Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9625 ggr
elibonmar
0

Kolhydratfri kattmat

Har nu matat min norskskogskattsliknande kattunge med juniorkattmat från ICA. Han har blivit överviktig, antagligen p.g.a. alla kolhydrater de stoppat i maten. Zooaffärens juniorkattmat är det ingen skillnad på vad jag kan se. Ska nu försöka ge honom vuxenkattmat men den innåller ju också massor av kolhydrater. Vad ska jag göra. Försker ge kycklinghjärta som jag kokt själv men han har vant sig vid att knapra torrfoder.

pema
0

Jag ger mina katter Orijen, det är nog det bästa som finns när det gäller torrfoder.

Det är inte så många affärer som har det, i Norrköping får man åka till Djurmagasinet för att få tag på det.

Det finns att få tag på nätet oxå, www.foderbilen.se

kricko1
0

Ursäkta en kanske dum och oinitierad fråga från en som dessutom inte har egen katt…. MEN kan man inte helt enkelt tänka sig att ge mindre mängd mat av den sort som katten gillar och som tydligen (eller?) rekommenderas?

pema
0

#3 Katter har är som människor om dom äter mycket kolisar har dom lätt att gå upp i vikt o bli sjuka.Min ena katt hade fått eksem runt halsen fick fläckar utan päls, när vi byte foder tog det 3 veckor så det borta.

Fodret är tillverkat av sånt som dom åt innan vi tog in dom o gav dom burkmat med kostcirkeln.

Katter blir inte så glada om dom inte får äta sig mäta.

lc-solkatt
1

Mina tre katter får mjau-burkmat och torrfoder. Jag brukar också ge dem fiskrester och mejeriprodukter ibland. Den ena katten är tokig i mejeriprodukter och slickar sig runt munnen så fort man tar fram en burk med creme fraich. Minstingen är mest förtjust i burkmaten som inte verkar så farlig. Torrfodret är väsrtingen. Den älsta katten älskar ost och ju dyrare desto bättre :) tycker hon.

tomriddle
0

Jag ger mina katter Orijen nu för tiden, samt så slänger jag dem lite av varje till dem när jag själv lagar mat. Mina katter har alltid tillgång till torrfoder vilket gör att de inte hetsäter, utan äter mer sporadiskt.

Tycker det fungerar bra!

kricko1
0

Tack för ditt svar! När jag tänker efter så ligger det nog något i det du säger om att husdjur kan vara lik människor.

Men att djur/katter kan drabbas av hetsätning som #6 nämner var något som jag inte kände till. Men alltid lär man sig något nytt Glad

tomriddle
0

Hej

#7, Vet inte om jag använde mig av rätt begrepp där. Men mina katter var tidigare väldigt galna i maten. Dvs när den serverades så var de helt stirriga och panik-artat åt upp allt och lite till på någon sekund. Inte ovanligt att någon av dem kräktes efteråt. Kanske var för att jag gav dem för stora portioner.. jag vet inte. Vet bara att det funkar bättre nu och katterna känns mindre stressade. Säkert individuellt som det mesta annat. :)

Gardens
1

mina äter orijen….och vi människor äter LCHF

så kolhydratfritt det bara går!

Margareta
0

Vår hund blir tjock av Orijen. Vov däremot (motsvarigheten till Mjau) går bra. Tack vare Vov är han idag normalviktig och glad. Låta honom vara hungrig är ingen lösning - då drar han till skogs och letar mat (labrador).

Numer pensionär i Nynäshamn

Gardens
0

#10 tjock? han borde inte kunna bli tjock eftersom det inte finns nåt att bli tjock utav!!

Cindy
0

#11 Jo, det finns ju sötpotatis i Orijen som vissa djur reagerar på och lägger på sig av. Jag jobbar på zooaffär, och skulle säga att det är kanske var tionde hund och katt som inte kan äta fri tillgång av Orijen.

Majoriteten blir dock slanka och får ny lyster i pälsen av Orijen, och jag vet inte hur många olika åkommor som jag med egna ögon sett försvinna med detta foder - övervikt, oförmåga att lägga på muskler, ständig hunger, olika sorters hudproblem inkl öronklåda och svår eksem, pälsavfall med mera…

Tänk på att se till att hundar o katter om bara äter blötmat alltid har något att tugga på! Annars kommer tandsten och tandköttsproblem oftast som ett brev på posten. Hundar är lätt, finns ju massor av olika tuggben. Katter är svårare, men t.ex. kycklingvingar ger bra tuggmotstånd.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Saiva]
0

Mina katter får Mjau burkmat och vissa sorter av Sheba. De utan sås innehåller ungefär samma saker som Mjau och de blir inte lika lös i magen av dem.

