Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2721 ggr
Mymlan
0

B12 och Folsyra

I vilka grönsaker/frukt/kött/fisk innehåller B12 och Folsyra.

Enligt läkare så lider jag brist på detta. Fick brevsvar idag av läkaren. Blodprov togs av annat sjukenhet i annat ärende.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dufva
0

Folsyra finns i gröna växter typ spenat, grönkål  och salladsväxter

B12 hittar du bara i köttriket och främst i inälvsmat

Lever är en kanonkälla till B12

Har du rejäl brist på b12 behöver du nog kosttillskott eller kanske tom injektioner, men det vet nog din läkare om ifall det behövs

JohanW
0

Min nuvarande favorit, kyckling, innehåller en hel del B12 (åtminstone med skinnet på.. vet ej annars). Folsyra finns det gott om i tex. broccoli (jag brukar koka den och sedan ha på gott om smör som får smälta ner i grönsakerna).

Säkert finns mycket annat också! Kolla runt lite på Fineli (http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv) där man borde kunna få ut bra info.

Mymlan
0

#1 Inga injektioner, än de ska kolla igen om ngra månader.

#2 Hmm, broccoli var ju inte min favorit precis. Kyckling äter jag mer än gärna men skinnet ska man ju inte äta om man ska banta, har jag hört.

Kan denna brist orsaka trötthet?

Amiechan
0

Nja, det beror på vilket sätt du bantar på :) Äter du LC/HF (=low carb high fat) äter man gärna kycklingskinnet.

Absolut att B12-brist kan orsaka trötthe! Det är väldigt vanligt…

Mymlan
0

#4 Okej därför jag är mer trött än vanligt.. Jag har även Fibromylagi.

Spelar det ngn roll vilken fisk man äter? fisk tycker jag om men INTE sill, lax.

JohanW
0

Mymlan, ta en titt på Annika Dahlqvists kostråd angående bantning - mest lättlästa versionen är nog denna: http://www.fettskramd.se/AnnikaDahlqvistskostrad.pdf

Självklart är Lars-Erik Litsfeldts sajt Fettskrämd värd ett besök också (http://www.fettskramd.se/) samt Annika Dahlqvists blogg (http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika)!

SvartKaffe
0

När jag fick min diagnos på fibromyalgin fick jag samtidigt recept på b-vitamintablett som också innehöll folsyra. Det var tydligen vanligt att man lider brist på detta när man har fibro.

Airam1
0

Här är en bra infosida inkl länkar till fler vitaminer.

Hopi
0

Är det så att man ska ha BÅDA dom vitaminerna ihop? Om man ska ta tillskott.. Jag äter B12 för att jag är vegan.. Men tar inte folsyra.. Har även jag fibro… Undrar om jag skulle behöva ta folsyra oxå då..?

SvartKaffe
0

Hopi, om jag förstått det rätt så samarbetar folsyra med B12 så det kan tas upp av kroppen. Här kan du läsa mera: http://www.b12.brist.com/templates/Page____2029.aspx

Det är visserligen ett läkemedelsföretags info men det är förklarat på ett lätt sätt.

Hopi
0

SvartKaffe; Tusen tack! Läste det där och det låter ju som jag skulle behöva ta även folsyra! Även om det finns i grönsaker, så är det ju inte säkert att jag får i mig tillräckligt..

NAan
0

Enligt Dag Risberg www.crohn.se så finns det alltid en bakomliggande orsak till B-12brist, ofta tarminflammation eller glutenintolerans. Det enda sättet att få det endast genom dålig kost, är om man är extremvegan! Något att tänka på för er som har bristen och inte vet varför.

B-12 brist var det första konstaterade symtomet på min Crohn (förutom en allmänt dålig mage), och den gjorde mig extremt trött…

Hopi
0

Jag är ju vegan.. Extrem eller inte, men jag äter inget från djurriket.. så därför äter jag B12 och har ju testats förut oxå, innan jag fick recept.. Men det finns ju många andra som har B12 brist och INTE är veganer.. Så det är ju bra det du skriver om NAan!

Airam1
0

… och lika ofta beror vitaminbristen på att magkatarr/magsårsmediciner försämrar magslemhinnans förmåga att ta upp B-vitaminerna ordentligt från kosten. En av dem är jag själv och mina värden var katastrofalt låga efter åratal med daglig Losec. Numera håller jag dem uppe med hjälp av TrioBe.

NAan
0

Men det är också så Airam, att jag nog inte är den enda, som fått höra hela livet att jag lidit av magkatarr… och fått mediciner för det. När man efter sisådär 25 år gjorde en gastroskopi (av andra orsaker) och såg hur snygg min magsäck var, ja.. då först började jag ifrågasätta om diagnosen var rätt… även om jag länge anat att det var något annat…

Pasi
0

Måste bara säga att man inte måste äta grönfoder för att få i sig folater. Lever är det folatrikaste (o b12 rikaste!!!) livsmedlet…endast 10-20g om dagen täcker dagsbehovet.Glad
Såååå varför inte prova den goda levergeggan som Margareta presenterade!?Flört

Airam1
0

#15 - jepp, det är säkert vanligt och särskilt hos feta kolhydratöverätare. Men icke desto mindre viktigt att korrigera sina B-vitaminintag eftersom en sådan brist kan vara bli mycket allvarlig.

susanne.s
0

Skinnet går väl att äta på kyckling? Är det inte så att det feta sitter där så att det är därför som man inte ska äta det enligt Rössner och pojkarna? Jag äter det om jag tycker att det är gott.

Amiechan
0

Absolut sussane.s! Jag ääälskar kycklingskinn! :D

Loove
0

Mymlan…..

Du kan alltid ta B12 tabletter förebyggande.. De finns på apoteket receptfritt. Ev överskott försvinner ut ut kroppen.

Makrill innehåller massor av B12

Lovisa som haft grav B12 brist en gång i tiden.