Kolhydrater i ägg?
Har sökt lite i forumet men inte hittat något riktigt svar.
Hur står det egentligen till med våra kära ägg? Är det kolhydrater i dem och i så fall hur många gram? Är det så pass mycket att man bör räkna med dem? Hur gör ni? Räknar ni kolhydraterna i ägg (om dem nu finns!)
Både minmat och Annika Dahlqvist säger att det inte är kolhydrater i ägg, men Fineli säger ja.
Jag blir förvirrad!

Det förstår jag för enligt minmat innehåller ägg inga kolhydrater men äggvita 11%
Det finns kolhydrater i ägg, men de är ytterst få och inte viktiga att räkna. Trots allt är ägg helt outstanding som föda, hur man än ser på saken.

På mina äggkartonger står det att det är 1.5% kolhydrater i dem, den siffran stämmer nog bra.
Kolhydraterna finns i vitan men det är väldigt liten mängd även där (1.3g/100g.)
Ska man vara helt strikt så äter man bara gulan som inte innehåller några kolhydrater.
Äggvita
Per
100Gram
Energi kcal:
46,00
Energi kJ:
194,00
Proteiner:
10,10
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
1,30
Vatten:
88,00
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
0,00
Kolesterol:
0,00
E-mättade:
0,00
Mättade:
0,00
F-mättade:
0,00
Vitaminer:
A:
0,00
B1:
0,00
B2:
0,50
B3:
0,10
B6:
0,00
B9:
3,00
B12:
0,10
C:
0,00
D:
0,00
E:
0,00
Mineraler:
Fosfor:
11,00
Järn:
0,00
Kalcium:
11,00
Kalium:
137,00
Magnesium:
9,00
Natrium:
152,00
Selen:
20,00
Zink:
0,00
Äggula
Per
100Gram
Energi kcal:
359,00
Energi kJ:
1500,00
Proteiner:
16,40
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,00
Vatten:
48,90
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
33,00
Kolesterol:
1300,00
E-mättade:
14,60
Mättade:
9,10
F-mättade:
3,80
Vitaminer:
A:
600,00
B1:
0,20
B2:
0,40
B3:
0,00
B6:
0,30
B9:
146,00
B12:
3,40
C:
0,00
D:
4,00
E:
5,20
Mineraler:
Fosfor:
540,00
Järn:
5,50
Kalcium:
140,00
Kalium:
120,00
Magnesium:
14,00
Natrium:
49,00
Selen:
30,00
Zink:
1,20
http://www.winthers-skafferi.se/
#4 Nej, det stämmer inte. Det står fel i SLV:s tabeller och de vet.
#5 vad är rätt då?? nu blir jag helt förvirrad
hur ska man kunna räkna ut om inte siffrorna stämmer??
Jag har aldrig räknat kolhydraterna i ägg och tänker inte göra det heller. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#6 Som Jennix säger, man behöver inte räkna. Det är lite frågan om att sila mygg och svälja kameler. De ynka kolhydrater som finns i ett ägg är inte de som skadar eller påverkar dig.
#7 och #8
Det beror väl ändå på hur många ägg man äter per dag
jag äter minst 3 men ibland blir det upp till 9 ägg i olika konstellationer.
Kan bli 3 stekta ägg till frukost tillsammans med bacon,äggmjölk (med 3 äggulor) till kaffet och hemmagjord majjo eller aioli som tillbehör till middagen.
#9 Nej, inte som jag ser det. Jag tror inte att kolhydraterna i ägg behöver räknas överhuvudtaget. Har svårt att tänka mig någon gå upp i vikt med fakir och ägg… Men alla gör som dom vill. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Det handlar väl om mängder… Min egen spärr ligger på runt 30 gram, mer än så om dagen så blir det ingen viktnedgång, om de kommer från ägg, grönsaker eller strösocker kvittar, det är den totala mängden som är avgörande. Nu äter jag inte precis två kilo ägg om dagen, men de som måste hålla sig så nära noll som möjligt gör säkert klokt i att skippa ägg till förmån för en köttbit eller en bit lax.
#11 Jag kan inte säga säkert, naturligtvis, men jag anser inte att lågkolhydratkost handlar enbart om mängden kolhydrater utan varifrån de kommer och vad som händer i våra kroppar.
Jag likställer inte socker och ägg, som exempel. Tror inte att lika mängd kolhydrater påverkar på samma sätt.
Jag tvivlar starkt på att man går upp i vikt om man enbart äter ägg, men skulle gärna se ett experiment om vad som händer om man äter 20 gram kolhydrater om dan från enbart ägg.
Så om du äter enbart fakir men med ägg och äter så mycket att du kommer över 20 gram om dan får du gärna visa resultatet! 
#11 Om man är så känslig för kolhydrater att man bara klarar av en handfull om dagen oavsett var de kommer ifrån, kommer man att få problem om man litar på tabellerna. De varierar en hel del. Defintivt bortom 1 kolhydrat hit och dit. Så tron på att man måste hålla en speciell gräns är lite överdriven tror jag.

Definitioner på vad lågkolhydratkost är intresserar mig inte, vad som intresserar mig är vad som händer med viktminskningen och hur jag mår rent allmänt, och för mig gör det ingen skillnad om kolhydraterna kommer från mejerier, grönsaker, bröd, pasta eller ens strösocker, det har jag testat. 20 gram kolhydrater från ägg skulle visserligen vara intressant att testa men min budget skulle inte tillåta det, jag tvivlar dock på att det skulle bli varken bättre eller sämre, alla tester jag gjort på mig själv indikerar som sagt att totalmängden spelar roll och att vart de kommer ifrån kvittar.
Jag håller med om att det är skillnad på kolhydrater från socker och de kolhydrater som finns i ägg….det säger sig väl självt tycker jag….det är ju helt olika kvalitet på dessa två födoämnena.
Har samtidigt märkt att om jag äter för mycket kolhydrater så reagerar lederna på det oavsett om kolhydraterna kommer från grönsaker eller pasta/ris.Däremot är potatis det sämsta för mina leder och inte socker som man kunde tro.
Mina leder mår som bäst då jag håller mig på en väldigt låg kolhydratgräns,äter oftast 5 eller max 10g per dag och där spelar det faktiskt roll om jag överskrider det eller inte….
OBS Nu pratar jag om ledvärk och inte om vikt…om man äter för mycket kolhydrater så man stoppar en eventuell viktnedgång är ju inte hela världen men om man äter för mycket kolhydrater så man får ont i lederna eller någon annan fysisk åkomma av det är ju lite värre…eller hur ?? 

För de som lider av krämpor kan jag mycket väl tänka mig att det är viktigare att tänka på vart man får sina kolhydrater ifrån än om man bara äter det i viktminskningssyfte, såsom jag gör, krämpor icke relaterade till övervikten har jag inga, har aldrig haft heller, kraftig övervikt var den enda bieffekten av ett liv med tallriksmodellen i veckorna och läsk, chips och pizza på helgen.
#14 Självklart får du ha dina åsikter, även om jag tror och tycker annorlunda. 
Jag ville bara skriva vad JAG trodde/tyckte om det hela.
#16 Ja visst är det så…För mig blir det ju än viktigare att de max 10g av lederna tillåtna kolhydrater kommer från nyttiga fördoämnen…