Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3105 ggr
pillerbagge
0

inte mätt - äggmjölk

Hej! Tar det ett tag för kroppen att vänja sig vid att få flytande föda till frukost?

Har precis börjat i äggmjölksvärlden 3e dagen.

började med 2ägg, 50smör, 3dl vatten o kanel. Blev hungrig jättefort.

Har sen ökat på med både mer smör o ägg. Senaste blev 4ägg, 70g smör, 5g kakao ca 3dl vatten.

jag håller mig inte mätt mer än drygt två timmar. Om jag steker 4ägg så är jag ju mätt längre. Läser ju om folk som håller sig mätta på detta 5-6timmar. Nån som har en idé?

Solpuss
0

För mig mättar äggmjölken bättre när jag kör den länge i mixern så att den blir rejält skummig. :)

Välkommen till Vi som väljer äggmjölk på Facebook.

*solkram*

pillerbagge
0

Tack för tipset!

blir ju mycket luft, kan ju bero på det, fyller ut magen lite mer. Problemet är dock att jag undviker gärna skummet. Tycker inte det smakar gott alls. Låter det skumma ner innan jag dricker.

[Pennylane1]
0

man är ofta hungrig i början, och rådet brukar vara att äta tills man blir mätt.

Nu vet jag ju inte om det bara var äggmjölk du börjagt nyss med och inte LCHF?

pillerbagge
0

Började lite smått sista veckan i maj. La av med mjölk oxå efter ett par veckor. 20-30Kh fram till 22/7 O sen dess mellan 5-15Kh. Sen 22/7 så har jag bara skvättar med mjölkprodukter oxå.

Gick ner 3kg första veckan och stod sen still till sista v i juli. Det var väl så att jag måst under 20Kh gränsen. Det går såååå långsamt nu, så jag måste nog under 10 lite mer regelbundet. Kanske tyvärr även 5gränsen. Kommer bli svårt om jag itne skulle gå över till BARA äggmjölk. Fast det kan väl inte va bra för kroppen att BARA dricka mat.

Är inte så förtjust i ägg o bacon på morgonen, det är därför jag övergått till äggmjölken.

Börjar jobba imorrn igen o åker hemifrån 7 har frukost 9, tänkte att jag skulle ta en drink innan jag åker o sen nåt väldigt litet till frukosten o en rejäl lunch.

Nu blev det väldigt mycket, men säkert bättre än för lite. :)

nobban7
0

Men varför äter du inte ägg till frukost om du står dig bättre på det? Är det för att få upp fetthalten så kan du ju mosa äggen med en klick smör eller göra äggröra.

pillerbagge
0

samtidigt som du skrev. :)

skrev ovanför att jag inte gillar ägg på morgonen, vare sig kokt stekt eller rörigt. Inte så förtjust i ägg över huvudtaget, som botten, bröd, stanning. Det är lite jobbigt eftersom mycket här är ÄGG.

Äggmjölk är ju ett sätt att komma ifrån smaken, känner den lite i skummet, därför låter jag drinken skumma ner innan jag dricker.

Och, innan jag åker till jobbet så kan jag inte äta, då måste jag gå upp 1-1,5timmar innan. O det är inte så kul, bara för att äta. Min mage har inte (de senaste 7-8åren) velat ha nåt när jag vaknar. Ordentlig 'tugga'frukost blir bara när jag har sovmorgon o på helgen.

Tråkigt när man ska va så himla besvärlig, men ni brukar kunna komma med många bra tips, därför jag är här.

[Pennylane1]
0

du kanske kan baka mitt tunnbröd och äta med tjockt med smör och ost?

Jag mal linfrön och sesamfrön, har i lite salt, mald kummin (eller andra kryddor efter behag) ett par matskedar fiberhusk samt torrjäst. Fuktar igenom allt med vamt vatten. Så får det svälla ett tag innan jag kavlar ut valnötsstora bollar med kavel samt kruskavel (alt picka) det kan behövas lite sojamjöl el. dyl.  om man står ut med att använda det om man fått degen för blöt trots allt. jag bara lägger handen i en hög sojamjöl och klappar lite lätt på degen, det räcker.Annars kan man ju baka in lite mer malda fröer.

Sen gräddas bitarna, jag kör med ca 180 grader varmluft, tills de är spröda.  Låter torka på galler.

Det blir minimalt med kolisar…

[Pennylane1]
0

Jag har mest linfrön förresten, kanske 2/3 linfrö 1/3 sesam. går bra att prova sig fram till vad man gillar bäst

Trollpyret
0

Måste du äta något innan du åker till jobbet? Om du inte är hungrig och din kropp inte vill ha mat på morgonen och du har frukostrast kl 9, kan du inte vänta tills dess och äta då?

pillerbagge
0

pennylane.

tack, ska testa, köpte faktiskt malda linfrön häromdagen o sesam har jag sen tidigare. Bara köpa lite husk o jäst imorrn :) får väl köpa lite sojamjöl oxå, så att det finns, om ifall att…

pillerbagge
0

Jag brukar bli hungrig omkr 8-8,30 om jag går upp 6,45 o inte ätit nåt innan. Rädd för att kroppen ska gå ner i svältmode innan jag får mat.

