Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3725 ggr
pillan76
0

går upp inte ner..

Har nu kört i en vecka gör det för första gången.

Känner att jag går upp istället för nerGråter

Kanske gör jag nåt fel,men tror inte det.

Vet inte om jag ska fortsätta för jag behöver verkligen inga mer kilon…

(har även fått en hemsk smak i munnen nu de senaste dagarn)

Nån som känner igen sig?

Mervi
0

Smaken i munnen har du för du har kommit i ketos och börjat använda fett som bränsle. Det brukar gå över ganska snart.

Har du vägt dig eller är det bara en känsla att du går uppåt? Känsla är inte samma som fakta. Flört En vecka är för kort tid så jag tycker du skall äta kosten en längre tid innan du utvärderar om den funkar eller inte.

Lycka till!

Magica1970
0

Om du känner att du går upp så kan det bero på a) värmen (kroppen samlar vatten så drick ordentligt med vatten). b) Du blir stressad över att du går upp och stresshormonet binder vätska.

Som sagt; du har bara varit igång en vecka. Ät och njut så kommer resten så småningom. I annat fall så får vi hjälpa dig med en utvärdering av ditt matintag.

Maia
0

Jag säger som Magica och Mervi! Ta det lugnt!

Men du får gärna skriva upp vad du äter en vanlig dag om du är orolig. Det kan ju vara så att något inte stämmer. Men om du är mätt och glad och inte har något sug, så brukar det inte vara det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MillisB
0

Skriv ner här det du äter på en dag. Vilka livsmedel och hur mycket.

Om du inte har vägt dig, gör det!

Smaken i munnen är helt normalt. Grattis! Du är i ketos! Skrattande

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

kaisakavat
0

Säger som Maia: Berätta gärna mer! Och - upp med nosen!! Glad

pillan76
0

Tack för svarenSkrattande

Det kanske är stressen som spelar mig ett spratt, imorgon är en ny dag och jag ska inte tänka och känna bara äta och njutaFlört

hoppas på att jag inte skrämmer iväg nån pga min andedräkt……

Vill helst inte väga mig än har en start vikt,men tänkte väga mig 1gång i månaden (annars blir jag besatt av vägning..)

Zepp
0

Metallsmaken är ett gott tecken.. du har börjat bränna fett!

Håller du fettbrasan brinnande kommer ditt energintag att regleras av sig självt.. börja med att lära känna dina nya hunger/mättnadssignaler.. ät när du är hungrig sluta när du är mätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

almeotto
0

vill bara fråga?!! Den där metallsmaken i  munnen är borta e man inte i ketos längre då?

Zepp
0

Antingen är man ute ur ketos eller så har kroppen vant sig vid detta tillstånd och producerar inte mer än vad den behöver!

Äter man under 100 gram kolhydrater per dag är man i medecinsk mening i Ketosis.. fast helt säkert är det inte förstås.. men hundra gram är en sån bra o rund siffrra som du förstår!!Skrattande

Sen så är det ännumera komplicerat egentligen.. på morgonkvisten när man har fastat i 8-10 timmar så är alla mer eller mindre i ketosis!

Och så det viktigaste.. man kan vara i Ketosis utan att kroppen tar ett enda gram fett från fettväven.. om du bara tillför tillräckligt med fett via maten o tillräckligt ofta!

[akaron]
0

Jag skrev svar samtidigt på frågan om ketos, så jag tog bort mitt då det blev överflödigt.

pillan76
0

Kämpar på men inget minus på vågen eller måttet Gråter

Idag har jag ätit

Frukost: äggmölk och en kopp kaffe, 1kokt ägg

Lunch: kyckling med kokosmjölk ,1kopp kaffe med en skvätt äggmjölk.

Middag: 2st stekta ägg och bacon,1kopp kaffe med en skvätt grädde

Kvällsmat: 1kokt ägg,lite majonäs och ca 5räkor

Bra eller dåligt????

har druckit mjölk el grädde i kaffet fram tills idag..

Brukar äta typ så här varje dag men lite broccoli el sallad kan det oxå bli..

Magica1970
0

Ser lite väl lite ut. Har du testat att lägga in det i Min Mat?

pillan76
0

Tror jag är på väg att ge upp…ätit 1,5v och det händer inget förrutom att jag luktar äckligt i munnen…(kanske lagt på mig lite)

Idag har jag ätit

Frukost: Kaffe med äggmjölk(hade åven grädde i) Drack även en kopp enbart med äggmjölk.

Lunch: Köttfärs,brocolli,creme fraich,ädelost

Mellanmål: Kaffe med äggmjölk,2st ostrullar med smör

Middag: Tacos gjorda av salladsblad köttfärs,ost,creme fraich,lite gurka och tomat.

