Hydrolyserat protein? Help me...
På en lidhl förpackning med gyros står det hydrolyserat protein på förbakningen. det skrämmer mig att ordet hydrolysera låter som härda….
Vad är det för något? är de ok eller är det farligt?
Om jag inte förstår vad det är, så tar jag det inte i munnen. En hel del som jag förstår vad det är utesluter jag förstås också. 
John Sundelin skriver också i sin blogg 2008:
DU LURAS AV MATPRODUCENTERNA MED HYDROLISERAT VEGETABILISKT PROTEIN! 19 augusti kl. 11:46
I många produkter ersätter matproducenterna Glutamat med hydroliserat vegeta-biliskt protein vanligtvis från raps eller soja. Hydrolys är en kemisk process där en molekyl klyvs i två delar efter att en vattenmolekyl har adderats. Vid en sådan kemisk process frigör man Glutamat som normalt finns bundet i växt-proteinet, och de kan bildas mellan 10 - 40 % fritt Glutamat efter en sådan process. I och med denna process är inte produkten längre naturlig. Många gånger kan en sådan tillsats uppvisa högre innehåll av Glutamat än i en produkt som man tillsatt rent Glutamat. Juridiskt håller sig varudeklarationen inom "ramen" men är ytterst omoralisk. Olika former av sojaprodukter innehåller Glutamat och i en 25-årig studie över människor som ätit mycket sojaprodukter fann man att dessa hade mest av demens och hjärnatrofi. Glutamat som är en aminosyra finner man i många naturliga produkter men skillnaden är att i de naturliga produkterna är Glutamat bundet till andra aminosyror och är således inte i fri form. Detta gör att frigörandet av Glutamat sker mycket sakta och kroppen hinner därför hantera detta på ett adekvat sätt. De mest sannolika bakom användandet av hydroliserat veg. protein är att producenten inte vill skylta med att man tillsätter Glutamat i sina produkterna. Kom ihåg att Glutamat är ett exitotoxin som förutom att det själv gör skada även banar väg för andra neurotoxiska ämnen in i hjärnan och kan där ge irreversibla skador. Kontrollera den mat du köper och var extra uppmärksam på barnmat.
Det står om hydroliserat protein i "Den hemlige kocken" läs den…