hur är det med omega 6?
Hej
Jag har ätit LCHF ett tag och mår bra av kosten, har gått ner i vikt, blivit bra i magen, piggare osv.
Men man har ju hört att det är så viktigt att få i sig rätt mängd omega 6 i förhållande till omega 3.
Jag äter inte så mycket fisk, men fläskkött så gått som varje dag. En hel del nötkött också. Hur vet man att man inte får i sig för mycket omega 6? Jag har inte möjlighet att handla av någon bonde utan köper kött på Ica. Jag äter inga kosttillskott, utan kött, sås, och lite ovanjordsgrönsaker och ganska mycket smör och ägg

Jag som inte äter några mängder av fisk käkar E-EPA som tillskott. MYCKET tyder på att det är nyttigt, se t.ex vad Dr Jonny Bowden skriver.

Att få i dig tillräckligt med Omega 6 behöver du i princip inte oroa dig för, den ingår i i stort sett alla fetter, risken är större att du får i dig för mycket och då är den inflammationsdrivande. Den "svårare" delen är att få i sig tillräckligt med Omega 3 för den är mer sällsynt, och vegetabilisk Omega 3 kan vi i princip inte ta upp, men där har vi Lax och fet fisk som innehåller en bra Omega 6 - Omega 3 balans
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Antingen ser man till att minimera sitt intag av omega 6, men i praktiken är det rätt svårt att komma ner på låga nivåer, även för någon som äter LCHF, vilka problem de som käkar tallriksmodellen med margarin och fleromättade oljor har ska vi inte ens tala om, så det enklaste är att äta mer omega 3, antingen genom tillskott eller genom t ex fet fisk.
okej, men innehåller fläsk- och nötkött för mycket omega -6 ??

Kor och grisar som ätit sin naturliga mat har en bra omega 3-omega 6-fördelning, men djur som matats med spannmål (vilket väldigt många djur gör) får en skev fördelning.

Om du håller ner dina Insulinnivåer så blir inte Omega-6 så inflamationsdrivande .. för det är insulin som initierar omvandlingen till Arakidonsyra!!
Man behöver bara några gram om dagen av O-6 och O-3!
Bilden visar omvandlingen av omega-3 och omega-6 i kroppen. I mitten visas de olika enzymerna som är involverade, och de olika grupperna av eikosanoider (där den rosafärgade rutan är de mer inflammatoriska och de ljusgröna är de mindre inflammatoriska eller antiinflammatoriska).
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
kanske kunde här flika in en fråga….
om spannmålet. jag har fått höra att spannmål bryts ner till aminosyror coh tas upp av blodet och ger energi. Spannmål ger inte plack på tarmen som oftast sägs inom lchf… vilket stämmer och vilket stämmer inte?
Jag tror att massor av industrifläskkött inte är bra…
Det finns en del som tyder på att omega-6-intaget bör ligga under 4% av det totala energiintaget.
Sidfläsk tex ger 13-14% omega-6 av totala energin om jag räknat rätt. 100 g ger 3-4 g omega-6.
Jag tror att man bör äta begränsat av fläskkött, och kompensera med omega-3 från feta (vildfångade) fiskar eller tillskott.
Jag brukar köpa vildsvinsfärs ibland, men de verkar ju tillmatas av jägarna så att de ska ha god tillgång, så det är ju kanske lika illa som vanligt fläsk… Det kanske finns andra skäl än trikiner till att grisen är oren i många kulturer…
Men det allra viktigaste är att låta bli omega-6-rika vegetabiliska oljor. Raps- och olivolja är okej (och kokosfett såklart), men skippa allt annat (och all majo, färdigsåser, etc där det står "vegetabilisk olja" eller "vegetabiliskt fett" där det inte framgår vad det är).

#7: Varför tror du att det skulle kunna bli plack på tarmen? Vet du nåt ställe i munnen där det blir plack förutom tänderna? Det är samma sorts slemhinna i tarmen som i munnen kanske bara lite slipprigare att nåt skulle fastna där är en fysisk orimlighet
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#7 Jag har inte sett LCHF:are påstå att det blir plack i tarmen av spannmål, var har du sett det?
jag minns inte, men jag läser ju bara här o på kostdoktorn o annikas blogg… men jag läste någonstans att man inte hittar slagg (kanske de mer heter) efter kött men däremot om man äter spannmål… så kan det komma slagg från tarmarna.
Spannmålet skadar ju tamrnen sägs det då måste ju något hända med tarmen av spannmål?

