Hjälp en ny på traven
Ska nu äntligen börja med lchf på riktigt, och har i någon vecka försökt läsa på så mycket som möjligt.
Men jag tränar ca4-5ggr/veckan (rätt hårt, 5km löpning plus gym och dans). funderar då på hur jag bör äta för att klara detta, läst att det kan vara knepigt de första veckorna just att träna hårt.
Så nu till min mat, är inte fetträdd, växt upp i en familj med mycket grädde, men kanske främst då på dåliga ställen balverk/efterrätter å så klart potatisgratäng.. Men jag har lite svårt för det här med bara 1gprotein/kroppskilo. bara min lunch täcker det behovet, och jag brukar äta två riktiga matmål om dagen, plus frukost och två mellanmål eftersom jag ska klara träningen.
kan man få lite hjälp, såhär ser en dag ut: (dock endast en MATmåltid och det tror jag kmr bli tufft)
Frukost: vaniljyoggi med hallon kokos o linfrön, vatten att dricka
Mellanmål: äggröra på 1ägg o 2msk grädde
Lunch: Kycklingfile med bacon runt, fetakuber, broccoligratäng (med ost o ägg i) stekta champinjoner o creme fraichr bearnaise
Mellis: smoothie på hallon yoghurt och grädde
här tränar jag nästan alltid och behöver lite mer än ovan och även en måltid efterråt
Middag: en omelette gjord på 2 ägg med ost skinka paprika o färskost (tror de kmr bli för lite)
bifogar minmat dag
kan ni hjälpa mig?
en annan sak är att jag är e person som i princip alltid är hungrig… åt en liknande kyckling/bacon måltid kl 8 och nu är jag kurrig igen kl 22 har kanske iofs druckit för lite idag…
Hoppas iaf på bra hjälp, ni kan ju er sak här på KIF =)
//Li

Det framgår ju inte riktigt vad du vill ha hjälp med och det enda jag ser som möjligen inte passar in är vaniljyoggi, vet inte men det låter som en del kh annars ser det bra ut. Varför inte prova att lägga in på Minmat

1 gram protein per kilo och dag är ett MINIMUM.. ät på du!!
Pröva med att äta lite mer MAT till frukost.. se till att få i dig protein och fett.. slopa bären ta de som söndagsefterätt istället!!
Du vet.. youghurt o fil sånt är 80-90% vatten och själva näringen ryms på en tesked.. iallafall på en matsked.. hur tror du att du skall klara dig på en matsked mat o resten vatten???
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej!
Du tänker lite fel här:
Men jag har lite svårt för det här med bara 1gprotein/kroppskilo. bara min lunch täcker det behovet, och jag brukar äta två riktiga matmål om dagen, plus frukost och två mellanmål eftersom jag ska klara träningen.
100g kött ger 20g protein, 100g ost ger 25g protein, osv. Det ser du när du matar in något i minmat. Ditt enegriintag låter en smula lågt om du tränar så mycket som du uppger. Jag hade ökat mängden fett och protein till förmån för kolhydrater, då hade du även sluppit problemet med att vara småhungrig mellan dina huvudmål.
Det vore bra med mer information för att kunna ge dig mer hjälp: hur gammal är du, hur lång är du och hur mycket väger du? Hur ofta styrketränar du?
tack än så länge! så bra att jag kan äta mer protein=)
mikaelj: jo men min dag från minmat ger 100 protein 105fett och höga 40gkolhydrater..
jag är 160 väger 72kg och vill tillbaka till min "startvikt" 62 (innan medicin, som jag inte äter längre)
styrketräning 1-2 gånger i vekckan, dans/aerobic 2 ggr i veckan, och löpning min,5km 1 gång i veckan.
zepp: Och ja, jag har lite problem med att äta alla dessa ägg till frukost.. jag mår dåligt då, jag äter dom dock gärna senare under dagen.
så ett tips på matiga frukostar utan ägg? =) hade varit super
tack än så länge!!
#4 Varför fokuserar du på "frukostar"? Ät mat. Precis som Zepp skrev. Riktig mat. Finns ingen som insisterar på att det måste ätas ägg på morgonen.
Idag åt jag rester av blomkålspuré och stekt fläsk.
Igår åt jag ostskivor och och en bit ungersk guylaer (korv med bara kött, fett och kryddor).
Andra dagar på sistone har jag ätit rester av en köttgryta; biff med haricot vertes; ingenting; makrill i tomatsås; skivor av rökt sidfläsk med majonnäs; stekta kalla ägg; etc.
Riktig mat.
Liian, jag brukar träna 6 pass veckan: core, pump, spinning, löpning, dans. Jag äter, som MimLan föreslår, riktig mat till frukost. Kött, fisk, köttfärsbiffar är prima att börja dagen med 
Hej!
Du äter för lite protein för att vara så rörlig. Du kan öka till 2 gram protein per kroppskilo när du har såpass liten övervikt som 10 kg. Det betyder en sisådär 150 gram protein per dag.