Men grundpelaren i deras kost är barf. :o) Började med det i januari och jag kommer aldrig mer att servera torrfoder!(Förutom under infasning till barf av nya katter) :o)

Gardens
0

312 tycker inte man ska ha fri tillgång varken till hund eller katt,det är att göra dem en björntjänst…

här la jag upp 25g orijen imorse var till dem..den är inte rörd än,och nu kl 19 är det dags för ytterligare 25g,men får se,jag vill nog att de äter upp frukosten först innan jag lägger på mera mat.

lc-solkatt
0

Mina katter äter tills de är mätta och sedan slutar de

pema
0

Jag har alltid mat i skålarna så dom kan äta när dom blir hungriga.

lil-sis
0

Mina katter har fri tillgång, oavsett mat. Just nu har det pga värmen varit torrfoder och då har jag en som lägger på sig. Inte groteskt men mer än "önskvärt". De andra två är slanka och fina.

På "bara" Mjau blötmat är alla fina.

pema
0

Mina vill bara äta torrfoder, men dom är lite larviga varje gång dom kommer in går dom till skålen o tar 3 eller 4 bitar o sen ut igen.

Dom har blivit smalare o friskare sen jag byte till orijen, den lilla hade eksem.

Cindy
1

#14 Det finns enstaka individer (oftast kastrerade, alltid understimulerade) som inte klarar fri tillgång, men de allra flesta gör faktiskt det. Nyckeln är att maten aldrig får ta slut, så djuret känner sig tryggt i att maten finns där och inte är något att bekymra sig över (och därmed inte något att hetsäta när den serveras).

Personligen har jag bantat ner tre katter och fått upp en spinkis i normalvikt med fri tillgång.

Vad gäller just katter så mår de faktiskt bäst av att äta lite och ofta. Är man inte hemma hela dagarna och vaken mitt i natten, så är det ett behov som är svårt att tillgodose.

På jobbet rekommenderar vi ofta fri tillgång, och få tror oss till en början. Har dock fått många tacksamma kunder under årens lopp. :)

Vänliga hälsningar
Cindy

Gardens
0

#19 men som du själv säger,alla klarar inte fri tillgång,min gör inte det,och det beror inte på hetsätning,utan på att han inte har nåt stopp…han äter tills skålen är slut,och det är inte normalt.

här får mina katter sin dagsranson uppdelad på 2mål,morgon och kväll.

lägger upp 25g var i varsin skål på morgonen och samma sak på kvällen(de ska ha 50g var) och då går det jättebra.

Cindy
0

#20 Jamen jag sa ju från början att inte alla klarar fri tillgång, så jag förstår inte riktigt vad du fiskar efter? I princip alla katter o hundar kan äta Orijen utan att gå upp i vikt om man doserar maten, givetvis, var det din poäng? Kan ju inflika att doseringstabellerna på Orijenpåsen är i absoluta överkant, de flesta djur i personalstyrkan äter bara hälften av det.

Ska man börja ge fri tillgång måste man chocka djuret till en början. Vi snackar två kilo mat på en bakplåt, fyll på hela tiden. Efter två-tre dagar brukar intresset vara betydligt svalare. Jag skulle vilja se den katt som lyckas äta den mängden mat ;)

Jag brukar jämföra med männinskor och julbord - jättegott första gången man går ut med jobbet, på julafton äter man mer för ätandets skull, och när man är inne på sista skinkmackan på nyår så vill man helst inte veta av julmat förren nästa år igen.

Men visst, det finns dom som inte klarar av det precis som somliga inte kan sluta mosa i sig julmat heller…

Om katterna är hungriga när man matar portionerat, så kan du pröva att pytsa ut maten oftare. T.ex: före man går till jobbet, precis när man kommit hem och sen när man går o lägger sig.

Vänliga hälsningar
Cindy

Gardens
0

#21 jo jag vet att orijens doseringstabell på påsen är i överkant…enligt den ska mina ha 70g var,men de äter inte ens upp 50g var!

ett bra foder SKA djur äta lite utav eftersom det ger mycket näring.

jag är supernöjd med orijen.

har du orijen till dina katter eller vilket foder har du epicindy?

Cindy
0

#22 Jag skulle gissa att de tagit fram tabellen utifrån riktlinjer som är framtagna för spannmålsfoder. Förstår inte varför annars, för de flesta tillverkare älskar att ta i i undekant för att kunna visa låga dagskostnader… Knasigt!

Jepp Orijen i fri tillgång. Iams Multicat har jag också varit nöjd med, den innehåller spannmål men bara animaliska proteiner o katterna var fina på den med. Fast Orijen ligger mig varmast om hjärtat.

Vänliga hälsningar
Cindy

Mcshep
0

Är det nån av er som har provat Acana som också är spannmålsfritt?

http://www.acana.se/

Jag ger mina katter fri tillgång till torrfoder vanligtvis Orijen men sist var det slut så jag provar Acana istället. De tycker att det är gott. Sen brukar de få blötfoder 2 gånger om dan. Synd nog tycker de inte om Mjau utan jag kör med Pussi portionspåsar av den sort som inte har spannmål. Sen vill de gärna ha av min mat också speciellt parmaskinkan.

pema
0

Har aldrig provat, men när jag titta på hemsidan såg jag att dom inte hade någon återförsäljare i Norrköping.

