Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5630 ggr
parsley
0

Tåla alkohol när man äter LCHF

Äter man LCHF så tål man alkohol sämre än tidigare. Jag vet inte om det sk ölsinnet blir sämre, men man blir berusad på mindre mängd än tidigare.

Vad beror detta på?

Wildrat
0

Mindre med vatten i kroppen för att späda ut alkoholen kanske?

dufva
0

Kanske är det så i början, men jag som hållit på ett tag märker ingen skillnad varken med tåligheten..eller ölsinnet Flört

Luccy
0

Det kan inte vara så att du inte är lika van längre om du kanske har dragit ner på konsumtionen. Annars tar ju fett bra hand om alkohol så vad gäller det borde vi tåla hur mkt som helst.

Jag äter alltid fet ost när jag dricker vin, vilket är rätt sällan. Men då märker jag inte nån större skillnad.

beefree67
0

Jag har upptäckt att jag får huvudvärk o illamående samma kväll numera vilket jag aldrig hade tidigare. Vet inte om jag ätit dåligt just de dagarna så helt säker är jag inte än men. Fick även migrän nu i helgen på natten efter intag av ca 4 glas vin och en snaps. För mig är det inte alls mycket då jag alltid tålt väldigt mycket för att vara tjej och aldrig varit bakis med udantag för huvudvärk dagen efter.
är det flera som upplevt liknande skulle det vara intressant att göra en undersökning. Vet bara inte hur man gör här?

Simma lugnt i smöret Skrattande

kricko1
0

Jag tror att det iaf. delvis kan bero på att man har låga depåer av glykogen pga. att man inte äter så mycket kolhydrater.

När man sedan dricker alkohol så producerar levern mindre glykogen under tiden som den blir/är upptagen med att förbränna alkoholen. Blodsockret sjunker, man upplever känslan av berusning tidigare och starkare. Kan också uppleva illamående, yrsel och svimmningskänsla vilket ju är symtom på både berusning, men även på fallande blodsockernivå.

Iom. att halten vatten som är lagrad i kroppen kan vara lägre på lchf-kost så gissar jag att man dessutom blir mer och fortare uttorkad då alkohol är vätskedrivande (kissar mycket). Något som iof. bör manifestera sig huvudsakligen i form av grad på "baksmällan" (till stor del vatten och sockerbrist) dagen efter.

VH!/K.

maxiq
0

Ingen *hick* skillnad! Tungan ute

beefree67
0

jasså du ;)

Alltid haft rejäl baksmälla eller Skrattande

maxiq
0

Den har väl varken blivit bättre eller sämre utan går mer på dagsformen. Jag blir varken mer eller mindre påverkad heller. Jag blir lika snygg, rolig, trevlig, smart och oemotståndlig som vanligt!

Flört

roggan
0

Jag kan märka att jag är mer lättpåverkad. Jag kan bli onykter på två glas vin och det har inte hänt tidigare. Jag känner mig ibland som en fjortis för jag vet inte alltid hur jag kommer att reagera efter två glas vin. Starksprit vågar jag inte alls dricka längre.

Så jag har blivit känsligare.

parsley
0

#5 Tack! Det är glykogennivån det handlar om eller

-Jag kan inte dricka så mycket för jag har känslig lever!

#8 Maxiq, vi vet hur underbar och smart du är, men kan du komma på en bättre replik än den om levern?

#4 Om det kommer någon och smörar, vad gör man då?

Vad är glykogen förresten?

Wtn3
0

Ingen skillnad här.

kricko1
0

Parsley - Glykogen är kolhydrater i lagrad form (i lever och muskler) kan man väl kanske uttrycka det som.

Glukogenet omvandlas till glukos när den varan sas. efterfrågas av kroppen. Den glukos som levern producerar går ut i blodet för att hålla en stabil blodsockernivå. Men är depåerna av glykogen låga redan innan det börjar inmundigas alkohol och "verkmästaren i magen" därefter beordrar "grabbarna i levern" att strunta i att producera och förädla sötsaker och istället koncentrera sig på att skotta undan skiten (alkoholen) först… ja, då blir blodsockret lågt och jag tror för min del att det är vad som gör att upplevelsen av berusning blir starkare.

Jag är osäker (läs okunnig) på om en faktisk promillemätning skulle visa på någon direkt skillnad om man skulle jämföra promillehalten i blodet efter exakt samma mängd alkohol….. men med skillnader i kosthållning. Naturligtvis på samma individ då förstås, annars vet man väl inte riktigt vad som är höna och vad som är ägg mtp. de individuella variationer som måste finnas i leverfunktion/kapacitet.

Jag vet inte om det kanske redan finns publicerade studier (men förmodligen gör det det, så oherrans mycket studier som hela tiden görs på allt möjligt och omöjligt) som visar hur det ligger till med den saken. Men det är som sagt inget som jag har någon koll på.

VH!/K.

