Arkim - 50 kg
Hej!
Tänkte göra en kort presentaton. Jag har ätit LCHF tidigare och gått ner 20 kg men gick upp 5 igen då jag började med en kolhydratrik kost. Och efter mkt strul under våren så har jag bestämt mig för att starta om på nytt och fortsätta med denna kosten
119,6 blev min startvikt imorse. min målvikt är 70 kg.
Tänkte använda tråden till att skriva varje dag (iaf i början) om vad jag äter och hur jag mår.
Tänkte sätta mig och läsa lite nya recept så jag får mer variation. =)
/J
Hej på dig och lycka till med viktresan!
Hej!
Låter väl som en väldigt bra plan! 
Hej och välkommen!

Här har du lite mer inspiration;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack, för länkarna. Hittade massor av gott som jag ska laga. =)

Här kommer en till länk med god mat dessutom finns det mycket att välja på här i vänsterkanten.
Välkommen tillbaka till LCHF och lycka till. Bra idé att skriva här.

Nu har jag precis avslutat min frukost/lunch. Sov lääänge idag. Känner mig fortfarande hängig.
Men det blev en omelett på 3 ägg med grädde i smeten och ett paket knapperstekt bacon. Blev mätt, åt inte upp riktigt allt.
Låter som en bra frukost/lunch som säkert håller dig igång många timmar.

Idag till frukost åt jag 3 stekta ägg med ostskivor på.
Får se vad det blir mer för ngt gott.
Bra tanke att redovisa i tråden vad du äter. Det ska bli intressant att följa din viktresa. Lycka till!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#11 Eftersom jag lätt ger upp så tänkte jag att det blir svårare för mig att bara ge upp om jag ska redovisa det någonstans.. =)
Klokt tänkt. Skriv här så ofta du bara kan. Och berätta om dina tankar kring kosten. Vi är här för att peppa varandra och alla har vi haft svåra dagar då man gärna vill ge upp.

Nu har jag Ayalas Agg & Bacon-muffins i ugnen. Blir sen frukost även idag. Och ikväll blir det kassler.
Känner mig fruktansvärt sötsugen, var i affären för att handla ägg till muffinsen och jag var SÅÅ nära på att köpa ett choklad men avstog men sen gick jag förbi läskkylen o tänkte, en lightläsk är väl inte så farligt, men avstod även denna. Så just nu känner jag mig väldigt nöjd. Avstod 2 stora saker idag. =)
Grattis! En klar seger över suget.

Ja, det känns verkligen som jag kommit ett steg i rätt riktning. Definitivt motivationshöjande.

Från och med imorgon ska jag börja planera min mat på kvällen innan och verkligen hålla det. Jag ha ahft hetsätningsbesvär så jag tänkte försöka begränsa mitt matintag också.
Hur mkt fett respektiva protein bodre jag få i mig varje dag med en vikt på nästan 120 kg?
Hallå Arkim! Tidigare idag, i tråden "otrygg kropp" som miss79 skapade, har vi resonerat kring hur mycket protein man behöver. Kolla i den tråden! miss79 och du kanske har en del gemensamt?

Arkim….välkommen…kul att ha dig här…..
Vad jag har hört så ska proteinet ligga på 1-2 gr per kilo kroppsvikt…..inte under 1gr….för då tar man visst av musklerna…..nivån beror på hur rörlig du är….Fett har jag inte sett någon begränsning på….men däremot så ska fett överstiga kolhydrater+protein per dag….kolhydrater ligger nog många på allt från 0 gr per dag och uppåt…men vill man gå ner ivikt så bör man nog ligga på mindre än 20 gr per dag…men alla är vi olika……du får prova dig fram vilket som passar dig …..lite hjälp kan du ha av den här sidan…. www.minmat.net ….
Lycka till…!!!!
nenna31
Hejsan Arkim!
Vill bara skriva några rader. Min erfarenhet är att det inte är smart att börja begränsa matmängderna redan efter få veckor. Ät bra mat och ät dig mätt. Det är mina bästa råd.
Recept finns både här och annorstädes på internet, i tillägg till några få LCHF-kokböcker som kan inhandlas när plånboken tillåter.
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Det funkar inte eftersom jag har hetsätningsproblem. Då MÅSTE jag begränsa det för annars äter jag på tok för mkt även om jag är mätt. Att ha fri tillgång på mat funkar inte för en som har hetsätningsproblem.

Tack. Ska registrera ett konto där.
Om du hetsäter fett så är det nog lugnt
Om du har sötsug så äter du nog för lite fett.

