Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3113 ggr
frukaos
0

Alternativ till ägg...

Jag är en nöjd LCHFare som käkar som de flesta antar jag. Men jag måste erkänna att jag börjar bli rätt less alla ägg. Ska man göra ett bröd så smakar det ägg, frukost rekommendationerna är ägg, istället för mjölk är det ÄGGmjölk osv. Är det fler än jag som börjar lessna på alla ägg eller?

Tack och lov är bacon fortfarande hur gott som helst :) Som en kompis sa - All mat blir godare med lite knaperstekta bacon…

Maja2
0

men vet du vad du kan prova, om du inte redan gjort det… och det smakar faktiskt inte ägg: Vispa två ägg, häll ner i stekpanna, stek på båda sidor, vänd upp på en tallrik. (eftersom jag har med mig det här till lunch varje dag på jobbet, så låter jag den kallna) Lägg på det du tycker om: stekt bacon, några skivor skinkka, skivade tomater, salami, pizzakrydda, På det lägger du rätt så ordentligt med skivad ost. Rulla ihop. Sen är det bara att värma i micron. Jättelätt, jättegott.

cd82
0

Haha, ja många ägg blir det! Men jag måste hålla med Maja2. Jag gör "omelettrullar" flera dagar i veckan! Brukar göra några stycken omeletter (två ägg, lite vatten och kryddor) och ha i kylen. Sen när jag e sugen på något gott på kvällen så tar jag en omellett, lägger den på ett bakplåtspapper, fyller den med någon röra, rullar ihop i pappret och äter den som en kebabrulle…mmm! Igår fyllde jag den med räkor, hollandaisås och svart kaviar och idag ska jag ha mozarella,lite keso, salami och lite hackade oliver. Min hjärna tror att den äter tunnbröd med en massa gott i, och har ingen aning om att den får i sig ägg..HA..lurad! ;P

mazen
0

Gjorde en pizza i går baserad på blomkål och bacon den blev kanon, det fick bli en kall bit till frukost och det var lika gott

lizaohman
0

Nämen, jamen, vilken bra idé med äggrulle! Snabbt och enkelt och kan varieras i det oändliga. Tack för tipset!

frukaos
0

Tack för tipset även om det är äggkäk :)

#3 Kan du berätta hur du gjorde Pizzan??

sepersl
0

Bokmärkt! Vill oxå ha receptet på pizzan gjord på bacon och blomkål!

mazen
0

Finrev blomkålen i en assistent 

kokade ca 3dl i micron med glipa för att få bort lite vatten 8 min

blandade i hop blomkålen 2 ägg 2,5 dl riven mozarella ca 2 msk pormesan 2 tsk oregano 

Jag har ett teflonark på plåten men vet inte om det behövs. Bred ut ganska duktigt. stor mattallrik in i ungnen 225 grader i ca 15 min ( skall prova med lite länge tid på nästa )

Ta ut låt svalna lite sedan toppade jag med Ajvar hot, Krossade tomater med oregano, massor med halvstekt bacon och mycket färdigköpt pizzaost (nästa gång ska jag riva gräddost)

In i ugnen igen 225 grader med bara ovanvärme och sen får man kolla själv lite. Det var vad jag la på på min första sen är det bara fantasin som begränsar

Smaklig måltid

frukaos
0

Ägg igen ;)

Skall testas dock!

mazen
0

Ägg är förmodligen med som ett bindemedel. Receptet jag läste sa ett ägg men då måste man ha i något annat annars blir det ingen smet. Äggen märks inte det minsta