Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3652 ggr
mannepanne
0

Risker med animaliskt protein?

Hej!

Läste några artiklar på Newsmill och hittade den här artikeln länkad från en kommentar:

http://www.halsobygget.se/pjblogg_entry.php?blogg_id=44

Författaren skriver:

"…samt att man äter en kost rik på fibrer (näring till bakterierna) och en inte alltför stor andel animaliskt protein. Risken med det animaliska proteinet är att det som inte kan brytas ned och tas upp i tunntarmarna kan göda arter av clostridier, colibakterier, enterococker och enterobacter i tjocktarmen av vika vissa kan producera ämnen som försvaga tarmslemhinnan."

Någon som vet mer om, eller har en länk till mer information om dessa risker med animaliskt protein? Känns ju högintressant att veta mer om för oss.

// Manne

[Pennylane1]
0

Skulle inte tro att vi löper större risk än någon annan efter som det brukar betonas att vi inte äter större mängd protein än de vanliga rekommendationerna, utan att det är fettet vi ökar på? Många har ju tom svårt att komma upp i rekommenderad proteinmängd.

spkn1
0

Animaliskt protein tas upp till 100%. Bara vegetabilier som lämnar onedbrytbara eller oupptagbara restprodukter, speciellt fibrer.

Veganpropaganda till 100%.

Mervi
0

Jag tror också att det krävs större proteinintag än den vi har.

eva-
0

manne - när jag kollade länken till artikeln så fanns ju inga referenser till dessa påståenden, inte ens fann jag namn på den som skrivit detta. verkar inte trovärdigt.

sen finns det ju andra studier som pekar på att intag av rött kött (mer än 500 gr i veckan) o charkprod ökar risk för cancer…

mannepanne
0

Skönt att höra vad ni säger, jag håller med på alla punkter.

Oftast finns ju dock ingen rök utan eld, så om någon ser någonting mer om det får ni gärna hojta.

// Manne

spkn1
0

Det är IMO motsägelsefullt hur rött kött som inte ens passerar till tjocktarmen kan öka risken för tjocktarmscancer. Än mer sjukt blir det när man tänker på att rött kött och fett är precis det vi själva är uppbyggda av. Skulle vår egen kropp då också vara carcinogen?

OM påstått samband existerar är det garanterat på grund av all nitrit, potatisstärkelse, glutamat och otaliga andra, varav många onaturliga tillsatser som ingår i de charkprodukter som studien inte skilde från riktigt kött.

Oavsett hur det ligger till så tar jag den (eventuella) ökade risken över diabetes, fetma, åderförkalkning och (ändlös lista)… som kolhydrater bidrar till, utan att tveka.

mannepanne
0

Sag en stor artikel i Daily Mail idag (skitblaska, men det var det enda som fanns att lasa…) om okad cancerrisk med konsumtion av processat kott. Nagon ny studie som publicerats och UK cancer research organization gick ut och varnade. Det pekades dock noga och flera ganger ut i artikeln att det gallde just processat kott med olika tillsatser, eller rokt bacon t ex.

Vanligt rott kott som lagas "fran scratch" skrevs ut som ofarligt.

// Manne

Inkanyezi
0

Det är Pehr-Johan Fager med företaget AreBe som står bakom bloggen.

Zepp
0

Jaha.. jag tyckte väl jag kände igen tongångarna.. Andreas skrev om honom.. och jag och Doc, debatterade lite med han då.. inte mycket o komma med tyckte jag.. mest tyckande och lite allmäna floskler!!

"Farliga tarmbakterier av kött?"

http://www.kostdoktorn.se/i-dn-om-kostdebatt-och-tarmflora

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.