Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5834 ggr
vickiskrylbo
0

Vitaminer när man äter Kaffir??

Jag äter fakir, tror jag… Eller med kaffe, kaffir!? Har ätit endast kött, fisk, kyckling, skaldjur, ägg, smör, majjonäs, bea-sås och kaffe i två veckor nu och vikten har efter över ett års LCHF:ande gått neråt med ett ganska stort kliv!! Underbart! Men nu har jag börjat fundera på om jag får i mig allt jag behöver? Jag tar omega-3 och d-vitamin varje dag. Bör jag ta något multivitamin preparat? Har någon ett tips på bra sådant som inte innehåller sötningsmedel?

Kramis till er alla, LCHF:are!!!

lizaohman
0

Om du går ner snabbt i vikt kan det inträffa att vaderna börjar krampa, så ladda upp med magnesiumtabletter. Ledins ska vara bra, äter jag själv. Billigast på nätet, antar jag. Någon multivitamin ska inte vara nödvändig, men håll kollen på att du får i dig C-vitamin. Det behövs inga tabletter för det.

Lägg till lite gul paprika och broccoli på den dagliga tallriken istället för vitamintabletter. Och ät lever ibland.

Kramis själv, Vickis i Krylbo!

vickiskrylbo
0

Jag har ju totalt undvikit grönskaer de här två veckorna, men det ska alltså gå bra med lite och ändå går ner? Jag vill ju verkligen fortsätta att gå ner nu jag har börjat!!! Tack för snabbt svar #1!!

lizaohman
0

Grönsaker innehåller väldigt lite kolhydrater och en del nyttigheter som behövs för matsmältning. Och vi talar bara om små, små mängder! Det diskuteras här på forum till exempel att minimi-intaget av C-vitamin per dag (med bra kosthållning) motsvaras av endast 5 gram gul paprika. Rekommenderat intag av C-vitamin (Livsmedelsverket) är betydligt högre för att motverka oxidation av fettsyror i kroppen. Men vi äter ju inte för mycket Omega-6 till exempel.

Man klarar sig bra utan grönsaker ifall man äter bra mat, men idag så är livsmedlen inte så himla bra längre. Du kan ta spenat ibland istället för broccoli och/eller några salladsblad.

vickiskrylbo
0

Jag gillar ju både gul paprika, broccoli och spenat, så det ska nog gå bra!! Känns bara lite konstigt att äta sånt nu när jag vant mig med att äta "bara" de andra livsmedlen, men ska tänka på detta från och med nu!

lizaohman
0

Vad för sorts Omega-3 tar du? Vanlig fiskolja innehåller även hög halt Omega-6. Krillolja har större andel Omega-3 än fiskolja och är därför bättre. Om du varit här i ett år, så vet du säkert att du ska välja D3 (t ex Holistics preparat), men att under sommarhalvåret behöver du inget tillskott. Spara pengarna till något roligt ;) Förutsätter förstås att man är ute i solen… Själv har jag svårt för lever och är inte ute så mycket, så jag tar en skvätt torskleverolja varje dag. Det innehåller både Omega-3, D-vitamin och A-vitamin. Dessutom innehåller lever någonting jättehälsosamt, som jag alltid glömmer vad det är, men en levermiddag per vecka ska visst göra dig både långlivad, rik och vacker ;)

vickiskrylbo
0

Har lite svårt för lever, men äter det ibland, fast inte alls så ofta som en gång/vecka… Jag tar oftast 2 kapslar Holistics D3-vitamin/dag men inte om jag är ute i solen. Två kapslar Möllers Bra för hjärtat tar jag också varje dag, fast bara en om jag äter fet fisk.

lizaohman
0

Tips: välj flytande form istället för kapslar, så märker du lättare ifall oljan är härsken.

vickiskrylbo
0

OK!

vickiskrylbo
0

Tänkte på kalcium, hur får man i sig det? Om man inte vill ta tabletter alltså!

[Pennylane1]
0

äter man fakir är det nog svårt att få i sig tillräckligt om man inte vill äta tabletter…  äggskal? Flört

Annars är det rätt mycket i ost…

Zepp
0

Här har du en lista på fruktogrönt med kolhydratinnehåll o annat!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Och här kan du läsa om de vanligaste vitaminerna.. de flesta kommer med fet mat!

Tabell över mest kända vitaminer [redigera]

Beteckning

Namn

Behov

Vitamin A

retinol

ögon, hud, slemhinnor

Vitamin B1

tiamin

ämnesomsättning, nerver

Vitamin B2

riboflavin

ämnesomsättning

(Vitamin B5)

pantotensyra

ämnesomsättning

Vitamin B6

pyridoxin, pyridoxamin

nerver, blod

(Vitamin B3)

niacin

ämnesomsättning, hud, nerver

Vitamin B12

kobalamin

blod, nerver

Vitamin B9

folsyra, pteroglutaminsyra, folacin

blod

(Vitamin B8)

biotin

ämnesomsättning

Vitamin C

askorbinsyra, askorbat; E 300-304

bindväv, sårläkning

Vitamin D

kolekalciferol, ergocalciferol

skelettet

Vitamin E

Alfatochoferol; E306-309

cellmembraner, blod

(Vitamin F)

linolsyra; essentiella fettsyror

cellmembraner

Vitamin K

fyllokinon, menakinon

blodets koagulering

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitaminer

Du kan klicka på vitaminerna och se varifrån man får dessa!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

fast när man kör fakir , vilket jag trodde var förutsättningen, äter man ju inte grönsaker?

