Kapris! Fontana - lågt kh-innehåll
Sten Sture Skaldeman skriver i sin LCHF-kokbok att kapris inte alltid är så lämpligt i ngn större mängd, pga kh-innehållet. Har kollat runt i några olika affärer och jämfört många olika märken vad det gäller kh-inneh. i kapris. På t ex Ica Maxi fanns ca 10 (!) olika sorters kapris..
Fontanas kapris ligger bra till vad det gäller kollisarna, dessutom innehåller de inte en massa konserveringsmedel (utan ENDAST vitvinsvinäger, vatten och salt utöver kaprisen!). Kaprisen innehåller 2,8 g kolhydrater/100 g (används ju mer som en krydda, så man äter ju sällan 100 g..).
Innehållsdeklaration:
Ingredienser: Kapris, vitvinsvinäger, vetten, salt.
Näringsvärde per 100g:
Energi 100Kj / 24Kcal
Protein 2,9g
Fett 0,1g
Kolhydrater 2,8g
Men allra bäst (vad det gäller kh-inneh) är Fontanas Cocktailkapris (större kapris - jag älskar de här!):
Fontana Cocktailkapris
37583
Innehållsdeklaration:
Ingredienser: Cocktailkapris, vitvinsvinäger, vatten, salt.
Näringsvärde per 100g:
Energi 95Kj / 22,9Kcal
Protein 1,5g
Fett 3,9g
Kolhydrater 0,1g
- en väldig skillnad mot de andra märken/fabrikat där kh-innehållet per 100 g låg mellan 15-22 g… Så, jagar man kollisar lönar det sig att kolla runt en del mellan olika märken..! Med Fontanas är det fritt fram för Lever Anglais och andra kaprisrätter :)
Jag gjorde "SSS Fakirbiffar" med dijonsenap och Fontanas Cocktailkapris (skurna i mindre bitar) som smaksättning, det var läckert!
Om man har krasse i balkonglåda eller i trädgården kan man lägga in den till kapris
Sådan hemgjord kapris håller länge i kylen.
Som du skriver man äter ju sällan några mängder av det…
/Désirée
Jag har precis köpt en kaprisburk från Greenhouse, den har inte heller något konserveringsmedel. Det står inget kolhydratinnehåll på burken däremot. Inte ens reflekterat över eventuella kolisar, jag använder kapris endast som krydda.
Om man kombinerar kaprisen med dijon-senap så förstår jag att man vill ha kollen (eller annan senap, just dijon kanske inte har så många kolisar) på kolhydratinnehållet.
Jag tycker det är gott att hacka kapris och rödbeta och blanda i fläskfärs som jag formar till biffar. Helst ska de grillas sen. Det är väl en förenklad variant av Biff à là Lindström. Det behövs inte så mycket varken av kapris eller rödbeta för att ge bra smak.
#2 - ja, rödbeta & kapris är en fin kombination, Biff à la Lindström är gott!
Jag tycker att Dijonsenap är den överlägset bästa senapen när det kommer till smaksättning/kryddning, det tyckte jag även innan jag började kolla noggrannae på kollisarna. Dijonsenapen har en fin pepprighet och man behöver inte använda så mycket för att äandå få mkt smak. Att den sedan inte innehåller ngt som helst socker (eller annat kh-rikt) är ju bra ur LCHF-synpunkt.
Med dijonsenar och cocktailkapris (om nu innehållsförteckningen är korrekt…) så innebär ju inte smaksättningen (om man har dijon & kapris i biffar) några extra kollisar alls - det är i princip möjligt att göra SSS:s fakirbiffar med denna smaksättning…!