Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5045 ggr
gyllenetider
0

HJÄLP MIG!!!

Jag vet att jag förmodligen har mig själv att skylla men jag vet inte vad jag ska göra!!! Senast för ca en timme sen satt jag uppåt en timme på los toalettos… och ja, jag vill inte prata skit även om det ju faktiskt är det jag gör Flört men den smärtan jag har går inte att beskriva. Det har varit så här nu i snart 3 dagar! Jag tänker vara fullständigt ärlig och säga att jag har ätit nån brödskiva då och nån pasta då och nåt mer med mjöl, socker o bla bla bla då och då men absolut inga stora mängder. Visst har jag min vispgrädde i kaffet - det är ett måste för mig men sen vet jag samtidigt att jag varit dålig med att äta överhuvudtaget under dagen. Jag frågade i ett annat inlägg om magen kan protestera efter att ha ätit B&K nån dag, kebarulle en annan dag och nåt annat jäkla onyttigt nån annan dag under semesterveckorna men det var ingen som trodde det (om jag minns rätt). Däremot skulle jag kolla över mitt intag av mejerier. Men det enda jag kan säga med bestämdhet är att jag har grädde i kaffet oh jag kan dricka flera koppar om dagen. Men det är kanske max 0,5 dl i varje kopp. (Stor mugg snarare.)

Iaf… jag är så less på att ha ont i magen var gång jag är på dass. Jag har läst olika lösningar och jag har Laktulos i kylen men vill helst inte behöva använda mig av sånt… för jag är så rädd att jag ska få ont i magen. Ni får gärna skälla på mig och säga att "ja är du så dum i huvudet att du äter hemska kolisar samtidigt som du äter fettigt så kan du gott ha det" osv osv för det vet jag redan men jag börjar bli lite rädd för att det kanske är allt fett jag inte tål??? Och så känner jag att jag kanske borde ge upp detta oh satsa på annat men sen så känner jag samtidigt (jag känner visst mkt hehe) att jag gillar maten och att allt smakar så gott + att man visst kan äta sötsaker (på LCHF-vis) och sen är det kul att modifiera recept till LCHF och att man äter så nära källan så möjligt utan massa konstigheter i maten. Men jag vill bara inte ha så ont när jag pluppar!! Tungan ute Är det för mkt att begära?

Ja, jag skrev väl mest detta för att få gnälla lite och få saker ur mig och jag tror jag vet vad felet är (att jag ätit FEL kolhydrater och för många och samtidigt haft LCHF-tänket) Eller vad tror ni??

Nån som har det som jag eller som upplevt det? Har ni nåt tips på vad jag kan äta framöver (frukost, lunch och middag och kanske mellanmål som inte är för ensidigt) för att "stilla" och lugna ner magen och typ förbereda den IGEN på denna typ av kost? Jag har också läst att man inte behöver äta var 3:e timme osv med denna kosten utan att man äter när man är hungrig men jag tror oxå att om jag äter dåligt under dagen (äter för lite alltså) och sen äter ett bastant mål på kvällen runt 18-19 så får jag oxå dessa problem med magen. Jag antar att det kan vara så.

Sen är jag inte heller så känslig för detta med det söta utan kan äta nåt kolhydratsnålt "godis" ibland utan att det triggar igång mitt sötsug och därför dricker jag faktiskt min Pepsi Max och det har jag gjort hela tiden ända från början den 22 maj och då hade jag inga som helst problem med magen så jag tror inte det är den men ville bara delge att jag även dricker det.

Greddelin
0

Har jag förstått dej rätt i att du ätit mer åt LCHF-hållet sedan i maj men bara haft problem med magen de senaste dagarna? Isåfall skulle jag rekommendera att du tittar på vad det är du gjort annorlunda de tre, fyra senaste dagarna och se om du kan hitta orsaken där.

Du kan ju ha blivit känsligare mot tex spannmål som du inte alls reagerade på innan du gick över till LCHF. Jag får magknip av bullar och godis nuförtiden, det fick jag inte förut.

Lösningen kan vara så enkel som att du utesluter det som får dej att reagera såhär. Det är ett bra ställe att börja på iallafall.

Zepp
0

Jag tror att om du i övrigt är frisk så är det nog någon basilusk snarare än kosten!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Jag måste först reda ut detta så jag förstår dig rätt: är du förstoppad eller har du diarré?

Du hade lactulos i kylen, så jag gissar på förstoppning?

Har du haft problem bara de senaste tre dagarna, men ätit LCHF sedan 22 maj?

Vad har du ändrat just de senaste dagarna?

Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet, och min mage stoppar upp en hel del om jag antingen äter för mycket kolhydrater (främst i form av stärkelse) eller för lite fett. Lättast får jag igång magen genom att dricka ett par koppar kaffe med cocosfett i, och om det är riktigt illa (vilket bara hänt en gång tror jag) så har jag ätit magnesium också några timmar innan.

Om du är förstoppad så är mina råd att du absolut håller dig ifrån pasta, ris, bröd och dylikt och får igång magen med extra fett och eventuellt magnesium. Hårdost kan också göra magen hård! Jag mår illa av cosofett om jag äter det på eftermiddag/kvällen, men inte annars. Hoppas det "löser sig", du får rapportera!

gyllenetider
0

#1 #2

Jag tror nog oxå att det kanske är så att jag i så fall blivit känslig mot nåt spannmål som jag inte alls kände av innan. Såsom smörgåsar, frallor och ja, kakor gjorda på vitt mjöl och socker. Jag har haft det så här innan oxå (efter jag började den 22 maj) och vet med mig att jag åt kolhydratrikt även då samtidigt som jag tänkte LCHF. Men sen uteslöt jag alla dom kolhydrater (pasta, ris, potäter, bröd osv) för att se om det hjälpte och det gjorde det till viss del men ändå så hade man ont ibland när man gick på "sitt andra hem" som jag numera kallar toaletten hehe. Det var därför som jag tänkte att det kanske berodde på alla mejerivaror? MEN…. det kanske oxå är mejerivarorna tillsammans med kolhydraterna jag stoppat i mig. Även om det inte varit några större mängder som jag skrev i första inlägget.

Tror ni att det kan göra gott eller nån skillnad av att kanske ta Lactasin i samband med laktoshaltig måltid? Har det hemma nämligen för jag fick för mig en gång att jag var laktosintolerant men kollade upp det och det var jag inte. Sen har jag även VitaMax Kvinna. Det är ett tillskott som utöver basen av vitaminer och mineraler man behöver dagligen även innehåller en del annat såsom E-vitamin, lycopen och alfa liponsyra som är antioxidanter för huden. Sen innehåller dom även Järn och folsyra samt D-vitamin och kalcium (för benstomen). Kanske är nåt sånt som fattas mig oxå.

Usch vad tradigt det är att inte veta. Men jag ska iaf prova med att dra ner lite på mejerivarorna för att se om det blir bättre samt äte på lite mer bestämda tider och äta jämnare så att säga. Men då e ju frågan vad jag kan öka fettet med då man inte får det från mejerivarorna?

Jo då jag e frisk i övrigt så kanske det bara är nån lite bacill som trivs för bra i mina tarmar haha. Men då får vi väl isf se till att den inte trivs så bra längre =)

Tack så mkt för era svar!

gyllenetider
0

Oj förlåt… vi har skrivit samtidigt så därför såg jag inte ditt inlägg förrän nu.

Hehe jag har ju kiss-, och bajshumor så jag skulle kunna beskriva det i detalj om ni så ville men jag tror jag skonar er från det Flört

För att prata allvar… Det känns som om det är värsta diarrén på gång med rejäl magont som talara om det så jag springer förståss in på toa men väl där så tar det emot så jag får verkligen kämpa för att få ut nåt överhuvudtaget. Sen får jag ju ut det men då är jag genomsvett av all ansträngning. Och helt slut! Så jag har lactulos för att OM det skulle vara enorm kris så får jag ju ta det men än så länge har jag hållit mig från den.

Vad jag ätit dom senaste dagarna skäms jag nästan för att säga (snälla skäll inte på mig nu fast jag skrev att ni får det hehe) men jo det har blivit skit rent ut sagt dels för att jag inte mått bra och för att jag inte känt att jag haft varken tid eller ork att laga mat så det har blivit mat jag åt innan jag gick över till LCHF. Kanske där boven i dramat ligger. Som idag så drack jag en kopp kaffe med vispgrädde kl. 10 sen var vi pch handlade och jag blev akut hungrig (eller nåt) och min syster som inte alls har viktproblem bröt av en bit kexchoklad som jag stoppade i mig. Sen åt jag en liten fralla + en risifrutti + äpple vid halv 3 sen åt jag inget alls förrän kl. 20 då jag åt en lax med blomkål och kall sås  gjord på grekisk yoghurt. Sen har jag varit på besök hos mina föräldrar (förra veckan ons-fre) och dom gör mat the old way med mjölredning osv och potatis är standard i deras kosthållning. Dock så åt jag inte potatis. Men bröd (Hönökaka, den värsta sorten såklart) har jag ätit, och tyvärr så har det blivit kakor, mitt favvochoklad Geisha och en del annan skit men dessa två dagarna tycker jag ändå att jag tänkt lite på vad jag ätit men kanske inte tillräckligt… men jag ska vara extra uppmärksam nu. Kokosfett tror jag inte jag kommer tycka om. Vet inte varför men har läst en del dåligt om det så jag törs inte.

