Läkare onödiga?
En värld i förändring

Hah, wikipedia? Jag skulle inte lita på wiki om det stod att solen är varm.
Mja, läkare behövs ibland…Jag trodde t ex att jag hade vissa problem relaterade till en viss kroppsdel (ja, jag hade googlat!). Läkaren påvisade vissa andra fenomen i min kropp, och att de sammantagna fynden pekade mot något helt annat. Det var ett logiskt genomtänkt resonemang, helt enkelt, som det bara var att böja sig för.
Att läkare är onödiga tycker jag då absolut inte! Men det är bra att människor nu via internet kan söka själva på sina symtom och på så vis inte lita blint på läkarna. Vi har helt enkelt en bättre koll nu och kan själva försöka påverka så att vi får rätt hjälp! (och inte bara köpa läget när någon stressad läkare vägrar ta symtom på allvar…)
(Vi får väl också komma ihåg att många läkare verkligen bryr sig och vill patientens bästa trots att många patienter tyvärr har dåliga erfarenheter!)
Var det något som kröp i ryggraden, LatMask?
(för det är väl i ryggraden latmaskar kryper???)
bah, jag hade inte varit i livet om inte läkarna fanns.

Jag hoppas ingen försöker sköta operationer via google…
Fabricati diem, pvnc!
Jag tror att vi behöver läkare men tycker att det är bra att vi är lite mer upplysta idag och kan ställa krav. Eller vägra visa tabletter, typ statiner osv.
Fniss..
..håller mer Mervi och Greensis..
Skulle jag ha läst detta för nåt år sen, tja, då hade jag nog hållit med - fast med besviken spydig ironi typ..
Idag nej, de två senaste läkarna jag träffat har varit mycket kunniga, proffsiga, noggranna och allt möjligt annat bra.
Fast - tillägg - de har inte mycket tid..
Tyvärr eller det kanske är bra? - har jag inte den respekten för läkare som jag hade förr - förr höjde man läkare till "skyarna" trodde fullt och fast på dem och deras kunskaper. När jag var ung så hade läkaren en hög status. Hans (för det var det ofta) ord var lag… det känner jag inte idag… Det finns vissa som är bra, bl.a. två vi känner till här. Man märker ganska snart om det inte stämmer… fast det är klart. Skulle jag bli dödssjuk, så får (måste) man lita på läkare - vad gör man annars?
Läste eller hörde någon gång - att vi "vanliga" - om man säger så - blir mer och mer upplysta - så det sker en successiv förändring i förhållandet läkare och patient - och det måste vara bra att patienten kan vara med i en ev. förbättring av sin hälsa … ???
Ehm, jag är inte säker på att jag HAR en ryggrad öht…
Jag hörde ett reportage om att Obama vill införa allmän sjukvårdsförsäkring i USA på radion idag. Där var det en man utan privat sjukförsäkring som hade läst på nätet och sytt ihop sig själv när han hade skurit sig. En enkel blindtarmsoperation hade gjort honom ruinerad för den hade han nog inte fixat själv…
Läkare behövs bara de tränar bort reflexen att slita upp receptblocket i tid och otid och funderar istället på vad som orsakat sjukdomen istället för att försöka bota symptomen.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Utvikning USA:s sjukförsäkrinspolitik.. 
Det verkar som om det förslag som konstruerats och förelagts kongressen, säger att bara de mer välbärgade ska finansiera den allmänna sjukförsäkringen, via extra skatt. På så vis blir den bara "allmän" ett avseende, d v s när det gäller nyttjande. Den blir inte allmän genom allmän finansiering.. d v s att alla bidrar efter förmåga.
Detta har lett till stopp på stopp, för att kongressen (senat och representanthus) förstås inte vill anta den. Där sitter i huvudsak välbärgat folk… e t c…
Tycker det är o-pedagogiskt att konstruera förslaget sådant.. inte konstigt att det möter motstånd.. Som vi kör i sverige - allmän finansiering och allmänt uttag, blir liksom "allmänt" på riktigt, inte nån j-a välgörenhet från de välbeställda.. Tycker jag alltså..
Obama kommer dock att fortsätta lägga fram förslaget, i modifierade former, tills det går igenom.. Verkar det som i alla fall.
Spännande tycker jag.. 
Aha, Kaisakavat, jag har också undrat en del över detta.
I DN (tror jag) var det ett reportage från någon del av USA, ett s k "town house meeting" där en kvinna med en dotter med reumatism tyckte att Obamas/kongressens förslag var bra - varpå någon frågade "Varför ska min skatt gå till din dotter?"
Ingen solidaritetstanke alls där…
På frågan om läkare är onödiga ??? det är väl inte så utan läkare behövs.

Jag vill ha en Googleläkare där man bara skriver in sina symptom oså skickas sjukintyget via mail till arbetsgivare och sjukkassa!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det är väl ändå klart att läkare liksom alla andra ska utnyttja de bästa möjligheter som finns för att söka information.
Läkare som inte använder internet för att söka information vill inte jag bli behandlad av.

Nej, läkare går definitivt inte att ersätta, men nog känns det som en fördel om de kan söka information och kanske hitta något de annars skulle missat.