thyra4
0

Här kommer ett gammalt beprövat recept från Fårö, där ju lammen går ute och betar på den karga marken. De är nästan färdigkryddade vid slakt. Jag gör så här.

Lårstek med ben på ca 2 kg gnider jag in med salt och kryddpeppar. Lägger ett par lagerblad på sidan om och många vitlöksklyftor. Bryner den i ugnen  ca 225 gr och häller sen på starkt kaffe och spär med vatten. Sänker värmen till 160 gr och sen öser jag steken ofta och ser till att det aldrig får bli torrt i formen. Smaka av skyn under tilllagningen och salta och krydda ev mer. Det här tar nästan 3 timmar.När steken har svalnat lite, så skär jag ur benet och saltar och pepprar inne i köttet och rullar ihop steken igen och lindar in den i folie. Reducera stekskyn och tillsätt grädde. Servera med broccoli och sallad. MUMS. Jag har fått många lammhatare att äta det så här.

kricko1
0

Thyra - det där var ett proffsrecept, det hörs direkt Glad Sparas omgående för framtida behov. Jag (som inte tillhör de största lammsteksälskarna, hellre kalvstek om det hade funnits riktig sådan att få tag på numera) ska pröva detta nästa gång jag tar mig för att försöka med lamm. Höst är ju lammtid för närslaktat lamm, så en gång i höst måste jag ju göra ett nytt försök.

En fråga bara.. använder du termometer och hur högt låter du den gå isf.?

Jag har lite svårt för lammstek med ben som är rosaröd (dvs. annat än vid första måltiden då ska den ju INTE vara genomstkt så den blir grå) v en speciell orsak och det är att den blir så svår att spara. Jag tycker att det börjar lukta mysko i närheten av benet ganska omgående… eller inbillar jag mig bara Obestämd Men iaf. det här med att bena ur den i efterhand låter ju kanonbra. För visst blir den bättre om man tillagar den med benet kvar, tycker jag iaf. Åtminstone jag brukar misslyckas och få den för genomstekt (trots termometer) om jag benar ur innan.

Tack för receptet, Thyra! VH!/K.

greensis
0

Stek av både lamm, nöt och gris återanvänds hos oss även strimlat i wok och grytor av stroganoff-typ.

Här snackar vi snabbmat!

Fabricati diem, pvnc!

Fjaellmor
0

oooh så många goda recept

Tack!

Så här ser familjefavoriten ut här hemma

Aliki
0

Som alternativ kan ni låta marinera köttet över natten i en plastpåse med endast vatten och krossade vitlöksklyftor.

Tillagas sedan med kryddor efter smak som ovan, men inlindat i baconskivor…..Det lammet duger inte som smörgåspålägg eftersom det kommer att bli så mört att det ramlar isär….Tungan ute

Malenka
0

Jag brukar förutom rosmarin och andra goa krydderier peta in baconskivor. Mkt mumsigt faktiskt!

JAUS
0

Torka köttet och gör pemmikan.

Ballo
0

på tal om lamm så brukar jag köpa lamm att koka och gör får i kål. MUMS. Brukar hitta det i invandraraffärer för 70 - 80 kr för 2 kg. eftersom benen är kvar behövs ingen buljong.

Dock förstör man ju inte en fin lammstek med detta.

Mvh Drutten

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Thyra4
0

kricko1  Jag använder inte någon termometer, köttet skall lossna från benet och vid provsmakning vara mört. När man öser steken ca var 10de minut, så blir inte köttet torrt, utan saftigt och genomstekt. Det brukar ta ca 3 tim för en lårbenstek. Lycka till. >Jag lovar att Du blir nöjd. Kom ihåg att det är kryddpeppar. Hör gärna av Dej och tyck till.

liflo
0

Lammstek är gott med en kall sås gjord på creme fraiche, mosad fetaost och vitlök. Kokta gröna bönor och rödbetor med smör på är gott till.

kricko1
0

Thyra4 - Tack ska du ha för att du förtydligade tillagningen. Jag ska absolut prova ditt recept senare i höst. Kryddpeppar och starkt kaffe låter såpass otrendigt (på strikt positivt sätt) att det bara måste betyda att det är ett välfungerande och mycket traditionellt recept. Om än med begränsat lokal förankring kanske. Fast å andra sidan så blir det ju än mer intressant att få chans att smaka på för oss som inte har någon Gotlandsanknytning Glad

Vänliga hälsningar! /K.

