Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7208 ggr
anette1969
5

torr i munnen

Är det nån mer än jag som ofta är torr i munnen av att äta LCHF? och vad beror det på?

Mojjan73
0

jag är också det, väldigt ofta. Ingen aning om varför.. Kanske någon annan har svar??

[ngupa]
0

Jag var torr i munnen den första tiden med lchf, kanske några månader. Nu är jag det ytterst sällan och ätit lchf i 9 månader.

Vad det beror på vet jag ej, omställningen antar jag.

lizaohman
0

Tja, den här kosthållningen kräver mer vatten än traditionella tallriksmodellen. Vi äter mindre grönsaker och ingen frukt t ex. Så där kan du ha en förklaring!

Någonstans på forum läste jag att kroppen använder mer vatten vid fettdrift än kolhydratdrift. Om det är detsamma som jag skrev överst eller en annan funktion som slår till vet jag inte. Men det är vilket som i alla fall LCHF kostens "fel", så drick mer vatten!!

Diran
0

Jag blir också torr i munnen, (när jag var o dansade tog jag dessutom SB12 innan, då kan vi snacka Sahara i munnen alltså)

Men jag tycker det är rätt bra, för då får jag verkligen i mig mycket vatten.

lizaohman
0

En sak slog mig… ifall hunger/mättnads-signalerna kajkar när man går på kolhydratdiet - då borde väl törst-signalen också vara trasig? Kanske den har helat nu när vi gått över på kolhydratreducerad kost?? I så fall så är det inte så konstigt ifall blodtrycket är bland det första som stabiliseras hos LCHF:are, för om jag förstått rätt (läst bl a Kloka gubben) så är högt Blodtryck ett tecken på uttorkning och botas med ett glas vatten. (Hittade på det sista om ett glas vatten :)

Effie
0

#5 Ja, jag är övertygad om att törstsignalen ofta är trasig. Själv har jag kunnat gå en hel dag utan att dricka, även på LCHF. Men jag började på fakir för två veckor sedan; mest äggmjölk och andra varianter av ägg - och efter en vecka märkte jag att jag var törstig. Vattenflaskan tömdes fortare. Nu är jag nog uppe i normala mängder vatten. (i stället för kanske en dryg liter om dagen så blir 2-2,5 liter).

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

aussiemia
0

#5 Du har rätt men ändå fel ang. blodtrycket. Det reguleras från njurarna och det först vi gör med en patient som har lite lågt BP är att få i honom mer vätska.

aswedishsmorgasbord.com

spoketlaban
0

Jag har samma problem, är en öken i munnen oftast. Tycker detta är jätte jobbigt.

lc-solkatt
0

Jag är också torr i munnen och dricker massor av vatten - men det har inget med lchf att göra - det är pga stress. När man ständigt är stressad får man muntorrhet. Annars kan det bero på att man t.ex. äter mycket salt.

Effie
0

#9 Jag vet inte…jag har de senaste två veckorna ätit i princip bara ägg och smör (huvudsakligen osaltat smör, i äggmjölk); är heller inte mer stressad än vanligt. Men har blivit väldigt mycket törstigare och torr i munnen. Så jag kan tänka mig att det finns andra förklaringar också.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

lc-solkatt
0

#9 det kan så klart också bero på att man har förlite vatten i maten om man t.ex. äter väldigt lite grönsaker