Hjälp mig...
Hej, jag har kollat runt med det här med lc-kost och det verkar ju gå jättebra för vissa.
Jag vill gå ner i vikt, jag har alltid vart smal - vägt runt 50, till max 60 kg i hela mitt liv.
Jag började äta mediciner för 2 år sen och då gick jag upp i vikt, nu väger jag
82 kg!
Jag måste gå ner i vikt!
Jag och min man vill gärna ha fler barn oxå - jag har en otroligt strulande mens utan någon naturlig förklaring och något plus kommer det inte…
Men hur gör jag??
Jag har börjat med att äta ägg på morgonen, oftast med en macka till = kolhydrater.
Det enda jag utesluter är pasta, ris och potatis. Och vissa såser som det är kolhydrater i.
Men ibland måste man ju ta lite ris när man äter tex korvstroganoff.
Och hur är det med alla korvar etc??
Jag kan ju inget?!
Snälla hjälp mig, några första tips och restriktioner vore snällt..
Hur gjorde ni i början?
Jag slutade röka 1 augusti, och då började jag även utesluta kolhydrater, sen dess har jag gått ner ca 1,5 kg..
Inte mycket….. 
"Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lösaktiga." - Stina 6 år
Kram // Jessica
Hej Jessica /TatooGirl och välkommen hit!
Hoppas du har hittat "Vanliga frågor och svar" ute i vänsterkanten, mycket pedagogisk!
Sedan undrar jag: äter du fortfarande de mediciner du gick upp i vikt av?
Man "måste" inte alls äta ris till Korv Stroganoff! Jag gör min på Melkers falukorv (högt köttinnehåll) och steker zucchinitärningar till. Jättegott!

Hej! Ok, zucchinitärningar… Måste prova…
Ja, jag äter de j*vla medicinerna fortfarande, måste tyvärr det…
Ska kolla in "vanliga frågor och svar"
Tack för ditt svar! 
"Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lösaktiga." - Stina 6 år
Kram // Jessica

Välkommen.
Jag har ibland saknat ris men inte nu längre för jag river blomkål på grövsta sidan på rivjärnet och kokar några minuter eller steker i smör. Precis lika gott som ris! 
Lycka till!

#3 Åh! Tack… Det var ju smart. Jag är inte så jätteförtjust i grönsaker annars bara tråkiga som gurka, tomat, majs…
Och majs är ju inte bra!
Saknar så "tillbehören" till köttet, grytan, såsen etc man är ju så van vid det! Förut kunde jag äta bara pastan, ris o såsen eller potatisen….
Kram // Jessica

Hej och välkommen!
Blomkål istället för ris har du redan blivit tipsad om, det funkar bra.
PUMA (Pålägg Utan MAcka) är heller inte så dumt
, det kan man äta till frukostäggen.
#4 Jag gissar att det du kallar för tillbehör inte var just tillbehör, utan huvuddelen av dina måltider? Gör protein och fett till måltiden, och addera ovanjordsgrönsaker som ett tillbehör/pynt, så hamnar fokuset rätt.
Du nämner inte vilka mediciner du tar eller vilken sjukdom du har, men tänk på att medicinerna kan förhindra viktnedgång. Därmed inte sagt att jag inte rekommenderar LCHF, för är du sjuk, är det milt sagt viktigt att hålla nere de inflammatoriska processerna som dåliga fetter och kolhydrater/insulinpåslag ger.
gott är också att mixa kokt blomkål och/eller broccoli med lite grädde och krydda mos!

#6 Mina mediciner är Ergenyl och Lyrica… De gör så att man går upp i vikt, om de förhindrar viktminskningvet jag inte men jag kan inte gå upp mer nu iaf! 
Kram // Jessica