fast den andra tabellen kan ju hjälpa till förstås!

vickiskrylbo
0

Jo, jag tänkte försöka börja äta ost, men inte riktigt än… Vill "kaffira" några veckor till! Kan ju mäjligen försöka stoppa in något lite grönsaker kanske, fast det är ju sant #12 att man inte äter grönsker egentligen då…

Kalciumtabletter då kanske, men det vore ju himla bra om det fanns en bra tablett där det finns både vitaminer och mineraler i, men utan socker eller sötningsmedel…

Wtn3
0

Skaldeman rekommenderade att köra en multivitamin (han använde Ledins Komplett) och några B-Calm när han åt fakir.

ehlana
0

Hej!

Nu har du ju inte skrivit om du är man eller kvinna, men jag skulle rekommendera att du tar en multivitanmin tablett speciellt för kvinnor (om du är kvinna dvs) och annars en speciell för män.

Det finns att köpa på apoteket.

Jag äter de som är för kvinnor, du får i princip i dig dagsbehovet av allla de vitaminer och minerealerr som du behöver. Dessutom är det extra järn, folsyra osv, sånt som kvinnor behöver.

Dom har ett gäng olika varianter att välja mellan.

vickiskrylbo
0

Och de är utan sötningsmedel? Ska kolla där då!!

vickiskrylbo
0

Jag är kvinna förresten! ;-))

[Pennylane1]
0

Dolomitpulver är magnesium och Kalcium. Punkt,

sen finns Bone supply som har dessa plus lite annat. D-vitamin tex fast inte i de mängder man rek. härinne.

vickiskrylbo
0

OK, dolomitpulver var det! Kände faktiskt av sendrag i vaderna i natt…

ehlana
0

Det här står om de vitaminerna jag äter. (tagit det från apotekets hemsida)!

11 vitaminer & 7 mineraler

1 tablett motsvarar rekommenderat dagligt intag av vitaminer och mineraler.

För kvinnor i fertil ålder. Passar även bra för den som är gravid, planerar att bli det eller ammar.

Om Vitamineral Kvinna

Vitamineral Kvinna är ett kosttillskott för kvinnor i fertil ålder som periodvis har särskilda behov av vissa näringsämnen. Vitamineral Kvinna passar även bra för den som är gravid, planerar att bli det eller ammar. 1 tablett innehåller 11 vitaminer och 7 mineraler med ett extra tillskott av folsyra (600 mikrogram), C-vitamin och järn.
Vitamineral kvinna är fri från jordnötsolja, aspartam, socker, laktos och gluten.
Vitamineral kvinna innehåller vitamin K
Dosering: 1 tablett dagligen i samband med måltid.

Så, med dessa behöverr du bara ta en om dagen och de täcker ALLA de behov man har. Såvioda man inte är sjuk eller på annat sätt lider brist. Men de vitaminer och mineralerr som är xtra viktiga för kvinnor har de satsat lite extra på.

Jag tycker dessutom att dessa gör att min sötsug har försvunnit. Troligtvis så känner kroppen sig "nöjd" då den fått allt den behöver. Tycker allmänt att det här suget "efter något.." är borta.

Kan vara värt att testa!

[Pennylane1]
0

har de verkligen tillräckligt med D.vitamin? RDI är ju alldeles för lågt, har lärt mig härinne att man bör ha ca 2000 IE dagligen för att det ska räcka till? (om jag inte minns alldeles galet?)

Wtn3
0

Nej, jag har inte stött på något multipreparat som har mer än RDI av D-vitamin, och där lär det inte bli någon förbättring på länge, men jämfört med att många inte äter något extra d-vitamin alls så är ju det som finns i multipreparaten bättre än inget.

vickiskrylbo
0

ehlana, de vitaminerna ser ju bra ut! Sen tar jag ju extra d-vitamin, upp till 4000 IE/dag ändå, så det är inget bekymmer! Förresten suget, det försvann helt när jag började med LCHF!! Folk fattar inte hur jag alttid kan tacka nej, och jag svarar att "jag är inte sugen". Många har svårt att förstå det…

ehlana
0

Vad bra!! Tror att du kommer må kanon på vitaminerna. Det finns ju AD-droppar man kan ta upptill. Men som jag ser det så finns det ju en anledning till att nästan inga multivitaminer innehåller med D-vitamin. Det kan nog vara så att ett överskott gör mer skada än nytta. Å så kanske man faktiskt får i sig det man behöver.. Ja ja.. Det går nog bra vilket som!

Lycka till!

[Pennylane1]
0

Man har trott att vi inte behöver så mycket D-vitamin men många nyare studier (som citerats på massa sällen härinne) visar att vi får i oss på tok för lite! Och det är ingen fara att överdosera heller.