Var kan man få tag i magnesium nånstans??

Tack för ditt svar! =)

magma
0

Magnesium köper jag på hälsokosten, Ledins använder jag (sporadiskt;)

Om du mår pest och är förstoppad så kanske någon matsked cocosfett i en kopp kaffe inte är ditt största bekymmer…Flört Köper du det smaklösa i silverpaketet så är det ju just också utan smak. Funkar bättre än vad man tror. Fast om du håller dig undan från bröd och dylikt så borde dina magproblem bli bättre eller helt bra t.o.m.

Citronita
0

Har du ingen hälsokost nära tillhands så har jag köpt mitt magnesium på Coop.

Om det är någon bakterie som frodas och ställer till det för dig så brukar Silica Gel fungera på mig. Tar någon matsked ibland och det brukar hålla magen i trim. Den återställer bakteriebalansen och fixar till tarmluddet om jag minns rätt. :-)

haneit
0

Jag tycker nog att du ska prova utesluta allt socker och mjöl igen och se om det blir bättre… Då vet du ju vad du reagerar på…

lizaohman
0

"Ja, jag skrev väl mest detta för att få gnälla lite och få saker ur mig"…

Det var första gången jag läst att man kan lösa förstoppning genom att skriva på Kif.Förvånad

Mojjan73
0

Jag tycker det låter som du själv hittat "boven i dramat" dvs allt socker, mjöl osv som du stoppat i dig. Kör strikt igen så tror jag det fixar sig. Kaffe på morgonen på tom mage får iaf min mage att sätta fart, tillsätt smör eller cocosfett precis som någon skrev här förut. Ingen skäller för att du ätit fel, det är nog fler som hoppat av vagen ibland. Bara att klättra upp och hoppas att magen fattar sen. Glad

goldcamilla
0

Jag har själv inte haft några problem under de 4 veckor som jag har ätit enligt LCHF men jag har också ätit mycket fett och jag tror att det är fettet som håller igång magen, i alla fall på mig.Glad

gyllenetider
0

#6, #7 och #8

Jag ska prova allt det ni skriver. Får ge cocos fett en chans och så även magnesium och Silica Gel hadr jag nog inte hört talas om men kanske kan prova det med.

#9 Haha nu var du fyndig Flört Ja tänk om det vore så enkelt! Då hade jag skrivit här för jämnan typ….

#10 Ja, jag ska göra så! Jag hoppas och tror att det är allt det som är fel, socker, vitt mjöl osv + att jag ätit mkt lite under dagen (dåliga grejer) för att sen äta mkt och fettrikt på kvällen. Blir väl för mkt för magen/tarmarna att klara av förmodar jag.

Tack så mkt för att ni bryr er!

gyllenetider
0

Vill börja med att tacka er alla för att ni ens svarade.

Jag följde råden att köpa Magnesium. Köpte min på Coop. Iaf så dessa dagarna nu sen jag skrev så har jag inte fuskat ett dugg. Bara ätit LCHF + tagit min dagliga multivitamin-, och mineraltablett (tror jag skrev om det där uppe) + 1-2 magnesiumtabletter. Har oftast bara blivit en. Iaf…. nu är jag så hård så jag får inte ut ett dugg hahaha. Antagligen har jag ätit för lite fett kanske? Gjorde en LCHF-tårta i fredags (blev inte alls stor men räckte till en 6-7 omgångar) som vi åt av. Bottnar av Oopsies med kardemumma och kanel i, vaniljkräm/grädde av vispad grädde med mascarponeost i samt vaniljpulver och lite sötningsmedel. SÅ god den blev! Vi har ju ätit av den, kan den ha stoppat??

I början när jag drack äggmjölk så sa det bara spurt i magen så fick jag springa men inget alls nu. Har t.o.m. druckit kaffe i hopp om att det skulle köra på men icke. Hmm… är mkt förbryllad. Jag har känt mig lite uppstoppad och smågasig men inte alls haft ont och har knappt kunnat nåt av det… Skäms

Kan man bli lite stoppad av jordnötssmör eller jordnötssås??

