Vitamin B1 och B2
Hej! Jag är en av alla dessa nykomlingar, och äter inte ens lchf utan den hemsnickrade varianten "ät vad du vill och vad som känns rätt" … vilket inte innefattar spannmål. Det resulterar i ganska lite kolhydrater och ganska mycket fett och protein.
Avsikten är till en del att gå ner i vikt, men på ett hållbart sätt. Det funkar såvitt jag kan se utan våg. Sakta men säkert. Dessutom har jag slutat bli godissugen. MEN… hur får man i sig vitamin B1 och B2? Jag gick med i Matdagboken för att hålla koll på näringsintaget och ser att det verkar omöjligt att få i sig dessa vitaminer utan att äta lever dagligen. Hur gör ni? (När jag läser diverse näringsrekommendationer står det mest om mjölmat, därav frågan.)

"Tiamin, eller vitamin B1 som det även kallas, är ett viktigt koenzym vid metabolism av kolhydrater och är viktigt för normal funktion av hjärnan och centrala nervsystemet. Tiamin reglerar också hjärtfunktionen och pulsådrornas spänningstillstånd, verkar svagt vattendrivande, förbättrar inlärnings- och uppfattningsförmågan, reglerar magsäckens saltsyreproduktion och främjar tarmens peristaltik. Vidare har tiamin inflytande på lever och bukspottkörtel.
Förekomst
Kroppen har en förmåga att kunna lagra cirka 30 milligram, vilket när det gäller tiamin anses som ringa. Av dessa 30 milligram finns hälften (15 milligram) i musklerna och resterande finns fördelat till hjärta, lever och njurar.
De viktigaste kostkällorna för tiamin är fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och i Sverige även spannmål där detta är berikat"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tiamin
"
Riboflavin, även kallad vitamin B2 eller vitamin G, är en vattenlöslig vitamin. Det isolerades på 1930-talet ur mjölk och visade sig vara ett vattenlösligt kristallint ämne med gulgrön färg (flavus är latin för gulaktig). Riboflavin är en nukleosid som består av en kvävehaltig bas och sockerderivatet ribitol. Riboflavin ingår i två koenzym: FMN (flavin-mono-nukleotid) och FAD (flavin-adenin-dinukleotid) som båda har stor betydelse för kroppens oxidationsprocess. Om en fosforgrupp kopplas på riboflavinmolekylen vid femte kolatomen bildas FMN som i sin tur ingår som byggsten till FAD.
Riboflavin är centralt för cellernas energiproduktion och behövs för kolhydrat, fett- och proteinförbränningen. Vitaminet deltar också vid produktionen av fleromättade fettsyror och flera viktiga hormoner. Det aktiverar och stödjer flera andra näringsämnen i deras uppgifter och effekter, bland annat niacin, folsyra och vitamin B6 samt vitamin K. En annan viktig funktion är att bryta ner olika gifter och läkemedel i levern. Riboflavin är även en av kroppens viktigaste antioxidanter. Omvandlingen av riboflavin till dess aktiva enzymformer hämmas vid försämrad sköldkörtelfunktion samt vid störd funktion hos binjurarna.
När riboflavin används som livsmedelsfärgämne har det E-nummer E 101."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riboflavin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamine
r
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack tack! Jo jag vet, och ställde frågan utifrån det, vilket jag kanske kunde ha skrivit … Det kanske är fel på Matdagbokens räkneverk, för enligt det får jag inte i mig några som helst B1-vitaminer utom när jag äter lever, och nästan inga B2 heller.

100g kotlett ger mer än dagsbehov
Det är alltså "nemas problemas" även utan inälvsmat..

Jag har aldrig några problem att få tillräckligt av dem, enligt hälsovakten ger två ägg 70% av dagsbehovet av B1 och 30% av B2. Resten får jag från fläsk och ost.
Jag vet att sist jag kollade "min mat" så hade jag alla vitaminer - men jag vet inte vad jag åt som innehåller B1 och B2.
Okej, tack för svar alla :-) Det verkar inte vara något problem om man kör strikt lchf, däremot om man som jag äter ganska lite ägg och ost och mycket sällan fläsk … så kan det bli lite tjatigt med lever. Får kanske tänka om lite där.