Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1830 ggr
malamatina
0

Tips-tråd livsmedel

Nu kanske jag slår in öppna dörrar och rubbar några cirklar.Skäms

Jag tycker nämligen, att det vore bra med en tipstråd om matvaror. Då slipper var och en det jobb som det innebär att lusläsa massor av innehållsförteckningar och att jämföra fetthalter, kh-halter, e-nummer mm.

Jag kan ta mina favoriter:

Gudruns Bredbar leverpastej 200 g, protein 11.8, kh 4.3, fett 24.8. Dessutom E-300 (askorbinsyra=C-vitamin) och E-250 (natriumnitrit) Jämfört med andra sorters leverpastej är den här den bästa jag har hittat hittills.

SIA Krav Vanilj ekologisk gräddglass 0,75 liter, protein 3, kh 23, fett 15. Dessutom fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl. Om man till fest någon gång vill lyxa till det, så är den här glassen otroligt god!

Rydbergs klassisk majonnäs har jag sett rekommenderas i en annan tråd, och den är en verklig favorit hos mig också. Svår att hitta, men leta i kyldisken. Inga tillsatser alls.

Wildrat
0

Santa Marias ekologiska kryddor på påse. Där finns grillkrydda och citronpeppar utan glutamat. Finns under kryddburkarna i de flesta livsmedelsaffärer (Santa Maria har ju nästan monopol nu).

storost
0

Kryddor och örter från ÖoB har inte heller glutamat eller annat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

janeth
0

Hej malamatina!

Var kan jag hitta Gudruns bredbara leverpastej? Finns den i vanliga livsmedelsaffärer och innehåller den socker/druvsocker?

Hälsningar Janeth

malamatina
0

Hej Janeth!

Jag köpte Gudruns pastej på City Gross i Kungens kurva. Jag tror nog att den går att hitta i fler affärer. Har inte kollat.

Den innehåller socker, Men det kan inte vara mycket, eftersom kolhydrathalten är 4.3%.

malamatina
0

Ett annat tips som jag kom på:

Ibland ser jag, att LCHF-are vill ha ett alternativ till müsli på fil. Själv äter jag till lunch nästan varje dag 50 gram CF blandat med 100 gram fjällfil. Ovanpå det strör jag kokosflingor och ingefära. Gott och bra!