Sägas ska väl oxå att frukostrastens början kan variera 9-9,30. Och om jag jobbar på ett annat kontor som jag vet att jag ska göra en v i sept så börjar frukost mellan 9,30-10,15. Det beror lite på när vi är färdiga med morgonjobbet.

Hade detta problem även innan LCHF. Då åt jag en banan eller yoghurt hemma innan jobbet.

pillerbagge
0

Glömde, att även om jag är hungrig på morgonen när jag vaknar, så blir jag illamående av att äta (tuggamat)o efteråt. Både innan LCHF och nu. Magen tar kanske lite längre tid på sig att vakna o börja knåda, eller nåt.

Trollpyret
0

Aha, då förstår jag.

Om du tycker om makrill i tomatsås kan det kanske vara ett alternativ att äta en burk sådant när du har tillfälle om din kropp inte vänjer sig vid att bli mätt på äggmjölk? Bara att öppna och tugga i sig. Snabbt, lätt och smidigt! Glad

MissMullig
0

#7 det skall provas.

#pillerbagge

Jag har olika mättnad olika dagar av äggmjölken vet inte varför har samma jobb alla dagar tycker jag. Men mättnade är olika.vissa dagarstår jagmig kanske 5 timmar ibl bara 3. Så man få ha buffert på jobbet. Skinka med smörklick ost eller sådant keso med vispgrädde och kanel eller kardemummahar jag ibl.

Lycka till

pillerbagge
0

#13 ska testa makrill, den jag har (ICA) tycker jag dock ger lite för mycket Kh, men nångång som reserv ibland kanske inte gör så mycket. Har en tonfiskröra jag kan variera med oxå.

#14 jag får lagra upp med lite nödproviant till jobbet. Några små burkar med oststavar o smörklickar får nog plats där i kylskåpet.

MissMullig
0

Påse babybele kanske,kossan ostar mandel eller nötter de sista håller ju länge med

pillerbagge
0

tack för tipsen!

[Pennylane1]
0

# 10 färdigmalda linfrön är smidigt men tänk på att man inte ska spara malda linfrön för länge då de oxiderar och blir onyttiga! Hur länge det är vet jag dock inte, har läst att man inte ska spara dem mer än upp till tre dagar även om de står i kylskåp!! Men det har jag lite svårt att tro på…

korseett
0

tänkte bara nämna det att kanel som du har tillsatt som smaksättare i äggmjölken enligt ditt recept i #0, stimulerar aptiten så det kan vara en faktor. Prova utan kanel

pillerbagge
0

#18 Okej, bra att veta. men märker man när de blir dåliga? Luktar/smakar illa? Det står ju inget om det på påsen, borde det inte göra det? Har Risenta. Står bara att man inte bör äta mer än 1-2msk om dagen. och bästföredatumet är 2010, fast oöppnat så ska det väl inte ha haft så mycket syre att oxidera med, men det är ju heller inte vacuumpackat. konstigt.

#19, skrev inte så tydligt kanske, men testade bara kanel första gången, tyckte det smakade sååå illa. gillar kanel annars så fattar inte varför. Dock va smöret nästan smält, kanske kan påverka smaken. Micra det lite för länge :)

Men bra att vet att man ska undvika kanel, tack!

MissMullig
0

# ja ha där ser man kanel det viste jag inte dricker det ofta eller kardemumma på kvällen innan sängåendet och tycker att det värkar rogivande*L*

Men det är kanske spikmattans förtjänst helt*L*

sirpis
0

Varför varför äter du äggmjölk.Låter inte speciellt gott.Vad gör den för nytta……………..kan man inte ta och steka ägg istället?Omelett?

pillerbagge
0

äggmjölk ÄR gott, trodde inte det heller först. Bra alternativ, snabb mat, gillar inte Äta ägg sådär fasligt mycket #6.

Många, har jag fattat, har det istället för grädde i kaffe/te. inget jag testat då jag inte dricker nåt av det.

[Pennylane1]
0

# 20 jag vet inte alls, jag använder bara hela som jag mal , men det har påpekats härinne flera gånger ocn här jag googlade på det så hittade jag flera ställen där det står om det också, men bara i diskussionsfora, letade inte så länge dock.

MissMullig
0

Äggmjölk är snabbt och lätt och mycket mättande.

Jag är riktig tröttmössa på morgonen så de dagar jag börjar tidigt så orkar jag inte stå vid spisen och det är för tidigt för att äta så masstigt. Så då är äggmjölken kanon dessutom gott när man ha vant sig. Men jag måste ha lite sötning i tyvärr