Hej och välkommen till världens bästa diet. Här kommer tips från någon som endast hållit på i tre veckor:
1. Förbered dig inte på att gå ner i vikt det första du gör, utan börja med att njuta av de andra fördelarna som kommer med LCHF. För min del var det ett välfungerande mag- och tarmsystem.
2. Jag lät mig själv lära känna lågkolhydratkosten i några dagar först, för att lära mig att tänka om. Jag åt på tok för många kolhydrater, men jag gick inte upp i vikt, så det gjorde inget. Jag behövde den övergångsperioden kände jag. Sedan har jag successivt blivit duktigare på att minska kolhydraterna och nu är jag nere på 10-20 per dag.
3. Skriv ner allt du äter och räkna endast kolhydraterna (INTE kalorierna alltså).
4. Du kanske känner dig jättehungrig och det känns som att något saknas i din kropp den första tiden. Detta är HELT NORMALT och försvinner efter ett tag. När du lär dig hur och vad du ska äta, får din kropp vad den behöver och alla märkliga behov försvinner.
5. Väg dig en gång i veckan, men framför allt: mät buken (och om du vill: midja, låren osv). Skriv upp, även om det känns hårt.
6. Så fort något känns hårt eller krångligt; skriv ett inlägg här. Du får garanterat svar snabbt av både glada amatörer och kunniga experter! De har massa roliga råd, som man inte ens hade kunnat föreställa sig.
7. Se dig själv som en vinnare bara genom att du har reggat dig här och bestämt dig för att joina oss!
Välkommen till Kolhydrater I Fokus!
Emma

#9 Tack 
Ok… Skriv ner, men vissa saker "vet" man ju att det är kolhydrater i men inte hur mycket….
Ja, jag väger mig motvilligt en gång i veckan och ibland har jag gått ner ett halvt kilo, ibland har jag gått upp 1 gram… 
Det känns faktiskt bättre bara genom att vara här. Jag kommer köra stenhårt för det här nu och det känns bra att ha er här och kunna ta emot tips och svar på mina frågor! 
Tack alla!
Kram // Jessica
om du registrerar dig (gratis) på minmat.net kan du få reda på kolhydratsmängd etc. det är nyttigt att skiva in lite i början så man får lite kläm på det hela, det finns en tråd som heter minmat så här gör du, här uppe till vänster bland trådarna, om du får problem med att förstå hur det funkar
fineli är ett annat bra ställe där man kan kolla upp livsmedel
#10 Använd minmat.net så behöver du inte ha koll på vad olika matvaror innehåller. Eller gör det riktigt enkelt för dig och ät bara rena råvaror. Problemen gömmer sig oftast i processade matvaror.
#8 Tänk på att din medicinering kan förhindra viktnedgång, så ha inte orealistiska förhoppningar på just viktminskningen. Det viktigaste är att förbättra din hälsa och möjligheterna att bli gravid. Där är LCHF till hjälp.

#11 #12 Tack för tipset!
#13 Ja, jag har det i bakhuvudet…
Jag känner mig frächare när jag äter (någorlunda) enligt LCHF… Känner mig piggare, friskare, orkar mer och magen har blivit bättre. Hoppas och tror att det beror på LCHF..
Tack igen, nu ska jag kolla in minmat.net! 
Kram // Jessica

Ok nu har jag vart på minmat…
Och när jag räknat ihop allt jag ätit idag och ska äta (middag), blev lite mer idag för vi har bröllopsdag och ska äta glass efter maten, så blev det:
kolhydrater: 62,86
(ska man inte var under 10??)
fett: 46,30 Lite mycket eller lite??
kcal: 864,14
Jag vet att man inte ska räkna kcal men min man såg det här och sa att det är alldeles för lite kalorier, och att jag kommer bli hungrig på kvällen. Och det är ju det jag blir jämt! Jämt på kvällen blir jag hungrig och vill inte äta nått för jag har hört att man inte ska äta efter 18.00-20.00 nånting och då blir det lätt att man äter nått onyttigt eftersom man ändå syndar….
Ibland har jag ätit äggmackor på kvällen, och kännt mig jättesyndig efteråt….
Nått tips???
Kram // Jessica

864kcal???
Det där är svältnivå! Inte undra på att du blir hungrig. Det är ju strax över vad de som går på pulverdiet får i sig per dag!!
Du behöver äta MINST det dubbla, samt det är för lite fett.
Fabricati diem, pvnc!
Greensis har redan sagt det uppenbara, alldeles för lite mat och alldeles för lite fett. För mycket kolhydrater för många, men det där är en fråga om vad som passar en så jag skulle inte hänga upp mig på det ännu. Det ger sig när du lärt dig hur man äter riktig mat, helt enkelt.
Det är aldrig meningen att du skall gå hungrig, det är kroppens sätt att tala om att den behöver mat eller att du leker blodsockerjojo alldeles för mycket. Protein och fett är det som mättar.
Skriv ner vad du äter för mat under dagen, bara maträtterna, så skall vi hjälpa dig att se hur man enkelt justerar det till bra måltider.
Jag har precis "bakat" nötbröd. Funkar bra som smörgås tycker jag.
Jag tog och blandade mandel, hasselnöt och valnötter.
ca 1dl nötter/mandel mixas till grovt mjöl.
10-25 gr smör
1 ägg
nypa salt
0,5 tsk bakpulver
Grädda i djuptallrik 2-2,5 minuter i micro. Klart!!
"Man ska inte äta efter kl 18.00 (eller 19.00, eller 20.00)" - den idiot som hittade på något så dumt skulle jag gärna vilja träffa - med något hårt!
Jag har träffat många som försöker leva efter den regeln, ingen har lyckats. Det finns t o m de som säger att man ska gå och lägga sig hungrig
!
Med LCHF får du uppleva en behaglig mättnadskänsla, inte så där obehagligt proppmätt som man kan bli av kolhydrater - och du ska äta när du blir hungrig, när det än är på dygnet.
Troligen kommer du också uppleva att dina hungerkänslor förändras, från "jag-måste-ha-mat-annars-dör-jag" till ett diskret kurrande i magen.

