Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2816 ggr
krristin
0

kokosfett i silverpaket

Har läst runt lite och uppfattat att kokosfett i silverpaketet man köper i matbutiken inte är att rekomendera. om man nu inte har ekonomi nog till att köpa kokosolja för 100kr i hälsokostaffären. hur illa är det egentligen då att använda detta kokosfett iaf?:D

JAUS
0

Det går att få ekologiskt kokosfett för samma pris som ekosmör, hos crearome om köper en större mängd.

krristin
0

jag tror inte jag gör åt 5kg:)

[Pennylane1]
0

det är ingen fara alls att använda silverpaketet. Somliga bojkottar Unilever, som tillverkar den vanligaste sorten. Det är enda anledningen att avstå som jag ser det.

En av deras konkurrenter påstår att den möjligen kan tillverkas av lite gammal kopra (som är själva köttet i kokosnöten) men som sagt… det är konkurrenteen som gärna vill sälja sitt svindyra fett istället som säger det.

sarag
0

Jag gick över till silverpaketet för ett år sedan. Tidigare beställde jag från Örtapoteket. Visst är silverpaketet billigare. Jag har inte märkt nån skilnad i smak eller verkan.

Det har pågått flera diskusioner  (hittar inte trådarna nu!) här under längre tid med för och emot.

Svårt att veta, men jag tycker i alla fall det är så mycket enklare att handla på mataffärn.

Tilda-T
0

Enkelt och billigt, jag köper också silverpaketen och känner mig inte det minsta orolig för att äta detta.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

texarcana
0

Intressanta svar, då vågar jag nog testa silverpaketet i alla fall…

Har ingen direkt erfarenhet av kokosfett, men vet förstås att många LCHF:are använder det. Frågan är bara hur…tips på användningssätt mottages tacksamt! Glad

Tilda-T
0

stek i den, blanda med lite chocklad=ischocklad, äggmjölk, ha den i kaffet, ta en liten bit och sug på.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

sarag
0

Kom ihåg att man kan behöva viss tillvänjning. Jag fick ont i magen o mådde illa när jag tog för mycket till att börja med (kan fortfarande hända i bland, när det blir mycket).

Så börja med lite och öka sen sakta.

texarcana
0

Tack för tips och råd!

Men tycker ni att det är gott att steka i, att ha i kaffet och t.o.m. att suga på? Eller ska man tro att de flesta som äter det främst gör det för att det är nyttigt..? Obestämd

[Pennylane1]
0

det märks ingen skillnad att steka i det och i något annat, ja det blir ingen smörsak men den känns ju oftast inte ändå. I kaffet gillar inte jag det, men smaken är som baken! Möjligen i te men jag gillar inte att det flyter och att man får i sig så mycket per klunk. Däremot kan jag ta en bit och äta utan problem.

JAUS
0

Om det är kokosfett med smak så är det gott tycker jag, brukar ta en rågad matsked direkt i mun ibland.

Endtyme
0

Har inte provat, men inne i mitt huvud verkar det gott att mosa ner mycket kokosflingor och lite mindre kakao i kokosfett, och göra "negerbollar". Kanske skulle testa?

krristin
0

ok!tack för alla svar:) då kanske även jag vågar testa då:)

#12..ja varför inte:) vi väntar på resultatet

texarcana
0

Tack för fler tips. Ska iväg och handla mig ett paket imorgon, helt klart! Tungan ute