Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 10229 ggr
Dicken
1

Ris av blomkål - enkelt sätt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snubblade av en händelse över följande länk idag. Nu måste jag hem och prova! Det var jätteenkelt!

Low Carb Cauliflower Rice

Rapportera gärna om ni provar!

Solpuss
0

Å, yummy!

Det kommer att testas. TACK!! Glad

Dicken
0

Ja, jag har saknat riset ibland när familjen äter grytor och sån kladdig mat…

missaz
0

Åh, jag måste nog köpa en matberedare… Annars blir det jobbigt att göra blomkålsris! Såg enkelt och gott ut!

starhawk
0

Har testat det redan innan jag såg den här videon, det var jättegott, till skillnad från ris som jag inte tycker om och därför inte saknat ett dugg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Lotte
0

Tack för tipset! Ska absolut testas.)

sussie
0

Jag river blomkålen på grova sidan av ett rivjärn och steker den sen i massor av smör, mmm. När det är stekt är det inte fluffigt utan har krympt en hel del.

julia61
0

Tack för sista tipset, blev rädd när jag såg inlägg om microugnars hemska påverkan på människan!!

Denna kommentar har tagits bort.
Andina
0

Jag upptäckte just igår att stekt blomkål är supergott!!!
Jag är normalt ingen fan av kokt blomkål - äter ibland men inte så ofta. Men denna variant var jättegod.

Snabbfrästeblomkål som var lättkokt (fr dagen innan) i mkt smör och min favvokrydda - tills blomkålen börjat få lite lätt färg. Sååå gott!
Så det kommer jag att fortsätta med och även i denna "risform"!
Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Cajsavarg
0

Om man inte har möjlighet att koka den i micron, hur kokar jag den bäst på plattan?

//Fat makes Me fit//

[Pennylane1]
0

jag har också testat efter tips härinne för rätt länge sen, det var helt ok.

Jag kokte som vanligt ris, på spisen

[thyme]
0

#3:

Har du provat med potatispress? Funkar fint när man ska göra blomkålsmos, så det borde väl funka här också?

Men vad säger hon på slutet? "visit on the web…" Och sen då?

[Pennylane1]
0

potatispress på rå blomkål! Nä det tror jag inte på, rivjärn funkar ju däremot

[thyme]
0

Nej, nej, koka den först! Annars måste man nog vara stålmannen… Flört

[Pennylane1]
0

jo men då funkar det nog inte… då mosar det ju sig och blir inte ris.

starhawk
0

#15: Det blir väl som potatis ur en press, inte riktigt mos utan lite halvt emellan

nobban7
0

#3 Jag har hyvlat med osthyvel, funkar alldeles utmärkt, kålen rasar sönder i lagom risstorlek. Nåja, inte själva stocken då.

missaz
0

#12 Har inte provat med potatispress, misstänker att det blir mer mosigt då… Måste ändå investera i en matberedare; de är bra till mycket och jag saknar att ha en! Bara snålhet som stått i vägen (fattig student vettu…) Flört

Cajsavarg
0

Jag provade till middagen igår att koka "ris" på detta sätt. Blev riktigt gott och så enkelt och snabbt. Jag behövde använda rivskivan i matberedaren för att få rätt struktur på blomkålen. Åt detta tillsammans med köttfärsbiffar, pizzasallad o TY. Mumsigt!

//Fat makes Me fit//

[Pennylane1]
0

#16 ja just det… det var det jag menade… mosar sig lite och blir inte som riskorn, detta blir väldigt risaktigt. Och man kokar det efter finfördelningen inte före.

Fjaellmor
0

Jag river och steker i smör

Snabbt och gott

/Fjällmor

Ingrima
0

Jag river på rivjärn när jag lagar till 2 personer, annars i matberedare. Steker i rikligt med smör och ofta ganska mycket curry, tar 5-10 min, gott till kyckling eller räkrätter. Man kan ha otroligt mycket smör utan att det alls känns fett.

starhawk
0

#21: Jag steker aldrig blomkål och broccoli, då liksom faller det bara ihop, bättre att koka det, då behåller det sin struktur och spänst

MdM-Cernita
0

Hyvlar med osthyvel och steker i stekpannan med smör. Blir grynigt och gott, fiffigt tips med matberedaren för då kan man ju göra större portioner och bjuda.

Sindri
0

Skall prova idag men har lite frågor till er som redan gjort det.

Med rivskiva i matberedare menas väl en med hål i?

Koka 45 min. i mikro låter väldigt mycket. Tänkte koka på spis, men hur länge då?

[Pennylane1]
0

rivskiva är den med hål i ja! Hon säger 4 to 5 minutes, och det står också längre ner!  Flört

Jag kokte i vatten på spisen, kanske 10 minuter eller så… vet inte riktigt för jag provade några gånger tills det kändes lagom mjukt.

Sindri
0

SkrattandeSkrattande AHA! "four to five" och inte "fortyfive". Borde jag väl begripit!

Tog min rivskiva med största hålen men tyckte det blev lite för småttigt i alla fall. Skall prova att pressa på mer nästa gång. Kokade nog 10 min, hällde av och la massor med smör i kastrullen, måste lura i vissa fettet!

Nå, jag tyckte det var supergott, men nog gnölades det efter ris vid bordet. Inuti blir jag galen, men det är bara att le och se glad ut och lova lite ris nästa gång.

Tur man kan skriva av sig här…..

lakritsmaja
0

Jag river ner blomkål direkt i en skål och häller kokande vatten från vattenkokare över. Låter stå några minuter och häller sedan av vattnet. Idag provade jag med broccoli, lite klurigare att riva då den är mjukare men till slut gick det med!

Krahso
0

puffar upp detta goda recept

mariasupernova
0

Måste testa att göra ris på detta sätt. Det borde väl gå att riva blomkålen och sedan frysa in den och ta fram vid behov?

starhawk
0

Jag brukar koka blomkålsbuketter i max fem minuter för att dom inte skall bli för mjuka, vill inte ha dom så där mosiga. Om man gör "ris" av blomkålen så bör dom väl bli färdiga på en 2-3 min?

Wtn3
0

Blomkål är gott, men jag kör med lättkokta buketter istället, har ingen lust att imitera något jag åt på kolhydratstiden, jag älskade ris och tror att det är bättre att glömma det än att imitera, men så kanske inte alla resonerar =)

starhawk
0

Man skulle väl tänka sig att jag inte skulle vilja imitera ris eftersom jag aldrig tyckt om ris, men det här påminner inte om ris annat än i formen,  jag gör det här för att det blir gott och inte blir samma sak som att äta buketter. Jag har inget emot buketter men det är kul med lite omväxling

Dicken
0

Imitation eller ej - det finns en funktion med riset som jag verkligen saknar ibland. Att suga upp sås! Helst om man har en lite lösare variant av sås till maten.