Träningsvärk i tänderna..
Helt märkligt är detta, men samma sak hände
faktisk förra gången jag fakirade. Jag gör något
helkonstigt med framtänderna så jag får som
träningsvärk i dom. Jag kan tänka mig att det är
så en bäver känner sig efter att tugget ner tillräckligt
med träd till en ny stadsdel i bäver- land…
Kanske jag helt enkelt stressar när jag fakirar.
aswedishsmorgasbord.com
märkligt. hoppas att du kommre på orsaken
FAKIRA??????Vad är det?
Jag tror du har C-vitaminbrist, vilket brukar yttra sig som värk i tänderna. Jag får det ibland ifall jag slarvar med lite broccoli och/eller en bit gul paprika åtminstone varannan dag. Eller äter du C-vitamintillskott när du fakirar?
Sipris: det innebär att man inte äter några kolisar alls, inte ens från grönsaker.
Innan jag började ta c-vitamintillskott hade jag ömt tandkött och fick dessutom munsår…. Försvann med en gång som jag började ta Ester-C, den brandgula förpackningen. Prova?
Har du kollat om du gnissalr tänder när du sover?
I så fall behöver du en bettskena under natten.
Funkar bra.
Helena Hesselmark
Tack! Då ska jag köpa c- vitamin idag.
#6 Jag tror tyvärr att jag gör det också, men vill
helst inte låtsas om det eftersom det kommit
på senare tid och livet för tillfället är ganska
krävande.
aswedishsmorgasbord.com
Jag har "fakirat" i 2 år, mer eller mindre. Jag kan inte minnas senaste gången jag åt någonting som innehåller ett gram c-vitamin. Vad det än är som plågar dig, lär det inte vara skörbjugg. Det är en väldigt dåligt förstådd bristsjukdom, som drabbade sjömän levandes på gamla skorpor, spannmål, och troligtvis en hel del alkohol. Att askorbinsyra förebygger råder det väl inget tvivel på, men det är knappast samma sak som att askorbinsyrabrist är den enda orsaken.
#3, skörbjugg tar månader att utveckla. Du behöver knappast äta broccoli varannan dag, oavsett vilken typ av kost du äter i övrigt.
#7 Man kan skada tänderna snabbt om man gnisslar eller skär tänder. Du kan be en tandläkare kolla.
Helena Hesselmark