Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2636 ggr
lindhsdotter
0

är jag rätt på det?

hej. Har precis börjat med LCHF o skulle behöva lite råd. Har gått ner 25 kilo med Cambridge o ska nu ta de sista 20 med LCHF tänkte jag.
Jag äter mycket av ägg, kassler, kött, skinka, grönsaker, (ovan jord) sallad, osv.

Kollar så kolhydraterna alltid är max 4-5 g/ 100 g.
Är jag rätt på det då?
Hur är det med fläsksvålar, det är väl ok att ha som snacks?

Om man nu är duktig hela veckorna men äter lite godis en dag på helgen, är hela veckan sabbad då eller hur funkar det?

tacksam för svar…

Ping
0

Hej!

Jag brukar vara försiktig med produkter som rökt skinka och kassler, eftersom de  ofta är insprutade med sockerlösningar o dyl. Tittade senast på den "rökta kalkonen" vi fick med vår picknickpåse på Vårruset. 82 gram kalkon på 100 gram, resten tillsatser. Knappast vad man tror när man ser "köttet".

Lycka till!

Glad

lindhsdotter
0

ok, bra att veta. Tack

Bullisxxx
0

Inte lätt detta så här i början, hur många kolhydrater är egentligen OK att äta/dag? Vet ju att livsmedel med kolhydrater 5%/100g är ett mått men tror jag får i mig lite för mycket eftersom jag stadigt går upp sedan jag började med detta, hm…

AnnaLundgren
0

Jag försöker få så rena produkter utan tillsatser som möjligt, och så nära noll kolisar som det bara går. Snellmans är ett rätt ok märke.

lizaohman
0

bullisxxx:

om man bara äter hallon under en dag, som ju innehåller 5% kolhydrater/100 gram, så får man äta 1 kg för att bli tillnärmelsevis mätt. En del brister kommer väl att uppträda ifall man gör så varje dag. Kolhydratintaget på denna diet av ett i sig godkänt livsmedel gör att du kommer upp i 50 gram kolhydrater varje dag. Det kan vara tokmycket för en som försöker gå ner i vikt. En del klarar det säkert, men de flesta icke. Med detta fåniga exempel vill jag visa att man inte bara kan kolla på procenten, Helge, utan att det är av vikt att räkna GRAMMEN kolhydrater per dag samt att välja rätt sorts livsmedel.

Börja med att sikta på att understiga 20 gram kolhydrater per dag. Kolhydraterna bör bestå av lite ovanjordsgrönsaker såsom sallad, broccoli, spenat, blomkål.

pema
0

Hej

I början kan det vara bra att använda minmat.net, där skriver man in vad man äter o hur mycket. Lite jobbigt men då ser man hur många gram kolhydrater, proteiner o fett man får i sig på en dag.

Jag själv märkte att jag åt för lite fett när jag började skriva, nu efter 13 veckor brukar jag bara skriva nån gång då o då för att kolla mig själv.

Jag tycker att du ska äta svålarna som godis istället för vanligt godis det stoppar upp.

kaisakavat
0

Hej lindhsdotter!

Jättegrattis till tidigare tappade 25 kg! Helt otroligt bra!

Du får bra råd i övrigt, ville bara lägga till för tydlighetens skull att jag avråder från de där godisdoserna på helgerna. Åtminstone tills du vet att du fortsätter gå ner i vikt.

Sen kanske du kan göra nåt LITET avsteg.. kanske inte karameller, men nåt halvbus, frukt eller bär.. Annars finns ju "tillåtet" gott, t ex hemgjord ischoklad eller nåt LCHF-bakverk..

Stort lycka till!!

Bullisxxx
0

Hej och Tack för ditt svar lizaohman!

Hm, förstår vad du menar och är fullt medveten om detta dillemma. Testade detta för många år sedan men åt antagligen alldeles för lite kolhydrater då. Rasade i vikt visserligen men sen ballade det ur, höll på att bli tokig av att hålla igen på frukt, grönt och ja allt innehåller ju nästan kolhydrater. Kommer inte ihåg hur mycket jag åt men det var oerhört liten mängd/dag. Tänkte inte hamna där igen och är nog inte mentalt redo att äta så snålt heller, om inte annat var det ju uppenbarligen ingen hit. Får väl prova mig fram igen och se, suck…

lindhsdotter
0

Tack för alla svar.  Jag slutade med CK för att jag började få värk i kroppen i blev alldeles svag. Trodde att kroppen behövde mat o därför passade LCHF bra. Tyvärr har jag fortfarande ont i kroppen, börjar nu undra vad det kan bero på… Någon som hört något liknande, kan kroppen "behöva" kolhydrater? Funderar på att kolla upp det hos en läkare annars, för jag var helt säker på att jag skulle må bättre av att börja äta igen…

lizaohman
0

Bullisxxx:

En effekt av kolhydratreducerad föda är just hormonregleringen och eftersom hormon styr energiinlagringen så normaliseras vikten. Så den effekt du får skulle de flesta bli jättelyckliga av. Det är bara om man mår riktigt dåligt, har vad vi kallar svåra omställningsbesvär, som vi rekommenderar att öka på kolhydraterna (i form av ovanjordsgrönsaker). För att sedan trappa ner igen. Målet är att äta så få gram kolhydrater per dag som passar en själv. Det betyder 0 för vissa, 5 för andra, men för de allra flesta gäller en gräns på 20 gram om dagen. Så varför vill du inte hamna där igen? Ifall du syftar på att du höll på att bli tokig, så handlar det om att du åt för lite fett och kanske också för lite protein. Så enkelt är det. Vad otroligt bra att du ska försöka hitta din egen jämvikt igen. Starta en egen tråd så följs vi åt på resan!

Bullisxxx
0

lizaohman!

Det var nog 6g kolhydrater/dag om jag minns rätt. Det var i alla fall ett himla vägande och mätande vill jag minnas. Grönsaker var ju "rena döden" och det var verkligen omvända världen. Man skulle hålla sig ifrån "nyttigheterna" och frossa i det onyttiga, dvs fett ja, du vet vad.

Hur som helst så var det nog för lågt för mig. Någon sa något om att serotoninhalten blev för låg, man var mätt men inte nöjd psykiskt ändå - hänger du med? Nåja, får prova igen och se. Ikväll blir det öppet hus hos en 60-åring med allt vad det innebär. Ha en bra helg alla!/Bullisxxx

kaisakavat
0

lindhsdotter - Verkar som om nån "kapar" din tråd.. Sorry för det!

Till dina frågor: Jag tror inte att brist på kolhydrater ger värk i kroppen - min upplevelse är PRECIS DET MOTSATTA!

Däremot kan du vara inne i en period med omställningsproblem, då kroppen ska anpassas - grovt uttryckt - från kolhydratdrift, till fettdrift. Det blir energibrist i muskler m m ett tag, vilket kan kännas som värk.

Alternativt så har värken en annan förklaring. Utaför LCHF, alltså.

Du har rätt i att din kropp behöver mat. Den behöver de essensiella näringsämnena, d v s protein och fett, samt förstås en massa andra saker som vitaminer mineraler och annat.

Men det behöver inte socker=kolhydrater, inte från kosten. Allt du behöver finns normalt i LCHF-maten, om du äter viss mängd vitaminrika grönsaker eller ibland inälvsmat t ex kyckliglever.

Man kan behöva ett tillskott av d-vitamin, för vi lever på såpass "mörka" breddgrader som vi gör, men det är ju inte för att vi äter LCHF, det är ändå.