Slagget du menar är så kallade kostfibrer.. men det fastnar inte i tarmen.. det irriterar och därmed ökar slembildningen och de motoriska rörelserna för att fortare bli av med skräpet!
Slemhinnans epitelceller byts ut hela tiden.. så inget kan fastna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#12 Ok, så långt ok, men vad med att spannmålet görs om till aminosyror och blir energi? Aminosyror låter ju bra? men är det då bara resterna som är dåliga med spannmål? Stärkelsen som väl finns måste väl tas omhand av levern precis som allt annat socker?
ursäkta mina dumma frågor…
ngupa,
Aminosyror är ju proteiner, och spannmål innehåller ju inte så mycket av det, så det verkar vara knas. Att de skulle ge plack är också knas.
Jag ser några problem med spannmål:
-Gluten. Jag tror att väldigt många är mer eller mindre känsliga för gluten.
- Raffinerat finmalet mjöl innehåller väldigt lite näringsämnen.
- Fullkornsspannmål innehåller fytinsyra som motverkar upptaget av olika mineraler. Fytinsyran kan brytas ner genom surdegsbakning eller blötläggning.
- Tillskott av vetefibrer har gett snabbare konsumtion av D-vitaminresurserna i en studie. Vi har nog med D-vitaminbrist ändå.
- Mycket fibrer (speciellt olösliga, tex från vete?) kan irritera tarmen.
annikanyfiken:
just fläskkött innehåller oftast hög halt av omega-6 och pekas därmed också ut som en stor bov för inflammatoriska tillstånd i kroppen. Nötkött ska det vara mindre risk med. Viltkött är det bästa. Får man tag på vildsvin så är det nog bra mycket bättre än gårdsuppfödd gris i alla fall.
Den odlade laxen har inte lika fördelaktig omega-balans som vildfångad fisk (matas fel).
Tips: Krillolja - har mycket bättre förhållande mellan omega6/omega3 än fiskolja. Plus att krillolja inte tillverkas på samma sätt som fiskolja, då tillverkningsproceduren kan medföra risk för att oljan härsknar. Se dock upp, en del tillverkare blandar krill och fiskolja av kostnadsskäl. Sanpharm har en ren krillolja.
Jag skulle inte alls säga att olivolja och rapsolja är okey. Visst några droppar kallpressad olivolja på salladen nån gång i månaden är inte hela världen. Men om man börjar äta hemlagad majonnäs med rapsolja, hur kallpressad den än är, varje dag, då får man garanterat taskig omega-balans.
Kan man inbilla sig att krav grisar har ett bättre förhållande mellan omega 6 o 3?
Jag tror, ngupa, att KRAV-märkt inte är något för oss. Det kan ju betyda att säden som grisen matats med är ekologiskt odlad. Hjälper ju inte oss ett skit.
ngupa, lizaohman,
Jag vet inte om grisar, men när det gäller kor så får de enligt KRAVs regler inte äta lika mycket spannmål som konventionella i alla fall. Skillnaden är kanske marginell, jag kör KRAV för djurens skull, det är ju inte sämre i alla fall.
lizaohman,
Du har nog rätt om olivolja och rapsolja. Vi är inte anpassade till att äta stora mängder av dem heller… (10 respetive 20 % omega-6) Fast som sagt, om man vill ha lite olja någon gång, så. Nu går det åt mycket olivolja här, jättebra att tvätta bebisrumpan med…
jag ahr också hört att korna får äta bättre mat och därmed har en bättre omega tre fördelning, bäst har ju givetvis gräsbetatde kor.
Trodde kasnke att kravgrisar fick bättre behandling o mat än sina otursamma bröder sm föds upp koventionellt.
Finns det ingen grisbonde här som vet?
ngupa/gluffgluff:
jag tänkte inte på djurens villkor. Skäms och rättar mig i ledet. Självklart ska vi försöka stödja sånt som befrämjar god djurhållning!