Sötsug känner jag inte. Jag försökar att äta kött och ost då jag får mina hetsätningsmoments, men jag tänkte försöka undvika dem genom att lägga upp en portion på tallriken då jag ska äta och då inte ha kastrullerna på bordet.

Idag har min dag bestått av
2 äggmuffins (hade 3 på tallriken men orkade inte den sista)
250 gram stekt blandfärs, med 100 gram ost, 25 gram smör
Åh, såg inte att du hade problem med hetsätning. Då kanske det inte är det bästa att äta så mycket man vill, nej.
Fast å andra sidan så har jag svårt att se mig själv äta alltför mycket kött och fett. Det blir nästan självreglerande, i alla fall för mig.
Lycka till med maten, det ser bra ut som du beskriver!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Jag har nog inga allvarliga ätstörningar eller sockerberoende mer än att jag gillar god mat och mycket…
(s.k misslyckad/alzheimer-bulimiker… äter, äter, äter och glömmer sedan bort att kräkas)
För mig passar LCHF perfekt ….och det viktigaste jag gör för mig själv är att köpa hem, laga till och äta den maten jag känner för/längtar efter. Kan bli lite knepigt om man har många viljor i familjen att anpassa hushållsbudget för. Men jag har tur, nästan utflugna barn så nu "unnar" jag mig det jag är sugen på väldigt ofta….Det hoppas jag du, och alla andra, också kan göra!
Lycka Till!!

Efter idag så håller verkligen med dig. Jag har slängt alla kakor, godis o sagt åt pojkvän och barn att från och med nu blir det lördagsgodis/kakor enbart på lördagen o det som finns kvar på kvällen slängs. Jag känner att jag inte har kontrollen att inte äta det om det finns till hands. Och idag har jag ätit 3 ggr, och de 2 sista gångerna hade jag inte ens hunnit bli hungrig ännu då jag åt. Och jag har ätit bra, mkt proteiner och fett.
Tack för dom orden. Jag har bestämt mig för att jobba med mig själv för en gångs skull. Och det hoppas jag att jag kan lyckas med. =)

Efter idag så håller verkligen med dig. Jag har slängt alla kakor, godis o sagt åt pojkvän och barn att från och med nu blir det lördagsgodis/kakor enbart på lördagen o det som finns kvar på kvällen slängs. Jag känner att jag inte har kontrollen att inte äta det om det finns till hands. Och idag har jag ätit 3 ggr, och de 2 sista gångerna hade jag inte ens hunnit bli hungrig ännu då jag åt. Och jag har ätit bra, mkt proteiner och fett.
Tack för dom orden. Jag har bestämt mig för att jobba med mig själv för en gångs skull. Och det hoppas jag att jag kan lyckas med. =)

Till kvällsmat blev det 225 gram nötkött i form av hamburgar, med 50 gram ost till, stekt i 20 gram smör.
Fördelningen för dagen blev följande (enligt MinMat)
Fett: 74% (194,13)
Protein: 26 % (153,8)
Kolhydrater: 1 % (3,28)
Välkommen hit Arkim! Ditt upplägg ser bra ut, både vad gäller maten och tanken att skriva här. Lycka till!

Tack magma. =)

Jag är oxå rätt glad i mat.. kan lätt äta dubbelt upp om det finns.. så jag har lärt mig att inte lga mer än vad som går åt.. det går med träning!!
Numera vet jag både medvetet och undermedvetet att mättnaden kommer om en halvtimme.. och blev det lite för snålt så är det ändå inte så långt till nästa måltid!!

Arkim….bra jobbat……tänk inte på procenten….titta på grammen istället….lättare att ha bra koll då……(min erfarenhet)…..procenten kan bli missvisande….
Kör hårt o lycka till….
Du har fått många kloka svart så jag nöjer mig att önska lycka till.

Jag vägde mig idag: 125,8 kg!! En uppgång på 5 kg drygt. Jag har slarvat en massa. Men nu ska jag fanimej ta tag i det.
Började med fakir imorse, känns riktigt bra. Min motivation har ofta slutat då jag ej haft ngn mat hemma som jag kan göra ngt gott av. Så igår var jag och köpte flera olika sorters kött, lax, räkor, kyckling. Så nu kan jag laga precis vad jag vill.. =)

Lycka till! 

Joo.. skall man äta rätt o nyttigt är det av nöden med lite planering.. har man inget nyttigt hemma blir det lätt att man stoppar i sig vad som helst!!

Välkommen tillbaka……kul att höra av dig igen…..Lycka till och som sagts….planering är alltid bra…..
Nu är jag nyfiken på om du har lyckats med fakiren sista veckan?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.