Mcshep
0

Jag bor i Bollnäs och där ska det inte finnas nån återförsäljare men det finns på djuraffären Maja och Pluto.

Sen levererar foderbilen så gott som i hela Sverige?

Internettan
0

För några år sedan tog vi hand om en dräktig hittekatt hemma - som fick tre ungar (alla honor). Vi gav bort dem allihop så småningom.. Hur som helst så tålde inte någon av dessa katter burkmat (ingen av de sorter vi prövade i alla fall). Alla fick diarré och det var svårt att fiska upp avföringen i lådan, vilket gjorde att det alltid luktade illa hemma - jag ville ju inte byta all sand flera gånger om dagen. (Tills jag förstod vad det berodde på.)

Sedan fick de torrfoder (fri tillgång) men mest åt de kött, fisk och ost, vilket de älskade. Men som blev för dyrt i längden.

Är det vanligt att katter blir lösa i magen av burkmat? Vad i maten är det som de reagerar mot? Kan katter leva endast på torrfoder? Kan de må bra på enbart kött, fisk och ost?

"Every point of view is a view from a point."

Cindy
0

#27 Ja det är faktiskt ganska vanligt att katter är överkänsliga mot burkmat, men varför är det ingen som forskat fram. Att de kan bli dåliga i magen beror ofta på att man byter smaker och sorter hela tiden i tron att katten behöver variation. Helt fel, deras kroppar hinner inte alltid med i svängarna att ställa in sig på det nya fodret, och maten åker bara igenom.

Torrfoder kan kosta så lite som 2-4kr/dag om man köper stora förpackningar. Senast jag kollade kostar burkmat 5-20kr/dag beroende på sort. Orijen kostar cirka 2kr/dag för en mindre katt om du köper en stor säck. Det tycker jag är billigt!

JA katter kan leva på endast torrfoder. Du måste dock se till att katten dricker ordentligt. Skaffa en vattenfontän, ställ ut vattenskålar runtom i hemmet och byt vatten varje dag!

Akta dig dock för spannmålsbaserade foder, de kan orsaka urinvägsproblem på sikt. Jag rekommenderar Orijen, Eukanuba och möjligtvis Iams då dessa foder inte är pumpade med vegetabiliska proteiner i brist på köttinnehåll. (Välj bort foder med gluten, veg. protein, veg. proteinisolat etc!!!)

Ska du göra egen mat så googla på BARF till katter, det är en vetenskap i sig som man bör läsa in sig på innan man börjar. Kortfattat kan jag säga att ger man bara filébitar kött så NEJ, de behöver inälvor också. Fisk är INTE fullvärdig kattmat (bara godis eller som en del av kosten), då det saknar essentiell aminosyra och har för mkt salter. Ost är godis.

Vänliga hälsningar
Cindy

Internettan
0

Tack för svaret. Jag har ingen katt nu, men om jag skaffar någon längre fram så är det bra att känna till vad för mat man kan ge dem.

"Every point of view is a view from a point."

Heffipeffi
0

De flesta torrfoder går bort (förutom de du fått råd om här) eftersom de alla mer eller mindre innehåller spannmål. Dessutom kan det diskuteras om det är bra att ge torrfoder överhuvudtaget. Katter behöver mkt vätska.

Det bästa du kan ge är burkmat. Märken som inte innehåller spannmål är t ex Mjau och Icas eget märke.

Har en släkting vars mkt överviktiga katt bantades med Mjau. Nu efter ett halvår har han gått från fet till  "lite mullig"(lagom säger en del). Katter ska inte bantas snabbt, så man får ha tålamod.

Heffipeffi
0

Har du funderat på barf?

Det är ju det allra bästa.

MalinL
0

#14, Jag ger mina katter fri tillgång på torrfoder, samt burkmat/barf morgon och kväll. Jag har åtta katter varav tre kastrater, ingen utav dem är det minsta överviktig.

När jag bodde ihop med mitt ex hade han en huskatt, en kastrerad hane som alltid var (och är) smällfet. Han åt bara torrfoder. På den tiden fick han med veterinärs inrådan enbart lightfoder som dessutom ransonerades. Det enda det ledde till var att han var ständigt hungrig, hetsåt så han spydde när han väl fick mat och blev dessutom om möjligt ännu fetare.

Jag rekomenderar alltid mina kattungeköpare fri tillgång på torrfoder samt burkmat (eller Barf om man fixar det) morgon och kväll. Man kan naturligtvis hel-barfa och det är nog ännu bättre men det kan vara stökigt för många särksilt om man jobbar hela dagarna.

Burkmat (rått kött) ger mkt mer volym i magen är torrisar och därför känner sig kissarna mättare och håller sig mätta längre. Då slutar de hetsäta och får ett lugnare förhållande till mat.