Kvällsmål: kommer jag kanske äta om jag behöver det då blir det nog lite brieost el räkor med majonäs.

Jag äter mig mätt och blir knappt hungrig mellan målen.

Har inte testat att lägga in på  Min mat tycker det verkar krångligtSkäms

lizaohman
0

Din första registrerade dag var väldigt fettsnål. Du behöver registrera några provdagar på www.minmat.net (man behöver inte vara medlem för att skriva in en dag) och visa oss. Då får vi reda på exakta värden och fördelningar. Dag två (som du redovisar) ser bättre ut. Ifall du tillför kroppen för lite energi så reagerar den INTE med att släppa på reserven, då svälter du nämligen. Dessutom så kan det ta väldigt mycket längre tid innan man ser någon viktnedgång. Hur mycket övervikt har du, hur gammal är du, vad väger du och hur lång är du? Har du svultit dig tidigare (viktväktardiet, pulverdiet osv)?

Du gör dig själv en riktig björntjänst genom att vara så otålig. Kroppen reagerar på stress genom att hålla i reserverna!

Har du förresten läst Vanliga frågor och svar (vänstra kolumnen)? Där får man reda på mycket matnyttigt (haha) om hur kroppen reagerar och varför.

Om du väger din mat (ungefärvikt) och skriver ner det och skickar till mig via Meddelande, så ska jag hjälpa dig att lägga in det i minmat.

Magica1970
0

Ost och mjölkprodukter bromsar viktnedgång hos en del. Prova att dra ner ordentligt eller testa 1-2 veckor utan.

Mervi
0

Om du ger upp efter 1,5 vecka så har du inte ens hunnit börja på riktigt. Ha tålamod och kör vidare.

Lycka till!

Mojjan73
0

#13 Att du säger att du luktar illa ur munnen betyder att du är på god väg, du är inne i fettdrift = ketos Glad Ge inte upp, det är nu den spännande resan tar sin början.

lizaohman
0

Jag skulle absolut inte vilja råda till att en nybörjare ska börja mickla med maten, såsom att efter drygt en vecka börja dra ner på mjölkprodukterna. Det viktigaste i början är att bli bekant med kosten och lära sig vilka livsmedel som innehåller kolhydrater osv. När man har ätit några månader kan man börja fundera på en sådan åtgärd, men i början är det nog att man byter ut filen mot fet youghurt osv och försöker komma över ev fettskräck.

TS är dessutom ung och borde klara av kolhydrater relativt bra, så det är inte säkert att man behöver prata uteslutande av mejerier, fakir eller UFO - ännu :D

pema
0

För mig tog det 7 veckor innan det började hända något åt rätt håll.

Under tiden läste jag mycket här o lärde mig vart efter att hitta det sätt att äta som passade mig.

Skrev ofta i minmat i början nu kollar jag bara nån gång i veckan. Hållit på i 12 veckor nu o blivit av med 8 kg, men så har jag kört ett par veckor med fakir kost.

Lycka till o ge inte upp!

haneit
0

Ge inte upp efter så kort tid!

Jag har nu gått ner 10 kg med den här kosten sen i april då jag började… Det fungerar bättre än något annat jag provat på. Mycket för att jag aldrig orkat hålla ut så länge med något annat eftersom jag då varit konstant hungrig!

pillan76
0

Har lite problem…

På morgonen har jag lite svårt att äta så jag dricker äggmjölk. Står mig nästan till Lunch brukar bli en ost rulle innan.

Men sen när jag ska äta lunch får jag tvinga i mig maten(som jag egentligen tycker om)

Samma med middan tycker det ska bli super gott medans jag lagar det, men när jag väl ska sätta mig och äta får jag knappt i mig nåt. Känns som att jag blir mätt under tiden jag lagar…

Slutar med att jag får i mig lite mat men efter en stund är jag hungrig men kan inte äta så då blir det äggmjölk.

Tror jag äter för lite därför svårt att tappa kilo eller på måtten..Rynkar på näsan

Förslag…

Zepp
0

Du har antagligen fortfarande omställningsproblem.. din kropp vet inte riktigt vad den skall tro!

Försök att åtminstone få i dig en rimlig mängd mat så du får den näring kroppen behöver!!

lizaohman
0

Det du beskriver, pillan, är väldigt närbesläktat med ett slags illamående som kan inträffa när man äter för lite. Dina hunger/mättnadssignaler har tagit stryk under kolhydrattiden och det tar tid innan kroppen har reparerat dem. Då är det vanligt att man mår illa istället för att bli hungrig - eller på annat sätt reagerar märkligt. Ett sätt är att öka på ovanjordgrönsakerna så att aptiten stimuleras, så att du får i dig den energi kroppen måste ha för att fungera - och till sist släppa på reservlagret.