Ok…
Som idag har jag ätit frukost:
2 mjuka grovt bröd (ska utesluta brödet from imorgon) Med ost. (28% fett goudaost totalt 2 skivor)
2 koppar kaffe med mjölk (mellanmjölk 1,5%)
Lunchen hann jag inte riktigt med plus att det bara fanns hemgjord pizza hemma som jag gjorde till barnen.
Så det blev en skiva ost….
Middag ska bli fläskkarre med svampsås, kokt blomkål
mixat med grädde och så glass (endast 1 dl) till efterrätt. Dricker vatten till maten…
Thats it…
From imorgon är brödet uteslutet och inga fler glass-synder! Det är bara för att vi har bröllopsdag idag. Imorgon : NoNo!!
Tack alla för era svar!
Kram // Jessica
Förresten, jag såg en väldigt positiv sak i ditt första inlägg: Du slutade röka den 1 augusti, och har sen dess GÅTT NER 1,5 kg! Du tycker det är lite, men många som slutar röka går ju upp många kilon, så GRATTIS till rökstoppet!
och så byt ut mellanmjölken till fetare alternativ! Helst grädde!

#21 Tack! 
#22 ok, ska gå över till det…. Tack
Kram // Jessica

Det finns flera goda glassrecept här på sidan som inte innehåller kolhydrater, något att testa kanske..?
Grattis till ett nytt hälsosamt liv! 
nja inte innehåller kolhydrater var väl en sanning med modifikation? har det grädde har det kolisar har det bär blir det ytterligar lite mer… men allt är ju relativt förstås!

Har du en mixer?1 dl frysta hallon och grädde ca 1.5 dl mixa ihop =jättegod och framför allt mättande glass

Hur lågt ska man ligga med kolhydraterna?
Jag haar läst 10 nånstans men hur kommer man ner i det!? 
Nu har jag ätit frukost - 2 kokta ägg, 2 koppar kaffe med mjölk och är redan uppe i 6,20 kolhydrater.
Och är det man räknar, alltså kolhydraterna, procent eller antal eller hur är det? Nån sa att det "jämnar" ut sig när man äter annat för då blir procenttalet lägre om man senare äter mer tex fett och proteiner. Men det kan väll inte stämma eller?
Hoppas ni förstår mitt svammel….
Det är svårare än man tror det här.
Tack för tipsen om glassen! 
Kram // Jessica
Hur lågt man "ska" ligga beror helt på ens själv. OCh varför man äter LCHF. Många måste ligga på under 5 gram per dag (kallas UFO) för att gå ner i vikt. Andra går ner på runt 10. Åter andra kan äta 20 eller mer. Man får pröva sig fram för största välbefinnande och/eller viktnedgång
jag tycker för min del att grammen är viktigare än procenten, när det gäller kolhydraterna. Och även proteinet..
Mjölken ger mer kolisar än grädde, och vill du slippa kolisar i din frukost så gör äggmjölk och ta i kaffet, ägg har pyttelite kolisar.
Min Äggmjölk: mixa två ägg med 30 gram smör häll på två-tre dl kokande vatten och mixa ordentligt. Använd som kaffegrädde eller mixa med kaffepulver eller kakao och/eller annan smaksättning som vaniljpulver, kanel , kardemumma etc.

