Choklad för hjärtat
Inget nytt egentligen, men jag vill puffa för en bit 100% choklad då och då. Köper min i tunna skivor från Pralinhuset på nätet. Inget sötningsmedel, men på grund av den höga halten kakaosmör så är chokladen inte besk heller. Ny artikel idag i Aftonbladet med referens till en svensk studie:
jag tar ibland ngn sked rent kakaopulver (borde ju vara det bästa?) o blandar med kokosmjölk. mumsimums.
men lät spännande med 100% choklad i skivor utan sötn.medel. har jag inte hört om innan! nu ska ja genast till pralinhuset o kika på deras sortiment:)
ja de hade fina grejer, men hittade ingen innehållsförteckning på produkterna någonstans!
men köper man den med 100% så är det ju tydligen bara kakaosmör.
fast jag blev nyfiken på några andra som gick att få utan sötn medel, och där hade jag velat ha innehållsförteckn. nåja, man får väl svar om man mailar.
Jag brukar blanda kakaopulver med vispgrädde. Det smakar inte heller beskt, nu när man har vant sig av med att allt ska smaka sött.
prova att blanda kakao med mascarpone och kokosmjölk (ev grädde), den är lite söt och det blir väldigt krämigt o härligt. jag har även i en gnutta vaniljpulver.
#3 förresten, vispar du grädden fluffig först o sen har i kakaon, eller blir det fluffigt ändå om du har i kakaon från början?
Kakaopulver innehåller väl inget smör? Är det inte smöret man ska åt? Här gissar jag bara hejvilt, vill minnas någon tidigare diskussion :D
Får ni kakaopulvret att lösas upp i grädden, trots att inget socker tillsätts??
haha, ja nu får ja googla igen, men jag tror att både pulvret (som väl är gjort av den malda bönan) och smöret är bra… vilket som är "bäst" vet jag faktiskt inte.. än;)
men det är inga problem att lösa upp pulvret, det är inte sockret i sig som löser upp det.
gör som vanligt om du har gjort varm choklad - lös upp pulvret i lite grädde åt gången o sen när det blivit smidigt så har du i mer vätska/grädde tills önskad konsistens.
f ö tycker jag att ögonkakaon faktiskt är godare än andra "finare" pulver jag smakat.
och egentligen borde man ha i varm grädde/vätska, för då utvecklas smaken på ett helt annat sätt. men den kalla kakaogeggan är oxå god tycker jag=)
Ditt uttryck "kakaogegga" triggade min salivutsöndring, eva. Det blev väl flashbackbilder från ungdomens godisröror, gärna smör och kakaopulver minns jag, hehe.
japp, jag hade oxå en geggig barndom:)
kolla på sajten chokladsajten.com, där står jättemkt intressant. men framkommer inte helt klart om det är pulvret eller smöret som är nyttigast. verkar dock som att ur kakaomassa (som innehåller smöret) utvinns pulvret.
av det jag läst verkar det som om det är pulvret snarare än smöret är det som innehåller antioxidanter o en massa annat nyttigt.
jag får läsa vidare…
Rent kakaosmör (fettet från kakaobönan) är vitt och helt utan kakao, så om det är brunt så innehåller det definitivt kakao. Det är typen av kakaoböna och ursprungsland som avgör om chokladen är bitter eller ej.
ja just det, för vit choklad innehåller ju kakaosmör, och det lär ju vara den riktigt mörka chokladen som är nyttig… så då kan vi nog tro att det inte är smöret som innehåller nyttigheterna
Nänä, nu drar ni förhastade slutsatser. Kakaosmöret är antioxidantrikt. I alla fall enligt tillverkarna, här en ekologisk variant:
http://www.blueberrylifestyle.se/nyheter/ekologiskt-kakaosmor/
Med det menar jag inte att ställa kakaosmör mot kakaon, utan försöker bara bena ut det.
Kakaosmör är ett jättebra mättat fett, det enda som är skadligt i äkta choklad är sockret, men det kommer ju inte från kakaobönan.
Chokladbutiken.se rekommenderar att chokladen innehåller max 75% kakao och resten smör, så blir den inte bitter. Det låter vettigt. Jag har just varit och tagit mig en chokladbit. Det blir inte alltför ofta, för det stora monstersuget efter just choklad är borta, tack och lov!
men hur rimmar det då med det som står i #0 att den där 100% chokladen innehåller mycket smör? Jag får inte ihop det där riktigt?
Jag har lust ibland att ta en chockladruta till mitt kaffe men vet inte om det är bra om jag gör det vare dag. Jag vill ju gå ner i vikt jag.
100% choklad betyder inte att det är 100% kakao, bara att det inte finns några tillsatser, jämför 70% choklad (resten är i princip socker).
#14 Vad är det du inte fattar? Det är 100% kakaomassa helt enkelt.
som består av kakao och kakaosmör?
Yes! Bara rena paradiset för den som vill ha en bit då och då ;)
#18 Kakao och kakaosmör separeras från kakaomassa som kommer från kakaobönan, hängde du med?
jag undrar lite ., därför att på en chokladkaka (86% ) som jag har står under ingredienser: kakaomassa, kakaosmör, kakao och så lite annat skräp.
#21 vad var din undran?
jaha, jag fattar.. missade o läsa inläggen ovan.

Jag har nämnt det förut, men jag köper 100% choklad (i flera varianter) i en blygsam godisbutik på Odenplan, där det finns en hel vägg med lyxchoklad! Och då menar jag inte överprissatt choklad i tjusig ask med många konstiga smaktillsatser, utan finsmakarchoklad av många märken och ursprung, fast mestadels med något lägre kakaohalt och mer socker förstås. Det är ju så de flesta vill ha den.