[Marja-Liisa]
0

Jag håller med Kricko`s förklaring, själv har jag märkt att åldern påverkar också, var väl 35 år när jag senast drack ngn starksprit, blev bara trött direkt.

Nu kan jag gärna dricka rödvin till maten några gånger per månad, högst två glas. Om man har gäster som sover över kan det bli mer men det har jag sällän.

Annars tycker jag att det blir billigare med mindre vin med samma resultat så klagar inte.

cd82
0

Jag är ju rätt liten och har aldrig tålt speciellt mycket, men nu känner jag av ett glas vin! Om kvällen blir riktigt sen och jag dricker under många timmar kan jag dricka en hel flaska, men mer än det skulle jag inte fixa utan att bli tokfull. I fredags mådde jag väldigt konstigt dock…hade inte druckit något alls på två veckor och redan efter en halv flaska hemma och knappt ett glas på puben så mådde jag riktigt illa! Jag feströker också, men det har blivit allt mindre, så jag funderar på om min kropp blev så arg på mig för att jag rökte och det var det som gjorde mig illamående. Ju mer avgiftad jag blir desto mindre gift tål kroppen verkar det som..ett väldigt bra tecken! Förr va jag öldrickare och kunde dricka snabbt som tusan ( och blev sååå dålig i magen) Nu kan jag sitta länge med ett glas vin och vara nöjd med det…ska bara lägga ner rökandet också!

parsley
0

# 12-13 Rent allmänt så påstås det att man blir tröttare när man blir äldre. Man är ingen ungdom längre, som det heter. Jag tror inte heller att promillen påverkas av vilken kost man äter. Samma mängd i förhållande till samma vikt.

En alkoholiserad person kan dricka sig till ett högre promilletal än vad en "vanlig" person kan innan vederbörande däckar, men det är väl knappast kostrelaterat?

Cigaretter är något som jag betraktar med en huvudskakning. Kost eller ålder? Jag skulle inte kunna tänka mig att ta en cigg om jag blev bjuden. Tidigare har åtminstone jag alltid haft någon slags överläggning med mig själv, att röka eller icke-röka?

Om man röker sånt som inte är cigaretter då? Det var bara en hemsk tanke som slog mig, inget annat. Que pasa? Vad händer?

maxiq
0

Menar du skojtobak? Obestämd

Att säga att man har känslig lever är nog inte så bra för det låter som om man har supit sönder den. Då är det bättre att mumla något om glykogen och glukos och hoppas att man inte pratar med någon som har tagit studenten…

cd82
0

Parsley: Nä att jag röker mindre nu har inget med min kost att göra..det har med att jag blir allt duktigare på att ta hand om mig själv och känner av när kroppen mår dåligt =) tror inte att jag "tål" mer eller mindre cigg nu heller.

Ja undra vad som händer om man röker nått annat än cigg på lchf? Jag tänker iaf inte prova, det experimentet överlåter jag gärna till någon annan, haha!

maxiq
0

…eller menar du att röka fisk eller kött? Obestämd

Det är nog bara bra! Skrattande

parsley
0

#16 Skojtobak? Är det sådant som växer i garderoben och ungarna inte får mata kaninen med?

#16  Det kanske var ett dåligt skämt? Vilken tur att jag har dig som håller efter mig, så jag inte skämmer ut mig i sällskapslivet. I vanlig ordning. Du vann vårt replikskifte. Sådant imponerar på mig ska du veta.

dualex
0

Det är sant att en alkoholiserad person dricker sig till en högre promillehalt.

Skulle en vanlig svensson mätas till 3 promille är den personen medvetslös medan en alkoholist kan vara relativt stadig.

Det handlar om tolerans. Det är ändå så när leverns börjar bli allvarligt skadad kan även en alkoholist tåla relativt liten mängd, så är kroppen slut behövs inte mycket.

Det kan också finnas psykologiska förklaringar. Upplevelsen av ett rus kan vara olika, vet man om att det är sällan man dricker så kan det ha en viss betydelse.

Vän av undran ställer sig frågan om någon här har rökt något annat än tobak, och  iså fall hur blev resultatet. Vad menas med annat än tobak?

Som flera andra varit inne på tror jag alltså att ovanan att dricka alkohol med en mer sammandragen matsäck, gör att alkoholen har mindre plats i kroppen. Det finns mindre kroppsyta att späda ut alkoholen på.

spkn1
0

Jag har i princip nocarbat i 2 år och märker ENORM skillnad. 3 små glas vin och jag är ordentligt full. INnan kunde jag dricka 12-15 50cl öl på en kväll.

Vore intressant att veta om man tar upp alkoholen bättre när man inte äter kolhydrater? Dvs om en ketodriven person får ett högre promille av samma mängd förtärd alkohol?

Det är den "magkänslan" jag får i alla fall, eftersom man reagerar på precis samma sätt som innan, bara kraftigare.

Kan även nämna som kurisa att denna erfarenhet för mig inte gäller andra droger.