Jag ger snart upp hoppet om att få en fungerande mage som iaf kan sköta sig var 2:e, 3:e dag! What to do??

lizaohman
0

Gasigheten är ett tecken på att du fått i dig fler kolhydrater än du är van vid ELLER fel sorts kolisar.

gyllenetider
0

#14 Aha… hmm det tänkte jag inte på att det kunde vara det! Tack för infon.

magma
0

Prova en stor mugg kaffe med ett par msk cocosfett i efter magnesiumpillrena… Tungan ute

gyllenetider
0

Hehe går det bra med det cocosfettet dom har i affären för 17 spänn? =) jag skulle isf kunna göra det men är rätt så rädd att få ont i magen bara Rynkar på näsan

Cindy
0

Vill bara inflika att som vegetarian gick jag på dass 2ggr/dag, men nu bara varannan, och detta inte pga förstoppning utan för att det inte behövs oftare helt enkelt!

Vänliga hälsningar
Cindy

odhumbla
0

Usch förstoppning är en mardröm! jag måste äta magnesium dagligen annars får jag förstoppning, prova att ta upp till en 1000 mg magnesium å vänta några timmar, det funkar för mig, finns billigare magnesium å köpa på apoteket, har för mig att det är mer magnesium i dem, brukar ta 8-10 st såna när det är riktigt illa, annars tar jag bara 2-3/dag. Cocos fett funkar kanon, men ta inte för mkt på en gång, då får jag verkligen ont i magen tyvärr!

magma
0

Jag instämmer med #18, om det inte är så att du känner att du är förstoppad, så kan det vara så att du helt enkelt inte behöver gå lika ofta.

Cocosfettet: ja, det kan vara en god idé att prova sig fram lite långsamt för att se hur magen tål det. Kanske 1-2 tsk är säkrast att börja med, istället för 1-2 msk…Tungan ute

gyllenetider
0

Hmm ja det kanske kan vara så att jag helt enkelt inte behöver gå lika ofta längre. Men tycker ändå det är konstigt då jag ätit kött, kyckling, oopsies, ägg, lite grönsaker, finn crisp, (har dock inte druckit grädde på ett tag) jordnötssmör (inga mängder). Men ändå. Jag tycker jag har ätit mkt men ändå får man bara ut små… ja ingenting egentligen hehe. Magnesium tar jag var dag men har dock inte provat med 1 gram… ska absolut göra det och se om nån händer Tungan ute Vad är det med magnesium som gör att det kan "trycka på" då hehe?

MillisB
0

Hejsan!

Har generellt haft lite problem med min mage, men tidigare i år skulle jag vara nyttig och tog en c-vitamin brustablett tillsammans med en magnesium brustablett. Oj oj oj… Efter bara några få timmar måtte jag springa upp från sängen och in på badet, och ut kom allt som hade funnits i tarmarna några timmar innan.

Så det är mitt tips, brustabletter med magnesium och c-vitamin samtidigt, och så en toalett i närheten några timmar senare. Det löste upp allt!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

gyllenetider
0

Wow häftiga tips här Tungan ute Hade du ont i magen medans det skulle komma ut så att säg? Och hur blev det med vitaminen? Hann kroppen tillgodogöra sig den?

MillisB
0

#23 Tänkte du på mina tips? Nej, inte jätteont i magen, mer en vanlig känsla av lös mage. Om kroppen kunde tillgodogöra sig c-vitaminen vet jag inte, men det kändes inte helt aktuellt under toalettbesöket…

Antar att det var kombinationen av c-vitamin, magnesium och kolsyran som gjorde susen. Har hört liknande resultat från andra tidigare.

Lycka till med att lösgöra din hårda mage. Flört

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

gyllenetider
0

"24 Japp det var ditt jag tänkte på Glad så det var en magnesium BRUS-tablett? Jag har bara hårda tabletter.

Jag kom dock att tänka på en annan sak - jag har ju nu sen jag startade tråden tagit 1 tablett VitaMax om dagen och i den tabletten är allt du behöver under en dag. Bla. 18 mg JÄRN!! Det är ju det DRI en kvinna behöver. Kan det stoppa upp tro? Tänker inte gå in mer på detta men man har ju hört att äter man järn så blir färgen därefter och det var den idag kan jag säga Tungan ute Ja, jag fick ut litta innan Skrattande weeee!!

Greddelin
0

Jag blev lite överraskad när jag läste på min burk magnesium att vanliga biverkningar är diarré eller förstoppning! Så om du känner dej förstoppad kanske du ska hålla upp med tabletterna ett par dagar bara för att kolla?

gyllenetider
0

#26 Jag gjorde det också och då kom det igång lite Glad Stoppade även med vitamintabletterna för däri var det 18 mg järn. Den mängd kvinnor behöver varje dag och det stoppar ju oxå.

alicia80
0

HEJ! INNAN LCHF GICK JAG PÅ DASS 2 GGR PER DAG. NU GÅR JAG 1-4 GGR I VECKAN OCH DET ÄR TYDLIGEN NORMALT. Glad