Jag köpte en fiiin choklad bestående av 100% kakaomassa i förra veckan, men det var det bittraste och äckligaste form av choklad jag någonsin provat (annars så älskar jag Lindts 90% choklad)….
Det var väl förmodligen en bitter sort då… Men kanske kan man använda sin rena kakaomassa till något
Göra dessert, smälta ner med grädde eller mascarpone? Nån som har nåt tips? När jag tog en bit 100% tillsammans med en bit 70% smakade det också bra mkt bättre… Kanske kan man göra egen choklad?!
therese:
i inlägg 4 så tipsar eva om hur man kan använda choklad. Vad spännande, du kanske blir så hajsing på att göra LCHF-choklad att du kan öppna nätbutik för oss andra chokladdiggare och LCHF-are! Go for it, fortsätt experimentera!
fast det var kakao ifs men det kanske funkar lika bra med kakaomassa? Ang bitterhet har någon tipsat om att man ska blanda i lite salt så ska det ta udden av bitter smak, värt att prova kanske?
Vad heter märket på 100% chokladen och var får man tag på den?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
lizaohman berättar i inledningen att det är på Pralinhuset på nätet men det jag undrar är om frakten är dyr, det står inte vad det kostar.
#29 Ja, jag förstod att det var ett ställe men tyckte inte det framgick att MÄRKET på chokladen var Pralinhuset. 
Annars hade jag inte frågat.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Njä, inte så dyr frakt?? Jag minns inte, för det är evigheter sedan (jag äter en skiva i månaden eller varannan vecka, typ) jag beställde, men jag reagerade i alla fall inte. Jag sparar så otroooligt mycket pengar på att inte äta godis längre, så jag tänkte inte ens på vad det kostade. Jag ansåg det vara en spotte i havet jämfört med förut när jag lätt satte i mig en Paradis eller Aladdin om dagen á 60-70 spänn.
Det står Pralinhuset på varje chokladbit (annars skulle jag nog inte kommit ihåg det).
# 30 hon svarade kanske inte på märket utan på din andra fråga: var får man tag på den 
Jag såg nu att frakten ingår i priset. 2 stycken paket med choklad á 150 gram kostar 170 kronor. Man kan tydligen inte beställa ett paket
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill ni vara först med det senaste, så läs detta !
Det känns som att ni har kommit fram till att Antioxidanterna är det som är det nyttiga i kakao ….
Vet ni om att ALL den choklad som ni stoppar i er har genomgått en s.k. "Dutching Process", där man bla hettar upp kakaon.
I denna process förstörs ca 70-80% av antioxidanterna !!!!!
Tänk er om det fanns en choklad som var kallpressad, dvs alla nyttigheter finns kvar till 100%, som dessutom inte har några som helst icke naturliga tillsatser ?
Denna choklad kommer nu från USA, där man har vetat om dett länge !
Vill du veta mer, så hör av dig till mig på jens@chocoloco.se
Att den sedan säljs via MLM, gör att du som chokladfreak faktiskt kan äta den, få bättre hälsa & dessutom tjäna pengar på det :)
Jag kan inte ladda ner den fil du har med i ditt inlägg. Vad är det?
fast nu var det ju så att vi inte just behöver antioxidanter med denna kost?
Filen var bara en bild som jag trodde skulle dyka upp i mitt inlägg ….. maila mig på jens@chocoloco.se, så kan jag skicka över lite material.
Vadå inte behöver antioxidanter ? Förstår inte ?
Ville bara tipsa om en väldigt god choklad, som dessutom är hälsosam …. hälsosammare än någon annan choklad i denna värld faktiskt :)
Kolla på videon till att börja med :)
// Jens
OK ! Nu såg jag att ni snackar om LCHF prylar …… viktminskning, diabetes osv ….. Hmm, då borde ni verkligen vara intresserade av detta !!!!!
Kolla in videon alla choklad & LCHF lovers …..you are gonna like this :)
Att ni sedan kan tjäna en REJÄL hacka på detta eftersom ni blir bland som första i Europa, så …. ta en funderare …. blir den här produkten en hit ?
ÄT CHOKLAD
FÅ BÄTTRE HÄLSA
GÅ NER I VIKT
FÖREBYGG HJÄRT & KÄRLSJUKDOMAR
….. visste ni att kakao även innehåller naturliga antihistaminer ?
Nu ska jag sluta tjata :)
Godnatt !
chocoloco, ge upp reklamen. Du är så genomskinlig att det är pinsamt.
Bara jag som tror att "choklad är nyttigt"-nyheter är maraboupropaganda? Tänk bara på hur mycket "fakta" läkemedelsbolag och livsmedelsbolag får igenom betalda studier. Tror nog inte det vore så svårt at få igenom studier som visar att choklad är "nyttigt", med de ekonomiska medel chokladmaffian har att tillgå.
Känner man att man måste ha choklad så ät den som är god, och håll koll på kolhydraterna. Mer än så tror jag inte det är lönt att nojja.
dessutom får man inte göra reklam härinne om man inte köper en reklamplats, har jag för mig! Någon Medarbetare?!

Inte bara ohämmad reklam, utan dessutom ett pyramidspel, vad det verkar. Charmigt.
"OK ! Nu såg jag att ni snackar om LCHF prylar …… viktminskning, diabetes osv ….."
Tips: Vill man inte verka som att man desperat söker efter diskussioner om choklad på nätet för att gå in där och göra reklam för sin pyramidspelsprodukt, så är det smart att åtminstone låtsas som att man har läst något annat och har någon liten aning om var man befinner sig innan man skriver.