PS: Ungefär hur mycket kaffe ska man hälla i när man fyller på med vätska i formen efter bryningen i ugnen… jag vet att det låter petigt att fråga om detaljer Skäms men det är så ovant med kaffe för mig att jag har svårt med några referenser. Frågan är om man tar typ bara en liten kaffekopp i början och sedan bara resten vatten, eller om man ska ha betydligt mer kaffe än vatten i skyn hela tiden medan man öser steken under tillagningen?

elisabeth83
0

Gråter Muhammed i sin himmel om man skär sönder lammsteken i bitar för att göra en indisk gryta?!!!

kricko1
0

Nej! Däremot om du låter dig drabbas av både besluts- och prestationsångest och inte tar dig för något alls innan den har hunnit ligga till sig såpass att hela steken blivit förstörd Flört

Gör vad du vill med den utan dåligt samvete! Tycker du om indiska grytor så prova det… du har ju relativt sett ett väldigt mört kött till grytan redan från start så det tar ju inte alls lika lång tid med det här köttet som med framdelskött.

Det är lätt att bli lite smått överväldigad och nästan lite oföretagsam när man ska till och ge sig på sådant som man inte alls är van med. Du är sannerligen inte ensam om det skulle vara så du känner det. Dessutom har du gott om tid att fundera på det där med hel stek till en annan gång. Recepten finns kvar och lammstek kommer att finnas i handeln framöver också… så gör gryta du, om det känns enklare och mindre motigt Glad

VH!/K.

konichiwa
0

Är det ingen mer än jag som gör 'tjälknöl' på lamm? Det blir otroligt mört och gott och enklare kan det ju inte bli. Kryddningen kan man variera i marinaden efteråt.

elisabeth83
0

Kricko: Det blev gryta och den blev väldigt god. Köttet blev underbart mört när det fick koka i ca en timme! Men det blir nog stek en annan gång :)

sussie
0

Jag tycker att grytor blir bäst av benigt kött och steken blir absolut godast om benet är kvar, är den benfri blir det gott att fylla steken med bacon feta vitlök och örtkryddor och binda ihop den. Jag har hört det där med kaffe förut men då handlade det om att gnida in steken med kaffepulver?

kricko1
0

Det låter ju utmärkt, elisabeth!  Huvudsaken är väl att du blev nöjd och att steken kom till användning medan den var fräsch.

Kommer tid, kommer råd när det gäller hela lammstekar i ugnen Skrattande

VH!/K.

elisabeth83
0

Kricko, vad det är härligt med snälla positiva människor!! :D

kricko1
0

Det var så lite, tack själv, elisabeth Glad

VH!/K.

Thyra4
0

kricko1

Jag använder starkt esspressokaffe, ung 1 dl och sedan bara vatten. Tar man för mycket kaffe, så kan det bli beskt. Lycka till. Vill gärna att Du PM-ar mej när Du provat, men ett tips är faktiskt att smaka av skyn under hela tillagningen, så man kan justera salt och kryddor. Och ösa var 15:e minut./Ninni

kricko1
0

Tack för förtydligandet, "Thyra4"/Ninni Glad

Nu lovar jag att inte tjata på om detta igen, inte förrän jag testat. Men jag vill ha en lokalt slaktat lamm, inget från Nya Zeeland den här gången. Så det blir inte förrän lite senare i höst.

Tack för ditt tålamod, Ninni… det ska bli spännande att prova något alldeles annorlunda mot vad jag är van vid.

VH!/Kricko.

Thyra4
0

kricko1

Jag tar det inte som något tjat. Det är klart att Du vill ha full information, när det gäller ett sån´t här ovanligt recept. Kram/Ninni

PS(Vi gör av med 2 lamm på ca 20 kg/st per år) DS