Fläsklägg och vaddå?
Fläskläggen puttrar på spisen men jag vet inte vad jag ska äta till? Rot- eller potatismos går ju bort….
Har du tips?
blomkålsmos? Koka blomkål, i med smör och grädde/mjöl mosa till du har potatismoskonsistens.
Jag skulle välja Broccolimos

Blomkålen är slut så jag testar broccolimoset! Blir nog smaskens! Tack!
smaklig måltid

Smaklig måltid! Verkar mumsigt, själv brukar jag ta blomkål!

Det blev supergott! Jag älskar fläsklägg, men det blir inte så ofta då det tar lite tid. Dessutom är det ofta bra pris på affären! Broccolimos och en klick dijonsenap blev det till, men det passade inte alls med lick dijonsenapen! Blev en konstig kombination.
Majrova.
Ja jag gillar med läggen och brukar ta broccolimos men dijongsenapen är ju lite väl frän men bara moset och köttet någor salladsblad till som dekoratin *L*

Håller med #7 kålrot med vilken sorts mos som helst , rotmos smakar ju underbart till fläsklägg
Mos på rotselleri , 4,6 g digererbara KH/100 g) enligt fineli, påminner i smaken och utseende om rotmos. Smaka av med smör.
Hej
Tänkte bara tipsa om Rotmos och fläsklägg som jag la in i en egen tråd tidigare i em.
Det blev kanongott!
/Ullabritt
Surkål är det absolut smaskigaste till fläsklägg tycker jag 
Surkålen ska brässeras i smör med kryddor en god stund och sedan avnjutas med den först kokta och sedan griljerade fläskläggen.
/Désirée
Sur kål på burk eller gör du den själv?
Vanligen surkål på burk. Om du bor i Stockholm finns det surkål i lösvikt i Hötorgshallen. Visst kan man göra den själv, men det var rätt länge sedan jag gjorde någon surkål själv.
/Désirée
#15 Tack
Då skall jag kolla där då jag har vägarna förbi där här näst
jag har funderat på om jag ska koka rotmos med blomkål. Kålrot har ju inte så förskräckligt mycket kolisar och om man gör som vanligt men byter ut potatisen som man (oftast) har i till blomkål istället så borde det bli rätt ok.
Surkål!!
Tycker man att surkålen är för sur, kan man strimla i vanlig vitkål och koka den mjuk.
#17 Berätta gärna när du har testat att göra rotmos med blomkål istället för potatis, vore intressant att höra om/hur det funkar 
#18 Det är en bra idé, men jag tycker inte att det blir "samma" sak. Man kan också skölja surkålen innan man tillagar den, då blir den inte så sur.
/Désirée
Jag kanske skulle förtydliga mig. Jag menade att majrovan skulle användas istället för potatis till moset. Tärna rovorna innan du kokar dem. Majrova har 4,2 g kolhydrater.
Kålrot använde jag när jag skulle göra potatissallad. Blev jättegott! Ja, det blev ju kålrotsallad förståss………… Men jättegott till grillat, kassler och annat smaskigt.
Jag odlar ju jordärtskocka så at några i mitt blomkåls mos…mmmm det är himmelskt tyvärr lite många kolisar så det blir inte ofta men kan inte motstå jordärtskockorna helt