#28 ok tack.. kommer nog aldrig komma ner i 5…
#29 Men hur räknar man grammen? Är det procent som står på förpackningar etc och på minmat?
Den där mjölken ska jag göra! Tack!
Kram // Jessica
Procent betyder hundradel, så står det att ett livsmedel innehåller 5% kolhydrater, så betyder det att just den varan har 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel.
Så dricker du t ex 1 dl vanlig mjölk så får du i dig ca 5 gram kolhydrater (väger ungefär 100 gram)
Dricker du däremot 1 dl grädde så får du i dig ca 3 gram kolhydrater.
Därför har du blivit avrådd från att dricka mjölk, eller byta ut mot fetare. Rent generellt betyder fetare alternativ att du får i dig färre kolhydrater än de magrare alternativen.
Läs Vanliga frågor och svar här till vänster, så får du ett bra begrepp om vad som händer i kroppen och varför.
Uhuu..kan ju säga att när du hittat ditt sätt att äta LCHF, kommer din struliga menstruation att bli en normal och bra tickande en…Innan jag åt LCHF hade jag mens i snitt 4 gånger per år..och på det gör man ju inga barn inte…!!! Men nu sen jag börja med lchf för 5 månader sedan har jag haft menstruation redan 4 gånger!!! 
(Till min gubbes förtret) 
Så lycka till!! Läs massor av hur du ska äta så ska du se att du får ner kolhydraterna också!
Och lägg till en hel del fett! 

#31 tack nu fattar jag lite mer, lite trög.. 
#32 Ja jag hade men ca 3 ggr per år, min mens hade nu vart borta i nästan 7 mån men när jag började äta såhär (någorlunda iaf) så kom mensen
vet inte om det var därför men lite börjar man ju fundera… Hoppas den kommer nu som den ska, då skulle jag bli glad!
Tack för era svar!
Kram // Jessica

Idag har/kommer jag intagit:
Energi kcal: 750,30
Proteiner: 90,79
Kolhydrater: 7,01
Fett: 57,00
Eventuellt + (Bacon)
Energi kcal: 345,00
Proteiner: 13,40
Kolhydrater: 0,00
Fett: 32,80
Det är väll ganska bra… Eller?
Kram // Jessica
Du ligger bra till på proteinet och kolhydraterna, men lite snålt om fettet.

Och snålt med kalorier… 750,3 + ev. 345 = för lite…
Rena svältkuren…
Men vad duktig du varit med kolhydraterna! Du kan till och med öka på intaget av ovanjordsgrönsaker såsom broccoli, blomkål, sallad och/eller spenat. Då stimuleras aptiten lite mer, så att du får i dig mer energi. Det är när man äter för lite som man antingen svälter sig ner i vikt (inte bra och man går garanterat upp igen sen) eller står kvar på samma vikt. Ingen sund viktnedgång med andra ord, bara ett gnagande på musklerna.

Tycker det är så svårt att få i sig kalorier!
Jag äter som jag brukar förutom kolhydraterna, men sen när jag tittar efter så har jag inte fått i mig några kalorier.
Inga kolhydrater = inga kalorier?!
Kram // Jessica

Du måste ersätta de kolhydrater som du brukar äta med något annat (läs fett och protein).
Speciellt om din tidigare kost till störrsta del bestått av kolhydrater, då blir det ju inte mycket kvar…
Ett bra sätt att öka på kalorierna utan att öka kolhydraterna ä'r smör, hellst kryddsmör på köttet eller fisken. Den är dessutom av "rätt" sort och har en bra mängd vitaminer.
Ett annat tipps kan vara sten sture skaldemans böcer eller annika dahlkvist - de finns för hyfsade priser på div internetbokhandlar.

Nu har jag lagt till lite smör och grädde, och då kom jag upp i 1608 kalorier men även upp i 13.51 kolhydrater…
Suck vad svårt det är det här…
Kram // Jessica
Lägg till mer fett i form av smör i första hand, grädde är mer ett tillbehör. Då kommer du lättare upp i mer kalorier utan att öka på kolhydraterna. Ca 700 kcal är alldeles för lite…

Men det är ju ganska svårt att äta smör… 
Kram // Jessica
Nja…
Stek i mer smör, använd kryddsmör på köttet, ha en smörklick på kokt broccoli, använd smält smör till fisken osv
svårt att äta smör! Näää man kan äta det som det är , kylskåpskallt i skivor. Inga problem alls! 
Om du kan äta ost, så kan man hyvla tjocka skivor ost och tunnare skivor SMÖR och rulla ihop. Gott som mellanmål och som snabb frukost.
EDIT: smör skulle det vara :D
vad är vitsen att ha både tunna och tjocka skivor ost?