Hurdan har jag blivit?
Har alltid ätit lite kolhydrater och varit noggrann med maten.
Vikten har dock bara gått upp.
Trots det åt jag godis idag!!
Choklad och sega godisar.
Detta var en omöjlighet för bara en vecka sedan.
Jag känner mig inte förtvivlad över det heller, utan tyckte det smakade underbart.
Men jag vill inte att det ska fortsätta.
Hur kunde jag bli så här slapp? Det är inte likt mig!
Om jag minns rätt från någon tråd så har du problem med sköldkörteln och måste därför vara extra strikt plus medicinera (vilket kanske gör att du ökar i vikt?). När man ökar i vikt så är det nog vansinnigt lätt att man faller i fettfällan igen och minskar på fettet tills ett sug uppstår igen. Om du nu tyckte att godiset var så gott, så njut med gott samvete och fortsätt med din hälsobringande LCHF kost efter avsteget. Jag tycker inte du är slapp, bara mänsklig!

Egentligen tror inte doktorn att jag har något fel på sköldkörteln, men han testade ändå att sätta mig på provmedicinering av levaxin. Men han tror bara att jag har normalt låga värden.
Jo, jag minskade på fettet eftersom jag går upp så mycket i vikt. Kanske är det därför.
Tack för det du skrev :)

Jag håller med lizaohman i allt från din mänsklighet till synen på avsteg
Jag hade en fantastisk resa med LCHF från juli förra året till jul… Jag tappade 30 kilo, gjorde mig av med mediciner för Blodtryck, kolesterol och diabetes… Lik förbenat klarade jag inte av att stå emot julgodis och smarriga sillinläggningar…
Det har tagit mig ända fram till nu att komma tillbaka. Sedan två veckor är jag dock på G igen, och allt känns bra.
Jag tror att det är viktigt att ha med sig tanken att LCHF är en förändring över livstiden. Ett och annat kolhydratintag är inget att hänga upp sig på - det är hur du lever till vardags som är det viktiga!
Kanske är det med sockersug som med nikotinberoende? Det sägs att när man slutar röka så är den 3e timmen, 3e dagen, 3e månaden och 3e året värst…
Krahso:
du skrev inte 3e veckan - och just den har många vittnat om är jättejobbig vid övergång till fettdrift :D
En hel del har pratat om 3e månaden, så kanske du har en poäng där!

Ja, du har rätt… Jag förträngde 3e veckan…

Isåfall har jag en sådan svacka nu efter 1,5 år på LCHF…

Så lustigt! Jag blev helt täppt i näsan efter jag hade ätit godisbitarna. Det blir jag när jag dricket alkohol också. Varför är det så tror ni?
Jag äter Levaxin (inte så hög dos, 75) och hade inga problem med att gå ner i vikt när jag uteslöt mjölkprodukter. Och jag är inte speciellt strikt, lite frukt då och då, hallon etc. Inte godis (kan smaka något någon gång, men tycker inte längre det är gott) och inte kakor (fast där syndar jag något oftare).
Så det kanske är något du inte tål, precis som mjölkprodukter var för mig? Det behöver inte vara mjölk för dig, kanske något annat.
Och det där med avsteg - man måste kunna leva också. Ett planerat avsteg är mycket bättre än att trilla dit, för det brukar bli mycket värre.
Mår man bättre av att undvika kolhydrater, så ar det ju bättre att göra det så mycket man klarar, och ta sina tillkortakommande med visst överseende. Jag anser att lite kolhydrater är bättre än mycket, och inte riktigt så lite är i alla fall bättre än mycket!

Tack Lisabet!
Jag är nog rätt hård mot mig själv. Ser det väl som ett misslyckande. Främst mot familjen. Jag vet inte varför, men jag har ju i början gått på rätt hårt om hur dåligt det är med kolhydrater och att jag förmodligen aldrig kommer äta socker igen.
Så det är väl därför. Men det är ju inte dem utan mig det handlar om såklart.
Jo, om jag ska erkänna så kändes det som att nu när jag ändå börjat synda så gjorde det inget att jag åt ett par kakor också. Socker är farligt och så sant som det är sagt, beroendeframkallande!
Men jag har gjort ett val idag, och det är som det är.