Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3167 ggr
vonHelsinki
0

10 000IU D3/d, blodprov och testresultat

Är ny på detta forumet.

Jag började med holistics d-vitamin i början av december efter att läst flertalet forskningsartiklar och sett föreläsningar av Michael Hollick och Vieth, men började leta efter starkare tillskott i januari och ramlade in på denna sidan där jag läste i Pasis inlägg om starkare tillskott.

Ja, saken var klar och beställde mina tillskott som jag började med about 20/1 -09.

Första veckan tog jag 50 000IU/dag för att snabbt komma till bra nivåer istället för 8 veckor med 50 000IU terapi, efter det tog jag 10 000IU/d och två veckor efter starten försvann alla ryckningar och ev. kramper, blev klar i huvet också efter att ha mått skit sen våren -08, men nu blev jag botadGlad

Tog ca en månad efter starten en vecka till med 50 000/d för att jag var snuvig.

Strax efter tog jag ett D-vitamin prov hos carema, 400kr för de som vill veta.

Resultatet fick jag 12/3 -09, 345 nmol/L (138 ng/mL), rätt högt men då är två högdos veckor med så resultatet med 10 000IU/d blir troligen i nivåer med senaste forskning, kan tillägga att snuvan försvann rätt kvicktSkrattande

Jag rekommenderar ingen att ta högre doser än ca 10 000IU/d utan att mäta blodvärdet.

chapp
0

Hur gick provet till, det som du köpte på Carema?

Doc
0

Låter helt klart som att du kan ha fått i dig för mycket…

50-90 ng/mL (125-225 nmol/L) är ungefär vad som rekommenderas såvitt jag förstår.

LatMask
0

Jag blir också nyfiken: VAD var det du botade med jättedoser D-vitamin?

placebo
0

Håller med Doc. Hoppas att du är medveten om riskerna med förhöjt blodkalcium.

vonHelsinki
0

Hur gick provet till, det som du köpte på Carema?

Som att ta vanligt blodprov hos sjuksköterska på labbet men de skulle först ta reda på vad det var jag ville ha mätt hos karolinska. Sen blev jag kontaktad av en läkare ca 1 vecka efter provet.

Låter helt klart som att du kan ha fått i dig för mycket…

50-90 ng/mL (125-225 nmol/L) är ungefär vad som rekommenderas såvitt jag förstår.

Det stämmer.

Intoxication > 375 nmol/L, 150 ng/mL

Excess        > 250 nmol/L, 100 ng/mL

Normative   = 50-250 nmol/L, 20-100 ng/mL

Preferred    = 75-150 nmol/L, 30-60 ng/mL

Deficient     < 50 nmol/L, 20 ng/mL

Pasi
0

Blev nog väldigt högt pga att du doserade mot förkylningen. Vore mer intressant med ett prov efter 2 månader av konstant normaldosering.:-)

Jag fick halsflusskänning för en vecka sedan…knaprade 3 st 50000IEkapslar per dag i 2 dagar. Dag 3 var min falukorvsmandel helt återställd.

vonHelsinki
0

Tanken är att göra det nästa vårvinter och nu på hösten då jag inte tagit tillskott sen april men solat och även arbetat ute till slutet på juni :-)…får se…är själv nyfiken på var nivån ligger..har nu fått sol på hela kroppen i genomsnitt 3-5 dagar i veckan i minst en timme och sen april..får se!