Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2496 ggr
[Lakritzz]
0

Ny här, frågor

Har två frågor. Har försökt börja äta enligt LCHF, men är ny, så jag kanske inte alls gör rätt just nu. Därför behöver jag svar på dessa frågor :)

1. Vad bör jag äta för att få i mig mer fett? Förstår inte 'vad' jag ska äta till måltiderna för att få i mig fett…

2 Idag har jag ätit detta:

Frukost: kokt ägg, grekisk youghurt med linfrön & solrosfrön. Lunch: Köttfärsås med sallad & gurka(rätt så mycket sådant) + vatten till. Middag, SKinksås med sallad och gurka + vatten till.

Har jag ätit enligt LCHF? Eller vad ska jag ändra på? Ta bort/lägga till?

Tacksam för svar! =)

kaisakavat
0

Om dina såser är feta, t ex mycket smör i eller att du har blandat in grädde eller cremefraisch av de feta slagen, då är detta lchf.

Du kan ha rätt i att du bör äta mer fett.

Blanda gärna den turkiska youghurten med creme fraish, så blir det fetare. Eller grädde. Rör ner en ordentlig smörklick i din köttfärssåsportion.

Kryddsmör, bearnaissås, hollandais, m fl saker är feta och bra. Du kan göra egen färskost på grädde och sen röra i den smaksättning/kryddning du tycker om, t ex gjorde jag med hackad purjo, paprika och lite salt häromdagen. Sen tar jag en ordentlig klick till köttet/fisken/kcyklingen/äggen. Gott.

mazen
0

Välkommen

kokosfett kan användas till mycket, stekning, i kaffe eller te, ischoklad, äggmjölk mm

Zepp
0

Egentligen är det jättelätt.. man steker en fet köttbit i en rejäl klick smör.. tar ur köttbiten ur pannan när den är färdig.. slår en rejäl slatt grädde i pannan o sjuder det hela till en sås.. blir ofta helt rätt fördelning o allt.. man tar lite grönsaker till oxå för att det ser fint ut och för c-vitamin!!

Äter du alldrig MAT.. ät mat, morgon, middag, kväll!!

Det finns ännu inga lagar som säger att man måste äta viss mat på olika tider på dygnet.. det går lika bra med rester från midagen till frukost!!

LCHF-folder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

frukaos
0

Hej och välkommen till gänget! Du kommer förhoppningsvis känna att LCHF maten ger dig en mängd  hälsovinster så kämpa på. Det svåraste för många tror jag är att man är fettskrämd och inte vill ta en rejäl klick kryddsmör till köttbiten, tycker att det verkar sjukt att blanda ut en fet youghurt med grädde osv. Våga strunta i vad "alla andra" säger. Ta en klick smör i kaffet, drick grädde som den är om du känner för det. Här är två mer konkreta tips:

1. Baconlindad ost är supergott. Tycker min dotter med som är 7 år och inte är så förtjust i pappas LCHF-krubb i vanliga fall. Skär 0,5-1 cm tjocka ost skivor. Linda bacon runt osten och stek i smör. (En eller två bitar brukar räcka.) Häll en burk krossade tomaer i en kastrull och rör ner en tesked Sambal Oelek (eller lite taco-sås).Det smakar som Pizza ungefär…

2. Taco-buffe funkar också men se till att ta en rejäl klick creme fraiche och/eller guacamole.

Om du får i dig tillräckligt med fett känner du dig "ohungrig" under flera timmar. Du hittar säkert en massa goda recept här på forumet också. Skulle rekommendera att du skaffar nå'n av de kokböcker som finns också. Det är alltid bra att ha när man står där med kockmössan :)

Zepp
0

Här har du lite inspiration;

http://www.lchfmat.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.